شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فیلشاه

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                                  

فرهنگی

 

انیمیشنی با استانداردهای کمپانی های جهان

«فیلشاه» انیمیشنی است که به راحتی در قالب استانداردهای جهانی جا می‌گیرد و چیزی از کارهای والت دیزنی و کمپانی‌های بزرگ جهان کم ندارد. «فیلشاه» عنوان انیمیشنی به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه‌کنندگی حامد جعفری است که بعد از تجربه موفق «شاهزاده روم» این بار سراغ داستان حمله سپاه ابرهه به مکه رفته است و این داستان را به زبان کودکانه روایت می‌کند.در جشنواره سی‌وششم فجر انیمیشن فیلشاه نگاه‌ها را به ساحت انیمیشن در ایران تغییر می‌دهد. انیمیشنی با رویکردهای ایدئولوژیک و باورپذیر در ضمیر کودکانه البته با شناختی کامل از روانشناسی معنایی و بصری کودک.اما نقطه ضعف اثر را می‌توان به فقدان شخصیت‌پردازی بصری مناسب معطوف کرد.

 

مروارید،"جهل مقدس"را رمزگشایی کرد

انتشارات مروارید کتاب «جهل مقدس» نوشته اولیویه روآ را با ترجمه عبداله ناصری طاهری و سمیه سادات طباطبایی منتشر کرد.اولیویه روآ اسلام‌شناس مشهور فرانسوی است که در دو رشته‌ فلسفه و علوم سیاسی تحصیل کرده. او مدت‌ها در میان قبایل افغان و در سرزمین افغانستان زندگی کرده و همین به او امکان داده تا افغانستان را زادگاه مناسبی برای «جنبش‌های جهادی» بداند. اثر مشهور دیگر او «شکست اسلام سیاسی» است که پیش‌گویی دقیقی از بنیادگرایی ناکام خاورمیانه بود. او معتقد است اسلام رادیکال در این منطقه ربطی به دین و شعائر دینی ندارد و جهادی‌های تکفیری الزاماً مذهبی نیستند و انتخاب مذهبی آن‌ها یک گرایش ابزاری برای شورش است. روآ در کتاب خود در دو بخش فرهنگ‌آمیزی دینی و جهانی شدن و دین را مورد بررسی قرار داده است.این کتاب همچنین با مقدمه‌ای درباره مدرنیته، سکولارسیم وبازگشت دین همراه شده است.

 

کردستان،طلایه دار کنگره دفاع مقدس شد

سردار رجبی در جلسه هماهنگی کنگره 5400 شهید کردستان، اظهار کرد: کنگره 5400 شهید باید در شان شهدای کردستان و در تراز انقلاب اسلامی برگزار شود. عنوان کرد: خوشبختانه کردستان، تنها استانی است که دو کنگره در آن برگزار می‌شود که کنگره پیشمرگان مسلمان کرد سال گذشته به بهترین شیوه برگزار شد و آمادگی استان را برای برگزاری کنگره ملی نشان داد.وی تاکید کرد: کنگره ملی 5400 شهید کردستان نیز در سال 97 برگزار می شود و به دلیل شرایط خاص استان و ظرفیت‌های آن در این زمینه باید کنگره‌ای ممتاز در بین همه استان‌ها باشد. وی از جمع‌آوری 60 هزار سند دفاع مقدس در استان خبر داد و گفت: کتابچه سرگذشت پژوهشی 5400 شهید تهیه می‌شود که در این خصوص 210 نفر پژوهشگر آموزش داده شده و در شهرستان‌های مختلف اقدام به انجام این کار می‌کنند.

 

آیت الله سیستانی،دست تکریم بر سر جهادی ها کشید

آیت الله العظمی سید علی سیستانی از مراجع تقلید نجف اشرف در پیامی به تکریم شهدای جهاد کفایی این کشور پرداخت.این پیام بدین شرح است:"شهدای جهاد کفایی حق بسیار بزرگی بر ما دارند و جایگاه آنان بسیار رفیع است که برای آن غبطه خورده می شود. از خداوند متعال می خواهیم آنان را با یاران امام حسین(ع) محشور کند."آستان مقدس حضرت اباالفضل العباس(س) چند روز پیش از تدوین موسوعه 25 جلدی برای مستندسازی جنگ با تروریست های داعش خبر داده بود.این آستان از آیت الله سیستانی خواست که برای تکریم شهدا و بیان جایگاه والای آنان، پیامی با دستخط و مهر ایشان بنویسد.

 

گردشگری برای ایران آبرو خرید

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به ظرفیت‌های فراوان مغفول‌مانده گردشگری در کشور گفت: ایران جزء 11 مقصد اول گردشگری جهان است.وی با بیان اینکه عرصه گردشگری کشور توجه بیشتر و حمایت‌های فراوانی را نیاز دارد، اذعان کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور از نهادهایی است که کمترین بودجه بین دستگاه‌های مختلف اجرایی به آن تخصیص داده می‌شود.مونسان با اشاره به ثبت جهانی شهر یزد بیان کرد: این مهم فرصتی برای رونق گردشگری این منطقه به‌منظور در دستیابی به توسعه و رونق اقتصادی استان است.

 

اوقاف،پرونده دستورات قرانی را بست

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از تدوین دستورالعمل‌های قرآنی این سازمان در سال ۹۷ خبر داد. وی گفت: همچنین به صورت عملی، کارشناسانی که در جلسه کارگاه‌ها و نشست‌هایی به صورت منطقه‌ای حضور دارند، راجع به مباحث و محورهایی که در جلسه مطرح می‌شود، نظرها، پیشنهادها و دغدغه‌های خودشان را مطرح می‌کنند و ارائه می‌دهند تا مسئولینی که از ستاد سازمان در اینجا حضور دارند، با جمع‌بندی و تجمیع این مطالب مواردی که نیاز است در دستورالعمل‌های سال ۹۷ اعمال شود را، اعمال کنند.وی افزود: این نشست تا دوشنبه ادامه دارد و بالغ بر ۵۰ نفر از کارشناسان قرآنی ۶ استان هم جوار استان کرمانشاه در آن حضور دارند.

 

نماز اعتراض مشهدی ها،به تخریب تاریخ

جمعی از مردم و کسبه خیابان نواب صفوی مشهد با اقامه نماز جماعت در محل خرابه‌های "مسجد حوض معجردار" به تخریب این بنای تاریخی دینی اعتراض کردند.نمازگزاران در پایان این حرکت اعتراضی با امضای طوماری خواستار بازسازی این اثر تاریخی مذهبی ثبت ملی شدند.در بخشی از طومارِ این نمازگزاران آمده است؛ «نقش مساجد در فرهنگ اسلامی مردم، موضوعی نیست که نیاز به استدلال و توجیه و اثبات داشته باشد. مسجد، مرکز اجتماع مسلمانان و محل طرح و تصمیم‌گیری‌های کلان در طول تاریخ اسلام بوده و خوشبختانه در انقلاب اسلامی ما نیز این مرکزیتِ مجسّم و این هویت و قداست، به فرموده امام راحل (ره)، به مثابه سنگری مستحکم، خاستگاه انقلاب و تداوم‌بخش آن شده است.»

 

عالی قاپو،آهن پاره ها را کنار زد

با پایان مرمت‌ها و عملیات استحکام‌بخشی، داربست‌های عمارت "عالی‌قاپو" در میدان نقش جهان اصفهان، بعد از ۱۲ سال، از ایوانِ این عمارت تاریخی حذف شد.در سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۸ پرفسور "گوسترمن" (ایتالیایی) پژوهش‌هایی روی وضعیت سازه‌ای ستون‌های ایوانِ عالی قاپوانجام داد و قرارشد تا اقدامات اجرایی روی ستون‌های این عمارت انجام شود و درن تیجه فوندانسیون‌هایی مطمئن برای اجرا انتخاب شدند، این عمیات در آن زمان حدود پنج سال طول کشید، از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۶ "پرفسور گالدیری" از شرکت ایزمئوب، مرمت و استحکام‌بخشی دو ستون از ۱۸ ستونِ ایوان را در دستور کار قرار داد، همچنین در سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۴ نیز رضا منشئی  روی ۸ ستون دیگر عملیات استحکام بخشی انجام داد، تا سال ۱۳۸۴ که بار دیگر منشئی عملیات مرمت و استحکام‌بخشی دیگر ستون‌ها را آغاز کرد و بعد از ۱۲ سال بالاخره داربست‌ها از ایوان عالی قاپو حذف شدند.

 

نسخه های خطی،کتابخانه ملی را دست و دل باز کرد

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: ۲۰۰ میلیارد ریال برای خرید نسخه‌های خطی در کشور پرداخت شده است.اشرف بروجردی در زاهدان اظهار کرد: در سند چشم‌انداز توسعه که توسط رهبری ابلاغ شد دو اصل توسعه‌یافتگی و هویت انقلاب مد نظر است. بخشی از هویت انقلاب در فرهنگ مکتوب ما است تا از این طریق نسل آینده راه را بهتر طی کند. او افزود: تمام اعتبار تخصیصی برای خرید نسخ خطی هزینه شده است. همچنین ۷۰ درصد اعتبارات سازمان صرف هزینه‌های جاری و ۲۵ درصد برای طرح‌های عمرانی هزینه می‌شود.

 

کیسه کتاب سال،سکه کم آورد

مدیرعامل خانه کتاب از کاهش سکه‌های بخش ترجمه جایزه «کتاب‌ سال جمهوری اسلامی ایران» برای توجه بیشتر به بخش تألیف خبر داد.وی درباره میزان کاهش سکه‌ها در حوزه ترجمه گفت: با توجه به  معضل عنایت بیشتر به آثار ترجمه تصمیم گرفته‌ایم میزان سکه‌های این بخش را کاهش دهیم زیرا نویسندگان و پژوهشگران ما احساس می‌کردند کتاب سال جمهوری اسلامی ایران  با توجه به هم‌تراز بودن میزان جایزه‌ها در بخش ترجمه و تألیف تفاوتی بین آثار تولیدی و ترجمه قائل نیست. این موضوع باعث رخوت کسانی می‌شد که در حوزه تألیف فعالیت می‌کردند. البته انصاف هم نیست که میزان سکه‌ها برابر  باشد. ما سعی کرده‌ایم در کتاب سال جمهوری اسلامی این میزان تغییر کند تا نویسنده‌ها این برداشت را داشته باشند که آثار تألیفی هم مورد توجه و عنایت قرار می‌گیرند.

 

 

توبه سلمان رشدی،امام را مجاب نکرد

دفتر حضرت امام خمینی(ره)طی اطلاعیه ای در مورد توبه سلمان رشدی چنین بیان داشتند: بسمه تعالى

رسانه هاى گروهى استعمارى خارجى به دروغ به مسئولین نظام جمهورى اسلامى نسبت مـى دهـنـد كـه اگـر نويسنده كتاب آيات شيطانى توبه كند، حكم اعدام درباره او لغو مى گردد.حضرت امام خمينى(ره) مدظله فرمودند: اين موضوع صددرصد تكذيب مى گردد. سلمان رشـدى اگـر تـوبـه كـنـد و زاهـد زمـان هـم گـردد، بـر هـر مـسـلمـان واجـب اسـت بـا جـان و مـال، تـمـامـى هـمِّ خـود را بـه كـار گـيـرد تـا او را بـه درك واصـل گـردانـد.حـضـرت امـام اضـافه كردند: اگر غير مسلمانى از مكان او مطلع گردد و قـدرت ايـن را داشـته باشد تا سريعتر از مسلمانان او را اعدام كند، بر مسلمانان واجب است آنـچـه را كـه در قـبـال ايـن عـمـل مـى خـواهـد بـه عـنـوان جـايـزه و يـا مـزد عمل به او بپردازند.

 

قائم مقام،به داد خوابگاه ها رسید

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سال آینده 5 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای احداث 200 خوابگاه به دانشگاه ها توسط صندوق رفاه دانشجویان پرداخت می شود. افزود: این تسهیلات در سال های بعد هم ادامه خواهد داشت تا کمبود فضای خوابگاهی جبران شود.وی ادامه داد: دانشگاه ها می توانند این خوابگاه ها را به صورت مشارکتی با بخش خصوصی و خیران یا خود احداث کنند. باقری خاطر نشان کرد: ایجاد اتاق های تندرستی در کنار خوابگاه ها، فراهم ساختن امکانات ورزشی مانند دوچرخه سواری، بدنسازی و هم چنین تفریحی برای دانشجویان توسط صندوق رفاه دانشجویان انجام شده و در حال انجام است.

 

مهم‌ترین دستاورد فرهنگی امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه حج بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های نظم دهی، فرهنگی، معنوی، سیاسی و اجتماعی قابل مقایسه با زمان پیش از انقلاب نیست، گفت: یکی از دستاوردهای حضرت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی اتفاقات خوب در حوزه حج است که نظم و عزت در حج مرهون نفس و تعالی ایشان است. وی افزود: یکی دیگر از جهاتی که بر اهمیت حج و زیارت می‌افزاید این است که کارآمدی نظام جمهوری اسلامی را در مرزهای بین المللی نشان می‌دهد. اینکه در حج وقتی می‌گوییم ما ایرانی هستیم باید متفاوت بودن ما نشان داده شود.

 

جرثقیل‌ها،آدم و تاریخ و فرهنگ نمی‌شناسند

لودرها در شهرستان شادگان استان خوزستان به جانِ دو خانه‌ی قدیمی که می‌شد جزو اولین خانه‌های مسکونی این شهر به حساب‌شان آورد، افتادند و با خراب کردنِ یک خانه روی سر ساکنانِ خواب‌زده‌اش و بخشی از یک خانه‌ی دیگر که هر دو به عنوان عرصه‌ی "ساختمان قدیمی کارگاه" شناخته می‌شدند، عرصه‌ی "مجموعه‌ی ثبتی تاسیسات نفتی دارخوین" را با خاک یکسان کردند.چند روز بعد از این تخریب، خبرها به میراث فرهنگی و مسئولان شهری و مالک این خانه‌ها یعنی "شرکت نفت" رسید. خبرنگاران هم به زمین صاف‌شده با لودر رسیدند، اما شهرداری، شورای شهر و یک دیگر نهادهای دارخوین، هر کدام دیگری را مسئول این اتفاق می‌دانند، هر چند در ابتدای کار و با حضور خبرنگاران در این منطقه رئیس شورای‌ شهر و شهردار دارخوین، حتی خبرنگاران را در حدی نمی‌دانند که بخواهند به آن‌ها پاسخ دهند.

 

 

 

آلمان،به اذان روی خوش نشان نداد

مسجدی در شمال غرب آلمان دیگر اجازه ندارد که ظهرهای جمعه اذان پخش کند.این تصمیم بر اساس حکم دادگاه محلی و در پی شکایت زوجی مسیحی که در حدود یک کیلومتری این مسجد زندگی می‌کنند، اتخاذ شده است.این زوج مسیحی اعلام کرده‌اند که پخش اذان از این مسجد، به نوعی نقض آزادی‌های مذهبی آنها است. به گفته آنها در واقع پخش اذان آزاردهنده نیست بلکه این محتوای اذان است که ایجاد مزاحمت می‌کند. زیرا در اذان گفته می‌شود که الله فراتر از خدای مسیحیان است و این چیزی است که برای آنها قابل قبول نیست.

 

سیمرغ فرمان حضرت امام(ره)،بر فراز آموزش و پرورش  به پرواز درآمد

امروز و در آستانه‌ سی و نهمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و وزیر آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ ای برای ساخت هزار مدرسه‌ دیگر امضا کردند. براساس این تفاهم‌نامه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از طریق بنیاد برکت و با هماهنگی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ۱۰۰۰ مدرسه‌ی دیگر برکت را تا پایان سال ۱۴۰۰ در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته‌ی کشور خواهد ساخت.ارایه‌ برنامه‌ زمان‌بندی احداث مدارس و تأمین اعتبار مورد نیاز و تکمیل مدارس طبق برنامه‌ی سالیانه از  تعهدات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در این تفاهم‌نامه است. پیشنهاد مکان ساخت مدارس با اولویت مناطق محروم‌، تأمین زمین مناسب و بدون معارض، تأمین کادر آموزشی و اداری مدارس، اداره‌ی مدارس و عدم تغییر کاربری مدارس نیز از تعهدات وزارت آموزش و پرورش در این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.

 

رسم الخط قرآن مورد واکاوی قرار گرفت

در دومین جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای تحقیق مرکز طبع و نشر قرآن با مدیر موسسه کورپوس کورانیکوم آلمان، درباره رسم‌الخط قرآن و قرائات آن بحث و تبادل نظر شد. در این جلسه که میشائیل مارکس و اساتیدی چون علی آقایی، حمیدرضا مستفید، کریم دولتی، سیدعلی سرابی، مرتضی کریمی‌نیا، مرتضی توکلی و مجتبی محمدی حضور داشتند، به بحث و بررسی درباره موضوعات مختلف در ارتباط با رسم‌الخط قرآن کریم و قرائات آن، همچنین مباحث گوناگون مرتبط با نسخه‌شناسی قرآن‌های خطی پرداخته شد.

 

ستاد امربه معروف،برای کنسرت ها شرط و شروط گذاشتند

سردار «علی قاسمی» اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک موضوع همگانی است و در این راستا در مساجد و ادارات شورا‌های امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده است.وی افزود: ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی با برگزاری جشن و کنسرت مخالف نیست، اما معتقد است که کنسرت‌ها باید در چهارچوب شرع و قانون انجام شود.دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ستاد برای برگزاری کنسرت در خراسان‌جنوبی چند شرط دارد که یکی از آن‌ها مختلط نبودن جشن و کنسرت موسیقی است،تصریح کرد: برگزار نشدن کنسرت در ایام سوگواری، برگزار شدن کنسرت در یک سالن استاندارد، رعایت آیین‌نامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیین نامه نیروی انتظامی از دیگر شروط ستاد برای برگزاری جشن و به ویژه کنسرت در خراسان جنوبی است. وی افزود:محیط دانشگاه یک مکان آموزشی است و نباید در آن کنسرت موسیقی برگزار شود.وی بیان کرد: از طرفی وقتی یک جشن و کنسرت برگزار می‌شود مدیر برگزارکننده آن باید نسبت به آن پاسخگو باشد.

 

 

خبر‌های خوش مالیاتی برای اهالی مطبوعات

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با رئیس سازمان امور مالیاتی کشور دیدار و تصریح کرد: همه تلاش من و همکاران من در سازمان امور مالیاتی کشور تسهیل امور اهالی فرهنگ است؛ نگاه به حوزه فرهنگ، یک نگاه بنیادی و آینده‌ساز است که می‌تواند پشتوانه سایر فعالیت‌ها از جمله در حوزه مالیات باشددر این جلسه نمایندگان اصناف مطبوعاتی با قدردانی از نگاه دلسوزانه رئیس سازمان امور مالیاتی به حوزه مطبوعات، به طرح موضوعاتی همچون مالیات شرکت‌های توزیع، مالیات مستقیم مطبوعات، مالیات تکلیفی معین شده برای قبل از سال ۹۴، پرهیز از نگاه بخشی در حوزه‌های رسیدگی به امور مطبوعات و موسسات مطبوعاتی، مالیات بر ارزش افزوده آگهی‌ها، مالیات بر یارانه مطبوعات، حضور نماینده اصناف در تدوین آیین نامه‌ها و هیئت‌های حل اختلاف اشاره و مقرر شد مشکلات مربوط به «مالیات یارانه مطبوعات، مالیات بر ارزش افزوده آگهی‌های تبلیغاتی، حذف ارائه اسناد و مدارک در ماده ۱۴۶ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مالیات در خصوص مطبوعات» رفع شود.

 

کتاب سال داخلی و خارجی،برگزیدگان خود را انتخاب کردند

دبیر جایزه کتاب سال از انتخاب ۴۳ اثر برتر در سی و پنجمین دوره این جایزه و دبیر جایزه جهانی کتاب سال هم از انتخاب ۹ اثر برتر در بیست و پنجمین دوره این جایزه خبر دادند. وی ادامه داد: در مجموع ۵۵ هزار عنوان کتاب در این دوره از جایزه کتاب سال قرار داشت که در نهایت ۲۵۵ اثر به مرحله دوم داوری راه یافت که در ۱۱ موضوع از جمله شامل کلیات، فلسفه، روانشناسی، فیلم، کودک و نوجوان و ... در ۷۲ گروه مورد ارزیابی قرار گرفت.به گفت دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، در سی و پنجمین دوره این جایزه در نهایت ۲۸ اثر تالیفی، ۱۳ اثر ترجمه ای و دو اثر تصحیحی انتخاب و به عنوان برگزیده و یا شایسته تقدیر تعیین شدند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha