جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نفتکش سانچی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                               

 

مجلس،دست چینی ها را در سانچی گرفت

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با بیان دو سناریو در خصوص علت دقیق وقوع تصادم کشتی فله‌بر چینی با نفتکش ایرانی سانچی اعلام کرد که کشتی چینی تلاش کرد با مقاوم‌ترین بخش خود به سانچی برخورد کند. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی خسارت مادی حادثه نفتکش سانچی را 110 میلیون دلار اعلام و تأکید کرد: "به‌نظر می‌رسد برخورد دو کشتی غیرقابل اجتناب بوده به همین دلیل کشتی چینی تلاش کرده با قسمت جلوی خود که مقاوم‌ترین بخش کشتی است به سانچی برخورد کند تا آسیب وارده به خودش را به حداقل برساند".

 

رقم میلیاردی،از اختلاس به سرقت نشت کرد

رئیس پلیس استان قزوین گفت: اعضای باند حرفه ای سرقت از منازل 6 استان شناسایی و دستگیر شدند. سردار مهدی محمودی، اظهار داشت: به دنبال وقوع چند فقره سرقت منزل در شهرستان‌های قزوین و تاکستان و ایجاد جو ناامنی و نارضایتی بین اقشار مردم، ماموران پلیس آگاهی با تشکیل کارگروهی، موضوع شناسایی و دستگیری سارقان را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند. وی با اشاره به اینکه در بازرسی از منزل متهمان تعدادی اموال سرقتی کشف و تحویل مالباختگان شد، گفت: متهمان در بازجویی‌های فنی به ۱۲۸ فقره سرقت اعتراف و با راهنمایی سارقان ۲ مالخر نیز در این خصوص که اقدام به خرید طلا‌های سرقتی می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند.سردار محمودی با اشاره به اینکه ارزش اموال سرقتی بیش از ۱۰ میلیارد ریال است؛ تصریح کرد: متهمان با تشکیل پرونده راهی مراجع قضائی شدند.

 

عیال کشور،کیسه عمران را خالی کرد

علی لاریجانی مهمترین مشکل کشور عیالوار بودن آن دانست و گفت: بخش‌های اجرایی کشور ما فربه شده و پولی برای عمران باقی نمی‌ماند و این گیر عمده ماست. وی افزود: برای بدهی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به بانک‌ها و بخش‌های دیگر و تصمیمی هم که مجلس گرفت صد هزار میلیارد تومان در این زیر بخش‌هایی که به هم گرفتگی ایجاد کرده بود برای اقتصاد کشور تبدیل کرده به بدهی دولت به بانک مرکزی و لذا بانک‌ها راحت‌تر می‌توانند کار کنند و بخش‌های دیگری که یکجا بدهکار بودند و یک جا طلبکار توانستیم تهاتر کنیم و کار بسیار بزرگی برای روانسازی در امورات کشور بود واین کار برای بخش تولید بسیار مفید است و هم بانک‌ها می‌توانند وام بهتری بدهند و بخش‌های اقتصادی که کار تولیدی می‌کردند و در اینجا بدهکار بودند و در جای دیگر طلبکار، از این گرفتگی خارج می‌شوند.

 

حجم تخلفات فرهنگیان،روی اختلاس ها را سفید کرد

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس گفت: ۱۵ هزار میلیارد تومان حجم تخلفات این پرونده است که با یک فرصت ۹ ماهه توانستیم تحقیقات مربوطه را انجام و گزارش نهایی پرنده را به مجلس ارائه دهیم. نماینده مردم رشت در مجلس درباره صندوق ذخیره فرهنگیان بیان داشت: تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان از لحاظ حجم فساد، انحرافات و تخلفات موجود به یکی از بزرگترین تحقیق و تفحص‌های تاریخ کشور تبدیل شده است.

 

برکت عامل آبادانی هزاران روستا شد

مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: به همت بنیاد برکت تا کنون 2 هزار و 500 روستا صدر صد، یک هزار روستا هفتادو پنج درصد و یک هزار روستا نیز پنجاه درصد از نیازهایشان برطرف، و آباد شدند. نوروزی درباره تعداد پروژه های توانمند سازی اقتصادی بنیاد برکت افزود: 335 از این پروژه ها در این حوزه است که ظرفیت اشتغال زایی برای 202 هزار نفر ایجاده کرده است.وی تعداد مدارس ساخته شده از سوی این نهاد را هزار مدرسه با 6 هزار کلاس درس اعلام کرد و گفت: 130 هزار دانش آموز در 2 هزار و 50 روستا در این مدارس درس می خوانند.نوروزی همچنین از توافق جدید ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) از طریق بنیاد برکت و با هماهنگی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برای ساخت یک هزار مدرسه تا پایان سال 1400 در مناطق کمتر توسعه یافته کشور خبر داد، افزود: امیدواریم عملیات ساخت 300 مدرسه جدید تا مهر سال آینده به پایان برسد.

 

دانشگاه به شهرستانی ها ایست داد

معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه همه دانشجویان خوابگاه روبه روی ساختمان شرکت برق حرارتی که از روز گذشته دچار حریق شده است، تخیله و اسکان داده شده‌اند گفت: با توجه به این که در تعطیلات بین دو ترم تحصیلی به سر می‌بریم، از سایر دانشجویان ساکن این خوابگاه می‌خواهیم در صورتی که در شهرستان حضور دارند، به تهران مراجعه نکنند. وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای ۱۴ خوابگاه است که خوابگاه ولیعصر خوابگاه پسرانه‌ای با گنجایش ۳۰۰ نفر است و خوشبختانه به دلیل اینکه در تعطیلات پایان ترم به سر می بریم تنها ۱۵۰ نفر از دانشجویان شب گذشته در خوابگاه حضور داشتند که همه این افراد تخلیه و اسکان داده شده‌اند.

 

عامل مرگ مردم فارس،فاش شد

روابط عمومی پزشکی قانونی فارس اعلام کرد که از ابتدای امسال تا پایان آذر، مرگ‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج 175 برابر افزایش یافته است.براساس اعلام روابط عمومی پزشکی قانونی استان فارس، از ابتدای سال تا انتهای آذرماه، 22 نفر در استان فارس براثر مسمومیت با قرص برنج جان باخته‌اند، حال آنکه آمار جان‌باختگان سال گذشته در فارس 8 نفر بوده است.در این آمار آمده است که از کل فوت‌شدگان به علت مسمومیت با قرص برنج، 11 نفر مرد و 11 نفر زن بوده‌اند.آلومینیوم فسفاد، ماده‌ای سمی است که از آن برای ضد عفونی کردن یا آفت‌زدایی از غلات استفاده می‌شود؛ این ماده که به دلیل مصرف در ظروف نگهداری برنج، به نام قرص برنج بین عوام شناخته می‌شود، با نام‌های تجاری مختلفی همچون کوئیک فوس (Quickphos) و سلفوس (Celphos) در بازار عرضه می‌شود.براساس نظرات کارشناسی، این قرص ظرف مدت 3 تا چهار ساعت عملکردهای سیستم تنفسی و قلب انسان را با اخلال مواجه کرده و فرد را می‌کشد!نه تنها خوردن بلکه استشمام بوی قرص برنج، فرد را دچار مسمومیت خواهد کرد و اگر سم از بدن به فوریت خارج نشود، بی‌تردید مرگ در انتظار مصدوم خواهد بود در گزارش‌ها علت مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج را مصرف اشتباهی همراه با برنج، مصرف قرص‌های قلابی توهم‌زا که دارای ترکیبات این قرص است و اقدام به خودکشی ذکر می‌کنند.

 

 

 

وزیر بهداشت،مردم را امیدوارتر نشان داد

قائم‌مقام وزیر بهداشت گفت: امید به زندگی در 25 سال گذشته  و از سال 1990 تا 2015 میلادی از 65 سال به بیش از 75 سال افزایش داشته یعنی بیش از 11 سال بر عمر ایرانیان افزوده شده است. این مسؤول خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب میانگین امید به زندگی 54 سال بوده که الان میانگین امید به زندگی سالم به بیش از 65 سال رسیده و بیش از 75 سال میانگین کلی امید به زندگی است.

 

صعود تدریجی پزشکی ها در جدول دانش آموختگان

حریرچی با بیان اینکه در دهه 60 در برخی از مراکز استان‌ها پزشکان پاکستان، بنگلادش و هندوستان فعالیت می‌کردند،  گفت: در سال 54 حدود 17 هزار و 431 پزشک در نظام پزشکی داشتیم که الان به 160 هزار پزشک افزایش یافته همچنین زیر 10 هزار پزشک فعالیت می‌کردند که الان 117 هزار پزشک، دندانپزشک و متخصص در کشور مشغول فعالیت هستند.وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بسیاری از شهرها و مراکز استان‌ها جراحی قلب انجام می‌شود در حالی که در گذشته برای جراحی قلب باید به خارج از کشور اعزام می‌شدند، گفت: در حال حاضر در بیش از 30 بیمارستان تهران جراحی قلب انجام می‌گیرد و کشوری که برای درمان بیماران را به خارج از کشور اعزام می‌کرد الان به کشور توریست درمانی تبدیل شده و بیماران را پذیرش می‌کند.

 

وداع شیرین دانش‌آموزان با استرس نتایج آزمون‌ها

در بیانیه معاونان آموزش ابتدایی درباره ممنوعیت برگزاری آزمون در دبستان‌ها آمده است: برگرداندن نشاط به دوران کودکی و محور قرار دادن تربیت 7.5 میلیون دبستانی و خداحافظی با استرس قبول شدن یا نشدن در مدارس خاص، اقدام بزرگی است. همچنین در این بیانیه آمده است:از همه نهادهای کشور به ویژه نمایندگان محترم مجلس انتظار داریم کنار وزیر محترم آموزش و پرورش باشند تا این دستگاه بتواند همچنان در تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که در جهت اجرای سند تحول بنیادین و مبتنی بر روش‌های نوین و عملی تعلیم و تربیت است، پیشرو باشد.

 

رجبی،نظام مهندسی را خودکفا کرد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه عجله ای در تائید یا رد بخشنامه وزیر راه و شهرسازی نداریم، گفت: سازمان‌های نظام مهندسی می توانند در مجامع خود اخذ درصدی از حق الزحمه مهندسین را در اموری که ارجاع می دهند، مصوب کنند. وی در خصوص بخشنامه آخوندی مبنی بر ممنوعیت دریافت پنج درصد از دستمزد مهندسان گفت:نظر من در مورد دریافت 5 درصد از دستمزد مهندسان این است که یک مصوبه قانونی است، اما فراتر از آن باید توجه داشت که در حوزه هایی که در اختیار سازمانهاست باید سازمانها تصمیم گیرنده باشند و در چارچوب ماده (37) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و بند (د) ماده (9) قانون مذکور، تعیین این درصد در اختیار مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان است.وی افزود:انتظار می رود در این شرایط، دولت از ما که هیچ بار مالی به دولت تحمیل نمی‌کنیم و کاملا خودکفا هستیم حمایت کند.

 

حساسیت فصلی،به بورس هم سرایت کرد

معامله‌گران بورس تهران امروز در حالی معاملات کم‌حجم را همراه با غلبه عرضه بر تقاضای سهام نظاره‌گر بود که تک‌سهم‌های فرابورسی برای نوسان‌گیران کوتاه‌مدت‌نگر فرصتی برای کسب بازدهی شد.ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی بیش از 377 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 595 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 166 هزار و 203 نوبت داد و ستد بود.امروز بازار سهام، بازاری نزولی و توأم با غلبه عرضه بر تقاضای سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی بود که با حضور کم‌رنگ بازارگردان‌ها و حقوقی‌های حامی نماگرهای منتخب بازار سهام منجر به عقب‌گرد شاخص کل بورس در کانال 97 هزار واحدی شد.

 

بیمه،زیربار عوارض کمر خم کرد

رئیس کل بیمه مرکزی از افزایش 10 درصدی عوارض پرداختی از سوی شرکت‌های بیمه انتقاد کرد.وی افزود:نمایندگان محترم مجلس با 10 درصد افزایش نسبت به سال ۹۶ ، با وضع 275 میلیون تومان عوارض بر شرکت‌های بیمه موافقت کردند، این رقم علاوه بر 10 درصد عوارض وزارت بهداشت است. رئیس کل بیمه مرکزی اخیرا در نشستی خبری نیز گفت: در سال گذشته صنعت بیمه ۱۰۵۰ میلیارد تومان عوارض پرداخت و ۷۰۰ میلیارد تومان سود به دست آورد، این حجم از پرداخت عوارض برای صنعت بیمه کمرشکن است.بیمه ها هر ساله قریب به 1250 میلیارد تومان عوارض بابت کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای به نیروی انتظامی، صندوق خسارات بدنی و وزارت بهداشت  می ‌پردازند، در عین حال آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای همچنان بسیار بالاست، به گونه‌ای که آمار 9 ماهه امسال از کشته شدن 12 هزار نفر در حوادث جاده‌ای حکایت دارد، این روند سبب زیان ده بودن بیمه‌های شخص ثالث شده است که ناگزیر به پرداخت دیه مجروحان و جانباختگان حوادث هستند.

 

در نوسانات ارزی،تب دلار کمی سرد شد

دلار آمریکا در بازار امروز کاهشی شده و با قیمت ۴۶۶۰ تومان و سکه تمام با افزایش قیمت، یک میلیون و ۵۲۶ هزار تومان عرضه می شود.قیمت دلار که در روزهای اخیر روند افزایشی و در روزهایی هم روند کاهشی پیدا کرده بود در بازار آزاد امروز با کاهش قیمت روبرو شده و به ۴۶۶۰ تومان رسیده است که نسبت به دیروز حدود ۱۰۰ تومان کاهش قیمت پیدا کرده است.

 

وزیر،رفاه را پلکانی بالا برد

وزیر تعاون، کار و رفاه گفت: پیش بینی شده است در سال ۹۷ کسانی که حدود سه و نیم میلیون تومان حقوق می گیرند افزایش 10 درصدی و آنهایی که زیر این مبلغ حقوق می گیرند به صورت پلکانی دریافتی‌شان افزایش یابد.وی با بیان اینکه سالمندی حدود 30 میلیون نفر در کشور نباید توام با فقر باشد، افزود: بر اساس عدد جهانی درباره خط فقر و مقایسه آن با قدرت خرید داخلی، این عدد برای یک خانواده پنج نفری 640 هزار تومان تعیین شده است که باید آن را به صورت پلکانی افزایش دهیم.وی گفت: 11 میلیون نفر تحت پوشش این موضوع قرار داده شده اند و 800 هزار نفر نیز پس از بررسی لایحه بودجه در مجلس به این تعداد اضافه می شوند. ربیعی گفت: چهار سال است که سیاست افزایش حقوق بازنشستگان در مقایسه با تورم را دنبال می کنیم و معتقدم قدرت خرید بازنشستگان در سال های گذشته فوق العاده کاهش یافته است.وی افزود: راهبرد دولت تا سال 1400، افزایش پلکانی حقوق کسانی است که کف حقوق را دریافت می کنند.

 

گالوپ،در رسانه ها کشور تیتر شد

چند روز قبل یکی از نظرسنجی های موسسه مطالعاتی گالوپ درباره عصبانی ترین مردم جهان در سال 2017 بعد از چند ماه از انتشار آن دوباره در رسانه های ایران انعکاس یافت.گالوپ که قبلاً نیز ایرانی‌ها را در کنار عراقی‌ها به عنوان عصبانی‌ترین مردم دنیا معرفی کرده بود در این گزارش از میان ۱۴۲ کشور مطالعه شده جهان در سال ۲۰۱۷ به ترتیب ایران، عراق و سودان جنوبی عصبانی‌ترین مردم جهان را دارند. میزان مردم عصبانی این کشورها به ترتیب ۵۰ درصد (ایران) ۴۹ درصد (عراق) و ۴۷ درصد (سودان جنوبی) است.دبیر ستاد ملی صبر قوه قضاییه بیان کرد: شمار زیادی پرونده های قصاص وجود داد که به خاطر بوق زدن و جای پارک، فردی کشته شده و اغلب این افراد از نظر اجتماعی سطح پایین نیستند و بعضا دارای تحصیلات عالی و شغل مناسب هستند.آخرین آمار منتشر شده در ارتباط با نزاع منجر به ضرب و جرح ثبت شده در پزشکی قانونی نیز بیش از ۴۲۸ هزار نزاع در ۹ ماهه نخست امسال است. به عبارتی روزانه حدود ۱۶۰۰ نزاع منجر به ضرب و جرح طرح شکایت شده و در پزشکی قانونی ثبت می‌شود. کارشناسان پزشکی قانونی می‌گویند بیش از نیمی از افرادی که به مراکز معاینات پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند جراحت دارند و حدود 20 درصد این جراحات ناشی از بروز درگیری‌ها و نزاع‌های خیابانی است. براساس گزارشات منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در 8ماهه نخست امسال، 390 هزار و 773 مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند.

 

تکان لحظه ای خودرو،گران تمام شد

امروز قیمت خودروهای داخلی هم مانند نرخ دلار لحظه ای در حال تغییر است به نحوی که در حال حاضر بازار شاهد رشد 700 تا 2  میلیون تومانی قیمت‌ها در انواع خودروهای داخلی است. خودروهای 206، 405، سمند نسبت به روز گذشته با افزایش قابل توجه قیمت‌ها روبه رو شده است که این موضوع را فعالان بازار عرضه محدود شرکت‌های خودروسازی اعلام می‌کنند. پژوه 207 دنده‌ای نیز با رشد 2 میلیون تومانی با قیمت 48 میلیون تومان، 207 اتوماتیک با رشد یک میلیون تومانی با قیمت 54 میلیون تومان، ساندرو استپ وی با رشد 500 هزار تومانی با قیمت 64 میلیون و 500 هزار تومان، پژو 205 تیپ 5 با رشد 400 هزار تومانی با قیمت 39 میلیون و 500 هزار تومان، H30 با رشد 3 میلیون تومانی با قیمت 49 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

ترازوی عوارض،به سمت اربعینی ها پایین آمد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بندی از لایحه بود ۹۷، زائران اربعین را از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف کردند. بر اساسا این بند، «در سال ۱۳۹۷ عوارض خروج از کشور برای زائرین عتبات براساس قانون بودجه سال ۱۳۹۶ أخذ می شود؛ زائرین اربعین نیز که از تاریخ ۳ مهرماه ۱۳۹۷ لغایت ۲۲ آبان ۱۳۹۷ از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می شوند از پرداخت عوارض خروج معاف هستند.»این درحالی است که عوارض دیگر موارد از جمله بیمه ها رشد 10 درصدی یافت.

 

شورایی ها،بر سر اموال شهرداری یقه گیر شدند

در جلسه شورای شهر بر سر درآمد شهرداری تهران از طریق فروش اموالش اعتراضات و توهین به نماینده شهردار شد.در ادامه جلسه محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران ضمن انتقاد به نحوه گفتار در شورای شهر،‌گفت: نباید خارج از عرف صحبت کنیم چرا که نه در شأن شورا است و نه در شأن شهرداری تهران و باید در نحوه بیان‌مان مواظبت کنیم.در ادامه محسن هاشمی از نماینده شهرداری بابت توهین یک عضو شورا عذرخواهی کرد.در نهایت پیشنهاد هرگونه فروش اموال شهرداری تهران از لایحه بودجه سال 97 رأی نیاورد.

 

حاجی بابایی توپ حقوق های نجومی را به زمین مجلسی ها انداخت

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: عامل 70 درصد حقوق های نجومی مصوبات مجلس شورای اسلامی بود و از این رو نمایندگان خانه ملت روز گذشته تصمیمی برای جلوگیری از روند گرفتند. وی اظهار کرد: داشتن مسئولیت در ایران به معنای پول جمع کردن، استراحت و کسب قدرت، دعوای حزبی و گروهی نیست و مردم حوصله حاشیه سازی، بگو و مگو و کار نکردن مسئولان را ندارند بنابراین همه باید یکپارچه برای انجام کار به میدان بیایند. نماینده همدان در خانه ملت گفت: فاصله طبقاتی زیبنده نظام جمهوری اسلامی نبوده و عادلانه نیست میزان حقوق فردی ماهانه 11 میلیون و 600 هزار ریال و فرد دیگری که ماهانه 30 میلیون ریال حقوق دریافت می کند یکسان 10 درصد افزایش یابد. حاجی بابایی بیان کرد: این ظالمانه است که پاداش کسی که 30 سال کار میکند 600 میلیون ریال بشود و در مقابل فرد دیگری با این سابقه کاری 12 میلیارد ریال پاداش پایان خدمت دریافت کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha