پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ اجتماع عزاداران علوی در مشهد /آیت الله سیدان

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان گفت: مجالس شعائر دینی (ع) باید در جهت حرکت در مسیر قرآن و اهل بیت(ع) باشد که ثمره آن هدایت مسلمانان و پیدا کردن جایگاه آنها در تمامی مراحل زندگی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت‌الله سید جعفر سیدان، در آیین افتتاحیه چهارمین سوگواره نگین شکسته که به حضرت فاطمه (س) می‌پردازد در جمع مسئولان و بازدیدکنندگان از این  نمایشگاه مفهومی، درباره اهمیت بزرگداشت فاطمی  گفت: قضیه به وجود آمدن روزهایی به‌عنوان ایّام فاطمیه، به دلیل زنده نگه‌داشتن فرهنگ فاطمی بوده و مجالس گوناگون مذهبی هم به فراخور امکانات و شرایط مخصوص به خود، بین این دو تاریخ معتبر است که از روایات صحیحه استفاده می‌شود.

استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: کسانی که به زنده نگه‌داشتن ایّام فاطمیه اوّل و دوم می‌پردازند، چنین دغدغه‌ای ندارند که به‌طور مثال 20 روز برای آن حضرت عزاداری کنند بلکه هدف از تشکیل چنین مجالسی فهم و نشر فرهنگ فاطمی است که این موضوع اختصاص به ایّام فاطمیه اوّل یا دوم ندارد و ما باید به امید روزهایی تلاش کنیم که همه ایّام ما «علوی»، «فاطمی» و «حسینی» شوند.

وی افزود: ازآنجایی‌که مبنای عمل مسلمانان بر اساس معارف و دستورات قرآن و پیامبر اکرم (ص) و حضرات معصومان (ع) است، بنابراین قول، عمل و تقریر پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) دلیل شرعی در اثبات جواز یک عمل است.

آیت‌الله سیدان خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های اثبات جواز عمل به یک کار، می‌تواند عمل کردن یکی از معصومان (ع) به آن باشد، زیرا در منابع اسلامی عمل کردن به سیره و روش معصوم که از جانب خداوند منصوب‌شده است، حجیت دارد.

این استاد حوزه تأکید کرد: مجالس اهل‌بیت (ع) و همچنین مراسمی که در پاسداشت فداکاری بانوی دوعالم و تجلیل از ایشان در مسیر گشودن راه حق، برای پیمودن حقیقت جویان، هرساله برگزار می‌شود نیز باید در جهت حرکت در مسیر قرآن و اهل‌بیت (ع) باشد که ثمره این مجالس هدایت مسلمانان و پیدا کردن جایگاه آن‌ها در تمامی مراحل زندگی، اعم از زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه علمای شیعه و اهل‌سنت محبت و دوست داشتن حضرت فاطمه (س) را سفارش خدا به مسلمانان دانسته‌اند، افزود: آنان بر اساس آیه ۲۳ سوره شوری مشهور به آیه مودت، محبت و دوست داشتن آن حضرت را لازم می‌دانند؛ همچنین، در آیه مودت پاداش رسالت پیامبر (ص) دوستی و محبت با خویشاوندان معرفی‌شده است که مفسران از آن به اهل‌بیت (ع) تعبیر کرده‌اند.

آیت‌الله سیدان گفت:  علاوه بر آیه مودت، روایاتی از پیامبر نقل‌شده است که بر اساس آن خداوند به خشم حضرت فاطمه (س) خشمگین و به خشنودی ایشان خشنود می‌شود.

گفتنی است، افتتاحیه چهارمین سوگواره «نگین شکسته» به همت حسینیه آل یاسین با مشارکت‌های مردمی از 19 بهمن تا 2 اسفندماه سال جاری در خیابان رضا شهر مشهد، در بخش‌های مختلف نمایشگاهی آماده حضور علاقه‌مندان به آشنایی با سیره و رزش زندگی فاطمه (س) است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha