شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/  نشست بررسی ریشه های اقتصادی و فرهنگی اعتراضات اخیر در خبرگزاری حوزه

حوزه/ عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه با اشاره به گفتمان تجددگرایی مدرن، تصریح کرد: ریشه اصلی تمام مشکلاتی که در کشور به لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد، به تفکر اقتصاد محور نظام اجتماعی ما بر می گردد که برگرفته از تفکر تجددگرایی مدرن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، استاد ابراهیم نیک منش پیش از ظهر امروز در «نشست تخصصی بررسی ریشه های اقتصادی و فرهنگی اعتراضات اخیر با نگاهی به نقش مؤسسات مالی» که از سوی خبرگزاری حوزه و با همکاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در این خبرگزاری انجام شد، اظهار داشت: ما از مناظر گوناگون می توانیم به این اعتراضات نگاه کنیم که یکی از آنان، منظر گفتمانی و فرهنگی است.

* چهار گفتمان تجربه شده در کشور

وی با بیان این مطلب که تاکنون چهار گفتمان در کشور تجربه شده است، ابراز داشت: تجددگرایی اسلامی، نخستین گفتمانی است که از متن دانشگاه و حوزویان دانش آموخته در دانشگاه بیرون آمده است؛ گفتمان دوم، سنت گرایان اسلامی هستند که عمدتا از درون حوزه بوده و شامل برخی از علما خواهد شد؛ همچنین گفتمان عریان تجددگرایی مدرن، سومین گفتمان است که پرچمدار اصلی آن دانشگاه بوده و گفتمان چهارم، گفتمان امامین انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی است که توانسته جای خود را باز کرده و مباحث گوناگونی را به راه بیاندازد.

عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: این چهار گفتمان در کشور در حال تقابل جدی با یکدیگر بوده و مردم در این میان دچار تناقضات درونی شده و سردرگم هستند.

* برخی حتی لباس روحانیت را برای خود سنگین دانستند

نیک منش تصریح کرد: تجددگرایان اسلامی با عنوان فقه پویا دارای خصوصیاتی همچون: «عدم شناخت دقیق از اسلام»، «عدم شناخت دقیق از تجدد و مدرنیته»، «عدم تفسیر خوب از الگوی مصرف»، «عدم تفسیر مناسب از الگوی مالی و سبک زندگی» و ... بوده و برخی حتی لباس روحانیت را برای خود سنگین دانسته و آن را از تن درآورده و امروز در مناصب گوناگون کشور نیز حضور دارند.

وی بیان داشت: این افراد به کدخدا اعتقاد داشته و معتقدند که دنیا دهکده ای است که هر کشور سهمی از آن داشته و باید تابع دستورات بود.

عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه اظهار داشت: تجددگرایان اسلامی قائلند که باید زیر بیرق کدخدا رفته و مطابق با برنامه های آنان به پیش رفت و مجبور به این کار هستیم و امضای سند 2030 نیز بر اساس این تفکر بوده است.

نیک منش ابراز داشت: گفتمان دیگر، گفتمان سنت گرای اسلامی است که بر روی اصول و فقه سنتی خود به شدت حساس بوده و آن را اصل می دانند؛ البته امام راحل و رهبر انقلاب بر فقه جواهری تأکید دارند؛ اما آن را کافی ندانسته اند و تأکید بر بالندگی آن دارند.

وی خاطرنشان ساخت: این تفکر و گفتمان نمی تواند راهگشای مشکلات نظام بوده و بر اساس آن برنامه ریزی کرد؛ چراکه در برخی مباحث دست ما خالی است.

عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه با اشاره به گفتمان تجددگرایی مدرن، تصریح کرد: ریشه اصلی تمام مشکلاتی که در کشور به لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد، به تفکر اقتصادمحور نظام اجتماعی ما بر می گردد که برگرفته از تفکر تجددگرایی مدرن است.

نیک منش بیان داشت: از گذشته تاکنون کپی مباحث غربی در دانشگاه های ما تدریس شده و به همین دلیل مشاهده می کنیم که سبک زندگی خانوادگی، فردی و اجتماعی ما تحت تأثیر قرار گرفته و اقتصاد مقاومتی ما قدرت کاملی نداشته باشد.

وی اظهار داشت: امروز اعتراضاتی که در کف خیابان ها مشاهده می کنیم، زیبنده ایران اسلامی نبوده و حوزه و دانشگاه در این زمینه مقصر هستند؛ چراکه باید مباحث متناسب را ارائه می دادند تا حاکمیت بتواند آن را اجرا نماید.

عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از وضعیت بانک های کشور گفت: امروز بانک ها ام المصائب شده اند، چهل سال وقت داشتیم که بانک را از مجموعه نظام اقتصادی برداریم،ولی نتوانستیم، نه حوزه  مسائل شرعی را تبیین کرده و نه دانشگاه معادله پردازی کرده است.

نیک منش ابراز داشت: نظام بانکی در جهان و نیز ایران به عنوان قرارگاه مرکزی نظام اقتصادی عمل می کند و تمامی ریزنظامات دیگر از جمله سفارش و نیازهای حوزه های سیاسی و امنیتی و فرهنگی را جهت می دهد؛ این مشکل ریشه در ساختارها و پیش از آن معادلات کاربردی دانشگاه ها و الگوهای ترجمه و نهادینه شده غربی دارد که علیرغم اینکه چهل سال وقت داشتیم که بانک را از مجموعه نظام اقتصادی برداریم و الگویی جدید از نظام پولی و مالی و ... بر اساس گفتمان امامین انقلاب و مبانی دینی طراحی و نهادینه کنیم عملا موفق نبودیم. 
وی در پایان خاطرنشان ساخت: در این میان طبیعی است همان بحران هایی که گریبان گیر نظام اقتصادی سرمایه سالار جهانی در قالب بحران فروپاشی خانواده و اغتشاشات اجتماعی مانند جنبش 99 درصد و شکاف روزافزون طبقاتی و نهایتا فقر و فساد و تبعیض شده است، دیر یا زود گریبان گیر ما نیز شود که البته اغتشاشات اخیر و نیز آنچه در دولت سازندگی و ... به وجود آمد، پیش درآمد این اعتراضات در آینده خواهد بود.

* رسانه حوزه باید مطالبه گر و ناقد باشد

در ابتدای این نشست تخصصی نیز، حسن صدرایی عارف، سردبیر خبرگزاری حوزه به ایراد سخن پرداخت و گفت: رسانه حوزه باید مطالبه گر و ناقد باشد؛ نقد عالمانه، دغدغه مندانه و دلسوزانه را عین حمایت می دانیم و معتقدیم یکی از بسترهای ارتقاء نظام، همین نقدهاست.

وی ابراز داشت: این نشست تخصصی نیز در همین راستا برگزار شده و امیدواریم اقدامی مؤثر و مفید بوده و شاهد نشست های بعدی در رسانه رسمی حوزه های علمیه باشیم.

سردبیر خبرگزاری حوزه خاطرنشان ساخت: یکی از مباحث مهم و پردامنه در هفته های گذشته، اعتراضات اخیر بود؛ البته میان اعتراض و اغتشاش تفاوت است و در این جلسه به مباحث اعتراضی مردم خواهیم پرداخت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha