جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بنیاد اسلام

حوزه/ مرکز بنیاد اسلام فرانسه می خواهد "اسلام فرهنگی" را گسترش دهد و با تفکرات سلفی‌گری مبارزه کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، "مرکز بنیاد اسلام" فرانسه قصد دارد "اسلام فرهنگی" را گسترش دهد.

یک سال پس از تاسیس این بنیاد، ژان پیر معاون بنیاد، روز گذشته گزارشی از اقدامات انجام شده توسط بنیاد اسلام فرانسه ارائه و ابراز امید واری کرد که بنیاد بتواند یک «اسلام فرهنگی» ایجاد کند.

بنیاد اسلامی فرانسه، در اولین سالگرد تشکیل خود، کنفرانس مطبوعاتی، ترتیب داد. پس از اینکه به طور گسترده ای اثر بخشی این بنیاد مورد انتقاد قرار گرفته بود، در این کنفرانس مسئولین اطمینان دادند که «فعالیتهای بنیاد بر روی ریل افتاده است » و آنها نمی خواهند تنها به فعالیتهای عبادی بسنده کنند، بلکه می خواهند فعالیتهای این بنیاد را در حوزه فرهنگ و تربیت و اجتماع گسترش دهند.

معاون بنیاد ضمن توضیحاتی برنامه های بنیاد را اینگونه تشریح کرد : ما قصد داریم با فرهنگ و تعالیم ابتدایی و خشونت آمیز سلفی گری که این تفکرات ریشه گروه های جهادی است مبارزه کنیم و یک اسلام فرهنگی را در فرانسه به وجود بیاوریم.

وی همچنین نسبت به برخی از امامان مسجد به دلیل بیانات افراطی گری اعتراض کرد و گفت: ما قصد داریم یک جامعه امامان را تحت عنوان « imams bac +5 » راه اندازی کنیم.

در ادامه وی به سطح پایین اسلام شناسی در فرانسه اشاره و تأکید کرد: بسیاری از به اصطلاح "کارشناسان" اسلام در واقع اصلا اسلام شناس نیستند به همین دلیل بنیاد می خواهد یک شبکه از محققان از طریق همکاری با موسسه CNRS با حدود 500،000 یورو بودجه را به وجود بیاورد.

طبق اعلام مسئولان بنیاد، آنها از آموزش اسلامی در شهر های پاریس، آکس، استراسبورگ و سنت دنیس، رونیون، که شامل مطالعه قرآن، حدیث، قانون اسلامی، الهیات، تصوف و فلسفه، که به صورت جزئی در دانشگاه های فرانسه آموزش داده می شود حمایت می کنند. همچنین از ترجمه متفکران مسلمان و تولید کتاب های درسی اسلامی آلمانی و آمریکایی نیز حمایت لازم را خواهد کرد.

معاون بنیاد همچنین از ارائه طرح تاسیس یک دانشکده الهیات اسلامی در استراسبورگ خبر داد و گفت بنیاد از همان ابتدا، همکاری با اساتید مسلمان فرانسه را آغاز کرده است.

طبق گفته، رئیس هیئت مدیره بنیاد، حدود 6،000 دانش آموز در مدرسه عربی یاد می گیرند و وی قصد دارد علاوه بر عربی، آموزش زبان ترکی و زبان فارسی را نیز به آموزش های مدرسه اضافه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha