شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جشنواره سیدعلی خان مدنی

حوزه/ دبیر جشنواره ادبی سیدعلی خان مدنی از وصول ۱۰۰ اثر به این دبیرخانه خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیدوست پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه جشنواره سیدعلی خان مدنی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  در قم برگزار شد گفت: هر دانشی نیازمند تکامل است؛ اگر دانش متوقف شود، به حیات خود خاتمه داده است.

عضو جامعه مدرسین افزود: پیدایش دانش نیازمند خلاقیت  است و در ادامه نیز باید افرادی باشند که آن دانش را تکامل بدهند؛ منظور از تکامل آن است که اولا دانش را منضبط و با ابزارهای متناسب خود، رو به جلو ببرند  ولی به گذشته متکی باشند وگرنه تحولی مرتجعانه رخ می دهد.

دبیر جشنواره ادبی سیدعلی خان مدنی بیان کرد: از سال 93 حرکتی به عنوان نقش ادبیات عربی در فرایند استنباط آغاز شد و نشست امروز ،سومین نشست از این سلسله است و در هر سه نشست، تلاش شد تا انضباط ادبی، حرکت روبه جلو و اتکا به تراث گذشتگان را صورت دهد.

وی گفت: در دورانی زندگی می کنیم که برخی بدون توجه به عاقبت کاری که انجام می دهند چوب حراج به تراث گذشتگان می زنند و خود نمی دانند که چه می کنند؛ به همین دلیل این سمینار در این جهت حرکت می کند.

آیت الله علیدوست اظهارکرد: در این سمینارهاسعی شده است که عملگرایی انجام شود و حتما کسانی درگیر شوند که در خط مقدم این جهت حضور دارند.

وی افزود: همچنین تلاش شده است که جوانانی که از ثبوت خوبی بر خودار هستند را درگیر این فعالیت کند؛ به همین جهات آثار و مقالات و کتاب هایی که به این جشنواره رسیده از جوانان فاضل حوزوی و غیر حوزوی است؛ هدف آن است که در امواج ضلالی که سعی می کنند که ناامیدی را به نسل دانش پژوه معاصر تحمیل کنند، بارقه امیدی برای آنها ایجاد کنیم.

دبیر جشنواره ادبی سیدعلی خان مدنی بیان کرد: 100 اثر به دبیرخانه رسیده است که در اقدامی مناسب در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد؛ دو نشست قبل به شکل سمیناری برگزار شد، ولی امسال یک جشنواره نیز در این رابطه برگزار شد و جشنواره سیدعلی خان مدنی در این سمینار مد نظر قرار گرفت.

وی گفت: در سمینارهای دیگر، شخصیت های ادبی دیگر مورد تجلیل قرار می گیرند؛ بنای این همایش بر ملی بودن است؛ ولی ممکن است به دلیل تقاضای دیگر کشورها این همایش در حوزه فراملی برگزار شد؛ بلاغت، نحو و لغت به ترتیب بیشترین آثار را به خود اختصاص داده اند.

آیت الله علیدوست اظهارکرد: در این آثار رسیده، عمدتا تتبع به  چشم می خورد و جوانانی از برادران و خواهران طلبه و فاضل تتبع خوبی انجام دادند، ولی به موازات این تتبع، تحلیل و مدیریت و خلق اندیشه های جدید کمتر به چشم می خورد.

وی گفت:  باید برخی از مطالب و برخی از تغییرات در آموزش حوزه رخ دهد که خود را در پژوهش ها نشان دهد؛ جای مدیریت و خلق مباحث جدید قدری خالی است و باید در آینده نسبت به این مطلب اقدام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha