پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست انقلاب اسلامی

حوزه/ مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: شش نوع حکومت سلطنتی مطلقه، سلطنتی مشروطه، سوسیالیستی، ناسیونالیستی، لیبرال دموکراسی و اسلامی در دوران انقلاب مطرح بود که مردم حکومت اسلامی را انتخاب کردند و در شعارهای خود آن را فریاد زدند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين احمد جهان بزرگی، در دوره دانش افزایی مدرسین انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی ویژه اساتید مدارس علمیه شهرستان های خراسان بزرگ که در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد، انتصاب موضوعی را مرحله اول در تحقق خارجی حکومت اسلامی دانست و در مورد آن گفت: خداوند در قرآن فرموده «انا هدیناه السبیل»، پس باید در حوزه سیاست نیز راه را به ما نشان بدهد و از میان انواع حکومت های مختلفی که تحقق خارجی داشته اند، حکومت مورد نظر خود را تعیین یا منصوب کند که این مرحله با معرفی دموکراسی اسلامی انجام شده است.

وی با اشاره به وجود چهار نوع حکومت سلطنتی، زرمداری، پدرسالارانه و اسلامی در دوران پیامبر اکرم (ص)، گفت: انتخاب موضوعی به عنوان دومین مرحله تحقق خارجی حکومت اسلامی بر عهده مردم است و آن ها برای تحقق حکومت اسلامی باید از میان انواع حکومت های موجود، آن را انتخاب کنند، زیرا تا انتخاب مردم نباشد حکومت اسلامی تحقق خارجی پیدا نخواهد کرد.

مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: شش نوع حکومت سلطنتی مطلقه، سلطنتی مشروطه، سوسیالیستی، ناسیونالیستی، لیبرال دموکراسی و اسلامی در دوران انقلاب مطرح بود که مردم حکومت اسلامی را انتخاب کردند و در شعارهای خود آن را فریاد زدند.

حجت الاسلام و المسلمين جهان بزرگی، انتصاب موردی را سومین مرحله در تحقق حکومت اسلامی معرفی کرد و در مورد آن توضیح داد: همیشه این سؤال وجود داشته که آیا «خداوند فرد یا افرادی را برای قرار گرفتن در راس حکومت اسلامی منصوب کرده یا خیر؟» و پاسخ این سؤال همیشه مثبت بوده است و خداوند پیامبر و ائمه(ع) را در عصر خودشان و فقهاء جامع الشرایط را در عصر غیبت برای قرار گرفتن در راس حکومت اسلامی منصوب نموده است.

وی افزود: در مرحله بعد دوباره بر عهده مردم است که برای تشکیل حکومت اسلامی به کشف حاکم مورد نظر خداوند بپردازند؛ همه فقهای موجود در دایره حکومت اسلامی به صورت بالقوه دارای حاکمیت می باشند ولی تا زمانی که مرحله پنجم یعنی بیعت و انتخاب اتفاق نیفتد، حکومت اسلامی تحقق پیدا نمی کند.

مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید کرد: مبنای مشروعیت حکومت اسلامی با بررسی مبانی مشروعیت حکومت ها در اندیشه سیاسی اندیشمندان و مکاتب سیاسی بهتر روشن خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمين جهان بزرگی ضمن تبیین نظریات مشروعیت از جمله تکوینی الهی، مردمی محض، تغلیب، مجموعی و تشریعی الهی، اظهار کرد: اکثر فقهای تاریخ شیعه معتقدند که علی رغم نقش مهم مردم در تحقق حکومت اسلامی، مشروعیت حکومت و حاکم اسلامی با انتصاب الهی است نه اینکه بر اساس انتخاب مردمی باشد.

انواع ولایت امام معصوم (ع) بر جامعه، مفهوم ولایت مطلقه، قانون اساسی و قوانین موضوعه و وجوب تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت و اعتقاد به آن، برخی دیگر از مباحث مطرح شده در دوره دانش افزایی مدرسین انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی بود.

انتهای پیام/313/25

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha