جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشتند: ضمن احترام به همه اصناف و اقشار جامعه، همه مردم با وجود برخی ایرادات و مشکلات که در کشور وجود دارد، در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند و عزت و شکوه اسلام و نظام اسلامی را بخواهند، دفاع ما از اصل انقلاب و نظام باشد، در صحنه به خوبی حضور داشته باشیم و به خصوص زنان با حضور خود عفاف و حجاب را بیش از پیش شکوفا کنند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق پنجشنبه های خود که در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار می گردد، به شرح جملات قصار حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه پرداختند.

معظم له در این جلسه اظهار داشتند: ابتکار سید رضی در انتخاب خطبه ها، نامه ها و جملات حکیمانه حضرت امیر علیه السلام باعث شد که همه افراد جذب آن شوند تا جایی که شرح نهج البلاغه بیشتر توسط علمای سنت انجام گرفت.

ایشان ادامه دادند: نهج البلاغه علماً مهجور است، نظام اسلامی باید همت کند، اولاً همه نهج البلاغه را جمع آوری کند، بعد شرح کاملی از او ارائه دهد که جامع تر و کامل تر از شرح ابن ابی الحدید معتزلی باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشتند: خدا در قرآن کریم متجلی شد و مردم باید متکلم را در کلام ببنند و نه فقط صدای او را بشنوند! نهج البلاغه هم همین گونه است، این کتاب تالی تلو قرآن کریم است و همان حرف قرآن را حضرت امیر علیه السلام در جملات خود بیان کرده است.

ایشان در ادامه به شرح اولین جملات قصار حضرت در نهج البلاغه پرداختند و بیان داشتند: در بخش جملات قصار، نهج البلاغه سید رضی 473 مطلب را نقل کرده است که بسیاری از آنها قبل و بعدش و نیز مخاطب و زمان بیانش مشخص نیست.

معظم له ادامه دادند: حضرت فرمود «كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ لاَ ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ» معنای ظاهری جمله این است که «در فتنه‏ ها همچون شتر دوساله باش! نه پشتى كه سوار شوند و نه پستانى كه بدوشند»؛ در آن زمان بیان این مثالها برای فهم مردم لازم بود، اما صرف ترجمه نمی تواند منظور حضرت را به ما بفهماند، حضرت می فرماید شتر دو ساله نه شیری دارد که فتنه را شیر بدهد و او را بپروراند و نه پشتی دارد که به فتنه گران سواری بدهد و خدمت کند. در حقیقت حضرت در این کلام وظیفه ما را در هنگام فتنه به روشنی بیان کرده است.

ایشان با اشاره به فرمایش حضرت امیر علیه السلام خطاب به کمیل خاطرنشان کردند: حضرت می فرماید جایی که مسائل روشن نیست باید با احتیاط برخورد کرد، راه احتیاط را نیز حضرت به کمیل آموزش داد، به کمیل فرمود تو فقط یک برادر داری و آن دین توست! این برادرت را حفظ کن؛ اینگونه که دین را وسط بگذار و دورش حائط بکش! آدم محتاط آدمی است که دور دینش دیوار و حائط کشیده است تا هیچ بیگانه ای به حریم او وارد نشود و او را وسیله اغراض خود قرار ندهد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به دومین جمله قصار حضرت در نهج البلاغه پرداختند و بیان داشتند: این جمله از وصایای حضرت به مالک است که به او یک اصل اخلاقی مهم را بیان می کند.

ایشان ادامه دادند: ما یک اخلاق داریم و یک موعظه! موعظه علم و برهان نیست و از هر کسی ساخته است، اما اخلاق علم دقیق فلسفی است و به این می پردازد که نفس چیست؟ عقل نظری و عقل عملی چیست؟ هر کدام چه وظایفی و محدوده و مولفه هایی دارند؟ رابطه آنها با هم چیست؟ و جنگ درونی میان آنها کجا پدید می آید؟

معظم له اظهار داشتند: حضرت در این کلام خود می فرماید «أَزْرَي بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَرَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ ضُرَّهُ، وَهَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ» یعنی هر كس‏«طمع‏» را شعار خود قرار دهد خود را حقير كرده و خود را ارزان فروخته است، و كسي كه ‏ناراحتي هايش را فاش كند خود را به ذلت‏ و پستی کشانده و كسى كه زبانش را بر خود امير كند شخصيت‏ خود را پايمال كرده است.

ایشان تاکید داشتند: توصیه حضرت این است که مشکلات خود را تنها با خدا در میان بگذارید چرا که تنها از او کار بر می آید و بیان نیازها در پیش دیگران تنها آبروی ما را به خطر می اندازد.

این مرجع تقلید در فراز دیگری از سخنان خود به موضوع اهمیت حفظ آبروی مومن در اسلام اشاره کردند و اظهار داشتند: بر همه نویسندگان و گویندگان لازم است تا اسرار مردم را فاش نکنند، آبروی کسی را نریزند، هر چه را شنیدند وارد دستگاه فکر خود کنند اولاً درستی یا نادرستی آن را بسنجند و تحقیق کنند، سپس ارزیابی کنند که بیان آن صحیح است یا نه و بعد بیاندیشند که کیفیت بیان این مطلب باید چگونه باشد. هیچ کس مهربانتر از اهل بیت علیهم السلام برای جامعه اسلامی نیست، این حضرات به ما فرمودند اینطور نباشد که هر چه دلتان خواست بر زبانتان جاری شود.

معظم له با اشاره به راهپیمایی 22 بهمن، از همه اقشار به ویژه بانوان برای حضور پررنگ در این راهپیمایی دعوت به عمل آوردند و بیان داشتند: زنان در مقابل این رفتار برخی از دختران ناآگاه که روسری خود را برداشتند باید همپای مردان در راهپیمایی 22 بهمن حضور پیدا کنند و اعلام کنند که شعار ما این آیه قرآن است که می فرماید «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَي جُيُوبِهِنَّ»

ایشان تاکید داشتند: «آبرو» غیر از مال و خون است، آبروی مومن مال خود او نیست بلکه نزد او امانت است، آبرو حق الله است و ما فقط امین الله هستیم لذا هیچ کس حق ندارد عفت، آبرو، و عصمت خود را که حق الله است بریزد، همه زنان و مردان باید آبرومندانه از این حق صیانت کنند، نباید کاری کنیم که از عزت و جلال و شکوه ما کم شود. لذا ضمن احترام به همه اصناف و اقشار جامعه، همه مردم با وجود برخی ایرادات و مشکلات که در کشور وجود دارد، در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کنند و عزت و شکوه اسلام و نظام اسلامی را بخواهند، دفاع ما از اصل انقلاب و نظام باشد، در صحنه به خوبی حضور داشته باشیم و به خصوص زنان با حضور خود عفاف و حجاب را بیش از پیش شکوفا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha