پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله مهدوی

عضو خبرگان رهبری با تاکید براینکه برای کسب عصمت و دوری از گناه نیاز است چندین گام برداشته شود، ابراز کرد: نخستین گام این است که آگاهی و معرفت خود را نسبت به مصلحت واجبات و مستحبات و مفسده های حرام ها و مکروهات بالا ببریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، پیش از ظهر امروز در جمع طلاب و روحانیون قافله عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، اظهار کرد: اهل بیت (ع) دارای دو گونه صفات هستند.

وی بیان کرد: نخست صفاتی هستند که  فقط مختص اهل بیت بوده و دسترسی برای دیگران غیرممکن است و دوم صفاتی  که  مختص آنها نیست و برای شیعیان ومومنین نمونه و الگویی جهت فراگرفتن است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه واسطه فیض بودن اهل بیت(ع) از جمله صفاتی  است  که مختص اهل بیت بوده و دیگران نمی توانند آن را داشته باشند، تصریح کرد: ولی صفاتی چون  گذشت، عفو، ایثار و کریم بودن صفاتی هستند که مومنین باید تلاش کنند از اهل بیت(ع) بیاموزند و فرا بگیرند.

وی با بیان اینکه عصمت ودوری از گناه  از جمله صفات دسته دوم اهل بیت هستند،  که  شایسته است ما به سمت فراگرفتن آن حرکت کنیم وچون اهل بیت شویم، عنوان کرد: طلاب باید در امر تحصیل و آموختن چنین صفاتی از اهل بیت بیشتر از سایرین تلاش کنند.

آیت الله مهدوی افزود: طبق آیه 119 سوره مبارک توبه که می فرماید« ...مع الصادقین»  معیت با امام زمان(عج)  یک دستور دائمی است، ما باید عصمت و دوری از گناه را از اهل بیت(ع) بیاموزیم و عمل کنیم.

وی با تاکید براینکه برای کسب عصمت و دوری از گناه نیاز است چندین گام برداشته شود، ابراز کرد: نخستین گام  این است که آگاهی ومعرفت خود را نسبت به مصلحت  واجبات و مستحبات و مفسده های حرام ها و مکروهات بالا ببریم.

امام جمعه موقت اصفهان اذعان کرد: چنانچه ما آگاه به فواید نماز اول وقت باشیم، هرگز حاضر به ترک این امر نخواهیم بود، برای بالابردن آگاهی و معرفت به این مهم، مراجعه به احادیث، روایات معصومین، آیات قران کریم، مطالعه کتاب ها و بیان های اساتید حوزه بسیار مثمر ثمر است .

وی دومین گامی که ما را از انجام گناه بسیار دور می کند را  پرهیز از فکر گناه دانست و عنوان کرد: فکر زیاد بر گناه خود موجبات  انجام گناه را فراهم می کند، انسان اگر در سراشیبی فکر گناه افتاد قطعا در دره انجام گناه سقوط می کند .

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: گام سوم برای ترک گناه و رفتن به سمت عصمت،  تقویت اراده است، اراده قوی فوق همه چیزها است، لذا برای عصمت اراده قوی لازم است، گام چهارم نیز داشتن رفیق و استاد خوب است.

وی اضافه کرد: براساس روایتی از معصومین(ع)، نطفه و لقمه حلال یا حرام، محیط خوب یا بد، پدرو مادر، رفیق واستاد در هدایت و یا گمراهی یک فرد موثر است ولی رفیق خوب در هدایت انسان از دیگر موارد موثر تر است.

آیت  الله مهدوی خاطرنشان کرد: پنجمین عاملی که در رسیدن به مرحله شبه عصمت و ترک گناه موثر است، استمداد از اهل بیت است، توسل به معصومین(ع)  که در حکم والدین ما هستند بسیار دراین مسیر کمک ساز است.

وی در ادامه اشاره ای به این مطلب کرد که همه طلاب جیره خوار امام زمان(عج) هستند  و حتی پول داخل جیب آنها از پول امام زمان(عج) است، گفت: چنانچه طلاب به امام زمان(عج) خود متوسل شوند قطعا در زندگی موفق خواهند شد و از خطرات و انحرافات در امان هستند.

استاد حوزه بیان کرد: روح حوزه های علمیه  پاکی و عصمت هستند، روحانی اگر در حوزه های علمیه برای هدایتگری در جامعه  پاک نشود، به بیراهه می رود.

وی یادآور شد: درسی در حوزه های علمیه کارآمد و موثر است که طلبه را از غیبت کردن، تهمت زدن، دروغ گفتن و در کل گناه دور سازد و به سمت پاکی بکشاند.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha