سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
پرفسور رابرت گلیو

حوزه / پرفسور رابرت گلیو رئیس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه اگستر انگلستان افراطی‌گری گروه‌های نژادپرست افراطی و همچنین گروه‌های سلفی تکفیری را از نگرانی‌های کنونی جامعه اروپا نام برد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در حاشیه کنفرانس یک روزه «اسلام در اروپا؛ چشم اندازها و چالشها» که روز چهارشنبه در قم برگزار شد خبرگزاری حوزه مصاحبه‌ای با پرفسور رابرت گلیو رئیس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه اگستر انگلستان انجام داد که متن آن را در زیر می‌خوانید.

حوزه: وضعیت افراط گرایی در اروپا در حال حاضر چگونه است؟

همان طور که استاد هادوی تهرانی به خوبی توضیح دادند انواع مختلفی از افراطی گری وجود دارد. در حال حاضر یکی از مسائلی که بسیار باعث نگرانی شده ظهور گروه‌‌های نژادپرست راست افراطی است. این گروه‌ها که عقایدی نزدیک به نازی‌ها دارند با حملاتی که علیه گروه‌های اقلیت از جمله مسلمانان انجام می‌دهند به تهدیدی در مقابل ثبات فرهنگ و جامعه اروپا تبدیل شده‌اند. این یک نوع افراط گرایی است که در حال حاضر در غرب وجود دارد. سلفی‌گری نوع دیگری از افراط گرایی است که گاهی عکس العملی به این افراط گرایی نوع اول است. شیوع سلفی گری به خصوص سلفی گری جهادی بسیار نگران کننده است چون به خصوص در بسیاری از موارد ما با جوانانی مواجهیم که احترامی برای مقامات علمی جامعه قائل نیستند و به همین خاطر به اینترنت روی می‌آورند. در فضای مجازی آنها با افراد بسیاری آشنا می‌شوند که مبلغ سلفی گری تکفیری هستند و جذب آن می‌شوند. این نتیجه استفاده ناآگاهانه از اینترنت است که در حال گسترش است. به همین خاطر است که بسیاری از دولت‌ها تبلیغ عقاید افراطی را در فضای مجازی هم ممنوع کرده‌اند.

حوزه: جایگاه اسلام واقعی در کشورهای غربی چیست؟

اگر از افراد مختلف بپرسید اسلام واقعی چیست جوابهای بسیار متفاوتی به شما می‌دهند. اما آنچه روشن است این است که جامعه مسلمانان در انگلستان و اروپا مایل به تعامل و همکاری با سایر اجتماعات در این کشورهاست. مسلمانان می‌خواهند که به عنوان بخشی از جامعه در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنند و به آنها کمک کنند. بیشتر مردم هم اسلام را از طریق هم‌آمیزی و همکاری با مسلمانان می‌شناسند. این مسأله‌ای است که نیاز به توجه ما دارد. اگر کسی دچار اسلام‌هراسی است از طریق ارتباط با مسلمانان و مشاهده ارزش‌های مشترک خود با ایشان نظرش تغییر خواهد کرد. به نظر من ما باید تلاشمان را در این زمینه متمرکز کنیم.

 

حوزه: نظرتان درباره ایران چیست؟

ایران بسیار عالی است! من ایران را خیلی دوست دارم. قبلا هم به ایران و به قم سفر کرده بودم. مردم اینجا بسیار گرم و صمیمی هستند و به خوبی پذیرای افراد با عقاید متفاوت و مردم سایر کشورها هستند. با سپاس از شما. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha