پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست

حوزه/ حجت الاسلام کشوری گفت: خطر اصلی اسناد بین‌المللی این است که نگذارند فکر انقلاب به صورت تفصیلی در میان نخبگان و مدیران کشور مطرح شود و همۀ فرصت‌های کشور را به دامن مفاهیم منحط توسعه غربی بیاندازند و در یک کلمه باید بگوییم «ذیل اسناد بین‌المللی، نفوذ همه‌جانبه در عرصه تصمیم‌سازی کشور در حال رقم خوردن است».

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت الاسلام علی کشوری، صبح امروز در نشست تخصصی «بررسی ابعاد هجوم اسناد بین‌المللی به هویت شیعی»، که به میزبانی حوزه علمیه خراسان شمالی، در بیرجند برگزار شد، با طرح این سؤال که ساختار اجرای اسناد بین‌المللی در ایران و جهان چیست؟ گفت: اشتباه بزرگ در مورد اسناد بین‌المللی این است که گفتگو در مورد این اسناد را به یک جلسه محدود کنیم، به دلیل اینکه پروژۀ اسناد بین‌المللی، سازوکار انحلال انقلاب اسلامی در نظم جهانی محسوب می‌شود، از همین‌رو روشن کردن ابعاد این پروژه، زمان مفصلی را طلب می‌کند.

وی ادامه داد: باید متذکر شد که خطر اصلی اسناد بین‌المللی  این است که نگذارند فکر انقلاب به صورت تفصیلی در میان نخبگان و مدیران کشور مطرح شود و همۀ فرصت‌های کشور را به دامن مفاهیم منحط توسعه غربی بیاندازند و در یک کلمه باید بگوییم «ذیل اسناد بین‌المللی، نفوذ همه‌جانبه در عرصه تصمیم‌سازی کشور در حال رقم خوردن است».

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی افزود: ما در دور اولِ مباحثات درباره اسناد بین‌المللی در مقام آن بودیم که نشان دهیم نظام برنامه‌ریزی کشور فقط با سند 2030 یونسکو مواجه نبوده و با تهاجم مجموعه‌ای از اسناد روبرو هستیم.

حجت‌الاسلام کشوری تصریح کرد: در مرحله دوم در پی آن هستیم که بیان کنیم این اسناد در حال ارائه الگویی در باب اداره جامعه هستند و ما برای مدیریت این مسئله، باید به سمت تغییر در الگوی نگهبانی از نظام قدم برداریم.

وی با بیان اینکه نخستین سؤال ما در این راستا این است که اسناد بین‌المللی در ایران و جهان چگونه اجرا می‌شوند؟ گفت: در بحث اصلی نخبگان، شروع بحث از مباحثِ محتوایی اسناد بین‌المللی است درحالی‌که ما مباحثه را با بازخوانی شکل اجرای اسناد، از ساختاری آغاز می‌کنیم که نشان دهد کاربرد نگرش ‌سازی اسناد پیش از کاربری حقوقی آن‌ها ارزیابی می‌شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی افزود: برای وضوح بیشتر، سندی که مورد دقت بنده در این نشست قرار می‌گیرد بیانیه اینچئون است (برای مطالعه بیشتر از اسناد دیگر در این باب: به آرمان هفدهم سند توسعه پایدار مراجعه شود) ذیل یکی از بندهای سند اینچئون خاطرنشان شده که همۀ بندهای محتوایی دیگر فقط در صورت اجرای 6 راهبرد پیگیری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در راهبرد اول، حمایت از تداوم، تعهد سیاسی است، گفت: مهم‌ترین ابزار حمایت نیز کمک‌های مالی کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای دیگر است که در قبال این کمک، کشور میزبانِ سند باید درخواست‌های کشور توسعه‌یافته را انجام دهد. راهبرد دوم، تسهیل گفتگو در بخش‌های حکومتیِ کشورِ میزبانِ سند است.

حجت الاسلام کشوری با بیان اینکه راهبرد سوم، نشر دانش است، اظهار داشت: کتاب توانمندسازی و کاهش فقر که وزارت رفاه منتشر کرده، یکی از نمونه‌های تأسف‌بار در همین باب به شمار می‌رود، این کتاب را بانک جهانی نوشته است و در آن از مسئله رفع فقر به همه بخش‌های جامعه ارتباط برقرار کرده و در مقام تغییر فرهنگ برآمده است.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با اشاره به راهبرد چهارم که انتشار گزارش‌های پایش و ارزیابی از پیشرفتِ اجرای این اسناد، راهبرد چهارم است، تصریح کرد: اخیراً یکی از مسئولین وطنی یونسکو در ایران در تلویزیون گزارش داد که ایران در یکی از شاخص‌های اسناد بین‌المللی در رتبه چهلم قرار دارد، بنابراین توجه کنید که نظام ارزیابی، ملاک تحقیر و تجلیل کشورها در نظام بین‌الملل است، وقتی شاخص‌های کشور شما با اهداف شما نخواند، نمی‌توانید ادعا کنید که شما کشور را اداره می‌کنید.

وی با بیان اینکه راهبرد پنجم آن است که میان ذی‌نفعان ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی پیوند برقرار می‌کنند، گفت: بسیاری از جلساتی که شما در اخبار می‌بینید که کارشناسان و مسئولان ما در کشورهای دیگر برگزار می‌کنند، ناظر به استفادۀ 2 کشور از تجربیات یکدیگر در اجرای تفکر خاص سازمان‌های بین‌المللی است.

حجت‌الاسلام کشوری افزود: به همین علت شما نباید با اجرای تئوری‌های اسناد بین‌المللی در کشور توسط مسئولان، آنان را متهم به جاسوسی و دیگر اتهامات کنید؛ ما باید خود را مقصر بدانیم که چرا گفتگوها پیرامون اسناد بین‌المللی را این‌قدر کم‌اهمیت تلقی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در راهبرد پایانی باید در هر کشور یک دفتر برای اجرای این اسناد برپا شود، اظهار داشت: تحلیل ما از تشکیل دفتر ملی یونسکو در تهران توسط سازمان‌های بین‌المللی در راستای به رسمیت نشناختن استقلال کشور در حوزه تصمیم‌سازی است.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی خاطرنشان کرد: باید دستگاه تصمیم‌سازی کشور در دست تفکر انقلاب باشد، چرا که تأکیدات رهبری معظم برای توجه به الگوی پیشرفت اسلامی ناظر به متنبه کردن نیروهای انقلاب برای همین معنا است.
انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha