پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حسن بنیانیان

حوزه/ بسیاری از الفاظ و مفهوم های حاکمیتی از غرب آمده و ما در استفاده از آنها دچار نوعی وادادگی شدیم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، دکتر بنیانیان عصرامروز در همایش جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، چالش ها و افق های پیش رو که به همت شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد با بیان اینکه بسیاری از الفاظ و مفهوم های حاکمیتی از غرب آمده و ما در استفاده از آنها دچار نوعی وادادگی شدیم، گفت: در نظام های سابق هم این گونه بوده است، مانند الفاظ پاسبان و مامور مالیاتی که از خارج کشور آمده است و وقتی وارد نهادهای مردمی شده  یک نوع نگاه خاصی به سمت آن ایجاد شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نکته بعدی سکولاریز پنهانی در فرهنگ کشور است، ابتدا فرهنگ را تقلیل  دادیم و چون در کشور ما فرهنگ ما با دین آمیخته است همین مسئله باعث تقلیل فرهنگی و دین شد و مشکلاتی که الان هست ناشی از همان تقلیل است.

وی عنوان کرد: وقتی فرهنگ را در ذهن توسعه دادیم، باید بدانیم بخش اعظمی از فرهنگ در مسائل مختلف قابل تغییر است، باید به این نکته توجه داشته باشیم که همه نهادهای حاکمیتی در تغییر فرهنگ دخالت دارند از معماری تا شهرداری و اتوبوس رانی و حتی انبوه سازی همه اینها نقش دارند. نوع معماری که در ساختمان سازی بکار می بریم، همه در فرهنگ دخیل هستند.

 بنیانیان بابیان اینکه برای اثرگذاری در فرهنگ نیاز به اصلاح در ساختار داریم، گفت: اگر حوزویان نقش اصلاح ساختاری داشته باشند، قطعا شاهد اثر گذاری در اصلاح های بنیادی حکومت می شویم. اگر اصلاح ساختار نباشد، باید شاهد فسادهای باشیم که هر روز در رسانه بیان می شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه تشکیل تشکل نوعی دل خوش کردن است گفت: تا اصلاح ساختار صورت نگیرد، شاهد تحول نمی توانیم باشیم.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha