جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
میانمار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                                  

سیاسی

 

عفرین،قتلگاه غیرنظامیان نام گرفت

رسانه های سوری اعلام کردند که 149 غیر نظامی سوریه از ابتدای حمله نظامی ترکیه تاکنون در منطقه عفرین کشته شدند.منابع کردی اظهار داشتند که بیشتر این کشته ها کودکان و زنان هستند که توسط ارتش ترکیه و تروریست های مورد حمایت آن از آغاز این تجاوز تاکنون جان خود را از دست داده اند.نهاد موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوری نیز روز گذشته اعلام کرد که 13 نظامی ترکیه در 9 روز گذشته در منطقه عفرین در شمال این کشور کشته شده اند.این نهاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که در این مدت 60 عضو گروه عناصر موسوم به ارتش آزاد نیز در منطقه عفرین در درگیری با کردها کشته شده اند.دیدبان حقوق بشر سوریه همچنین از کشته شدن 37 نیروی کرد در این مدت بر اثر بمباران های هوایی و توپخانه ای ارتش ترکیه در منطقه عفرین خبر داد.گفتنی است عملیات نظامی ترکیه موسم به «شاخه زیتون» از 30 دی ماه با هدف تأمین امنیت مرزهای جنوبی ترکیه و بیرون راندن عناصر نظامی «یگان‌های مدافع خلق» از منطقه عفرین سوریه شروع شد.منطقه عفرین در حومه شمالی استان حلب سوریه و در مجاورت مرزهای مشترک این کشور با ترکیه قرار دارد. غالب ساکنان این منطقه کرد هستند.

 

پزشکان بدون مرز،وضعیت اضطراری سوم را اعلام کردند

سازمان بین المللی پزشکان بی مرز اعلام کرد: خطر زندگی بیمارانی که به نارسایی کلیه دچار هستند تهدید می کند، این درحالی است مراکز شست و شوی کلیه یمن به کار خود در ارائه خدمات ادامه می دهد.این سازمان تصریح کرد: چهار مرکز از 32 مرکز شست و شوی کلیه در یمن از آغاز تجاوز به یمن بسته شده است و سایر مراکز با حدودیت ارائه خدمات مواجه هستند و توانایی انجام درمان بیماران را ندارند.همچنین افزود: بیماران به سختی به مراکزی که همچنان پابر جا هستند دسترسی پیدا می کنند و از از پرداخت هزینه انتقال و درمان رنج می برند.پزشکان بی مرز بیان کرد: جلسه شست وشوی کلیه بیماران یمنی از سه بار در هفته به یک بار کاهش یافته است و این مسئله آنان را با عوارض بیشتر رو به رو می کند و زندگی آنان را با خطر مواجه کرده و احتمال دارد به زندگی شان پایان دهد.

 

هزینه میلیاردی واشنگتن و تل آویو برای گزینه روی میز

ارتش اسرائیل به همراه سازمان اطلاعات نظامی، با توجه به این نظر نتانیاهو که برنامه ایران در حال عبور از مرحله بدون بازگشت است، طرحی را با نام «آب‌های عمیق» برای حمله تمام عیار هوایی به تأسیسات هسته‌ای ایران آماده کرده بودند. حدود دو میلیارد دلار برای این آماده‌سازی و همچنین آمادگی برای مقابله با حملات تلافی‌جویانه محور ایران هزینه شده بود.البته تصور موساد این بود که ادامه ترور دانشمندان ایرانی از تمایل دانشمندان به فعالیت در پروژه هسته‌ای خواهد کاست. موساد به پدیده‌ای دل بسته بود که برای آن نام «پناهندگی سفید» را انتخاب کرده بودند و در انتخاب اهداف عملیات ترور به این نکته توجه داشت. هدف الزاما ارشدترین نیروهای برنامه هسته‌ای ایران نبودند بلکه در مواردی کسانی به عنوان هدف انتخاب شدند که ترور آنها بیشترین تأثیر روانی را در میان همکاران آنها داشته باشد.

 

موج دوم نسل کشی در میانمار به راه افتاد

بودایی های افراطی خانه های مسلمانان روهینگیایی را در شهر بوسیدونگ واقع در شمال منطقه آراکان و غرب میانمار ویران می کنند.به گفته ساکنان روستا، بودایی ها خانه هایی را ویران می کنند که از استحکام بیشتری برخورداند و این کار را با هدف انجام می دهند.ایالات آراکان از سال ها پیش شاهد فشار ها و حملات متعدد از سوی ارتش میانمار و بودایی ها علیه مسلمانان روهینگیا است تا آن ها را مجبور به فرار از آراکان کند.جنایت های ارتش میانمار و شبه نظامی های افراطی بودایی در حق روهینگیا منجر به پناه بردن حدود 826 هزار نفر به بنگلادش شده است.بر اساس گزارش سازمان بین المللی "پزشکان بدون مرز" از 25 آگوست تا 24 سپتامبر 2017 میلادی حداقل 9 هزار روهینگیایی کشته شدند.

 

ایران،به عراق وعده کنفرانس کویت را داد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت که تهران برای بازسازی عراق و سازندگی مناطق جنگزده این کشور آماده شده و در کنفرانس کویت این مرحله را آغاز می کند. مسجدی گفت که جمهوری اسلامی ایران امروز تبدیل به یک کشور توسعه یافته شده که دارای امنیت خوب و روابط سیاسی و اقتصادی گسترده با کشورهای مختلف منطقه و جهان است.وی در این مراسم که سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق حضور داشت، رابطه بین جمهوری اسلامی ایران و عراق را مهم ارزیابی کرد. بغداد امیدوار است بتواند طی برگزاری این کنفرانس دست کم 100 میلیارد دلار کمک و سرمایه گذاری خارجی برای هزینه کردن در بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ داعش و نیز عقب ماندگی ها در زمینه های زیرساخت جذب کند.

 

 

 

بحران یمن از وبا به آواره ها رسید

سازمان جهانی مهاجرت روز جمعه اعلام کرد که 85 هزار یمنی طی ماه های گذشته از منازل خود آواره شدند.پیش تر سازمان ملل متحد از موج جدید آورگان یمنی در تعز، حدیده و دیگر مناطق جنوبی این کشور خبر داده بود.عربستان به همراه چند کشور دیگر از ششم فروردین سال94اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی ،دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشتار بیش از 12هزار یمنی و زخمی شدن ده ها هزار تن دیگر و همچنین آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است.

 

فرانسه،برای فاینانس ایران،جواب مثبت داد

مسئولان بانک سرمایه گذاری دولتی فرانسه(بی.پی.آی) از آمادگی خود برای همکاری با ایران در زمینه فاینانس پروژه های اقتصادی دو کشور خبر دادند. وی خاطرنشان کرد: واگذاری پروژه ها و جذب تامین مالی خارجی و حرکت در مسیر توسعه و بهبود وضعیت اقتصادی داخلی را بخاطر احتیاط و ترس سایر کشورها و شرکت های خارجی از سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه های اقتصادی و تجاری، متوقف نخواهیم کرد.مسئولان این بانک فرانسوی همچنین هدف خود را نهایی کردن این توافق عنوان کرده اند.محمد خزاعی معاون وزیر و رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران در چارچوب همکاریهای بانکی جمهوری ایران و فرانسه و به منظور مذاکره با مقامات بانکی و اقتصادی فرانسه در مورد سند همکاری بانک سرمایه گذاری دولتی با بانک مرکزی کشورمان به مدت پنج روز به پاریس سفر کرده است.

 

 

تعطیلی نماز جمعه تاریخی،متوقف نشد

نیروهای امنیتی آل خلیفه برای هشتاد و دومین هفته متوالی به محاصره امنیتی منطقه الدراز و منزل آیت الله عیسی قاسم ادامه داده و از برگزاری مهمترین و وسیعترین نماز جمعه شیعیان بحرین مانند هفته های گذشته جلوگیری نمودند. مازگزاران حاضر در مسجد امام صادق ع منطقه الدراز که از اهالی منطقه اند در پی ممانعت از وصول امام جمعه و نمازگزاران دیگر مناطق به این مسجد، این هفته نیز نماز را فرادا بجا آوردند.گفتنی است قدمت نماز جمعه شیعیان بحرین در مسجد امام صادق ع منطقه الدراز به صدها سال قبل و پیش از ظهور و به روی کار آمدن خانواده حاکمه‌ی آل خلیفه بر میگردد.بر این اساس  ۲۶۴ روز از اقامت اجبارى و بازداشت خانگی آیت الله عیسی قاسم و ۵۹۹ روز محاصره امنیتی منطقه الدراز میگذرد.

 

نخست وزیر ایتالیا نیامده علیه مسلمین جبهه گرفت

"متیو سالوینی" رئیس حزب راستگرایان افراطی "لیگ شمال" و نامزد نخست وزیری ایتالیا اعلام کرد در صورت پیروزی در انتخابات آینده مراکز اسلامی کشور را تحت کنترل و نظارت در آورده و امکان دارد در صورتی که نخست وزیر یا متصدی امور حکومتی شود، این مراکز را ببندد. بر اساس آخرین نظرسنجی ها، به احتمال زیاد ائتلافی که متشکل از حزب "لیگ شمال"، حزب "به پیش ایتالیا" به رهبری برلوسکنی و حزب "برادران ایتالیا" سازمان راستگرای افراطی است، در انتخابات پیروز شود.بر اساس آمار های رسمی، تعداد مسلمانان ایتالیا به یک میلیون و 613 هزار نفر می رسد که 150 هزار نفر آن دارای تابعیت ایتالیایی هستند و ما بقی دارای اقامت قانونی هستند.

 

 

 

طرح یهودی سازی قدس به مسجد الاقصی رسید

یک وزیر اسرائیلی خواستار ساختن یک معبد یهودی به جای مسجدالاقصی در بیت المقدس در تلافی قتل یک شهرک نشین صهیونیست شده و رژیم اسرائیل را به اشغال کامل سرزمین های فلسطین سوق داد. وی همچنین دولت را به اشغال کامل سرزمین های فلسطین تشویق کرده و گفت: ما باید مطمئن شویم که تنها یک دولت و آن هم دولت اسرائیل میان دریای مدیترانه و اردن قرار داشته باشد و پایتخت آن نیز اورشلیم باشد.گفتنی است از زمان اعلام به رسمیت شناختن شهر قدس، «اورشلیم»، به عنوان  پایتخت رژیم صهیونیستی توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تنش های زیادی در سرزمین های اشغالی و دیگر کشورهای اسلامی علیه اسرائیل به راه افتاده است. در این رابطه درگیری ها میان راهپیمایان فلسطینی و نظامیان اسرائیلی تاکنون منجر به شهادت ده ها جوان فلسطینی شده است. سفارتخانه های اسرائیل نیز در کشورهای مختلف مورد حمله تظاهرکنندگان خشمگین قرار گرفت.

 

خانه تکانی هسته ای به فرانسه رسید

فرانسه با اعلام جزئیات مربوط به برنامه افزایش بودجه نظامی خود برای سال‌های 2019 تا 2025 نشان داد که قصد دارد زرادخانه هسته‌ای‌اش را به روز رسانی کند.وزیر دفاع فرانسه از برنامه‌ریزی این کشور برای به‌روزرسانی زرادخانه هسته‌ای خود در هفت سال آینده، با اعتباری به ارزش 37 میلیارد یورو در قالب برنامه افزایش بودجه نظامی فرانسه به منظور تضمین جایگاه این کشور به عنوان قدرتی کلیدی در اروپا خبر داد.ارتقاء توان بازدارندگی زمینی و دریایی فرانسه بخشی از طرح‌های افزایش بودجه دفاعی پاریس است که مجموع آن ارزشی بالغ بر 361 میلیارد یورو (370 میلیارد دلار) تا سال 2025 دارد.این افزایش هزینه‌های نظامی سبب خواهد شد میزان بودجه نظامی فرانسه به سطح دو درصد تولید ناخالص داخلی برسد که کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خود را موظف به آن کرده‌اند.

حرکت شوم آمریکایی ها،دفاع ایران را به راست منتقل کرد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به انتقال داعش به افغانستان برای ادامه فعالیت‌هایش، گفت: طبیعتا در چنین شرایطی باید به استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ایران به شرق کشور منتقل شود و تدابیر لازم برای حفاظت از مرزهای ایران صورت گیرد.وی افزود: با توجه به این‌که «آمریکا در افغانستان حاکم است و امنیت آن‌جا را تامین می‌کند،‌ می‌خواهد که با حضور داعش، تروریسم را در منطقه زنده نگه دارد این خود نشان می‌دهد که آن‌ها بنای از بین رفتن داعش را ندارند و می‌خواهند همچنان این فتنه را حفظ کنند.وی با تاکید بر این‌که «فتنه داعش بر گسل خونی استوار است»، گفت: آن‌ها تصور می‌کردند که داعش می‌تواند صد سال جهان اسلام را دچار آشوب و جنگ خونی کنند چون بر گسل اختلافات مذهبی استوار شده است. تصورشان این بود که داعش در آذربایجان، سیستان و بلوچستان، کردستان، گرگان و گلستان اختلافات مذهبی به وجود آورده و تنش ایجاد می‌کند. خواب‌های سنگینی برای ایران دیده بودند که تمامی تیرهای‌شان به سنگ خورد و فتنه داعش ریشه‌کن شد.

 

دوتابعیتی ها،پای آمریکا را به میز مذاکره کشاند

دولت ترامپ به طور محرمانه تلاش کرده است تا یک کانال ارتباطی مستقیم با مقامات ایرانی برای رایزنی درباره شهروندان آمریکایی زندانی در ایران ایجاد کند.به گفته مقامات آمریکایی و منابع مطلع از این موضوع، دولت ترامپ رییس‌جمهور آمریکا در ماه دسامبر تلاش کرده است تا یک کانال ارتباطی مستقیم با ایران ایجاد کند تا بتواند درباره آزادی اتباع ایرانی و آمریکایی که در کشور متقابل در زندان به سر می‌برند، گفت‌وگو کنند. هر چند ایران به این تلاش‌های واشنگتن پاسخ نداده و با مقامات آمریکایی درباره این موضوع تعامل نکرده است. این اولین تلاش دیپلماتیک آمریکا برای گفت‌وگو با ایران درباره این مساله از زمان روی کار آمدن رییس‌جمهور ترامپ به شمار می‌آید.

 

وزیر دفاع آمریکا به سینه ترامپ،دست رد زد

رئیس پنتاگون در ماه می به درخواست رئیس‌جمهور برای ارائه طرح‌هایی درباره گزینه‌های نظامی علیه ایران جواب رد داد. به گفته چند مقام آمریکایی، پس از تاکید‌های ترامپ، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و اعضای دفترش درخواست رئیس‌جمهور را در یک تماس ویدئو کنفرانسی باوزیر دفاع آمریکا مطرح کردند اما متیس این درخواست را رد کرد.به گفته این مقام‌ها که خواستار عدم انتشار نامشان شدند، پس از رد درخواست مذکور توسط متیس، «اچ ار مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید خوستار خروج اعضای دفترش شد تا به تنهایی با وزیر دفاع صحبت کند و حتی از هدفون برای مکالمه با متیس استفاده کرد.به گفته یک مقام آمریکایی، «مشخص بود که این گفت‌و‌گو خوب پیش نرفت» و با گذشته چند هفته پس از این مکالمه هم، گزینه‌های مدنظر رئیس‌جمهور آمریکا از طرف پنتاگون ارائه نشد.

 

ریاض،علیه تهران دعوی جدیدی را اقامه کرد

دادستانی کل عربستان مدعی شد که نظام ایران به منظور ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در عربستان برخی عناصر تروریستی را در ایران آموزش داده‌اند تا بمب‌های C4 و TNT بسازند و در عربستان عملیات تروریستی انجام دهند.دادستانی عربستان چهار شهروند خود را به سفر به ایران به منظور فراری دادن برخی متهمان و قاچاق اسلحه از طریق خلیج (فارس) به عربستان متهم کرد. دادستان عربستان همچنین این شهروندان را به 22 اتهام از جمله پیوستن به گروهک تروریستی به منظور مخالفت با دولت و حاکمان عربستان، ایجاد ناامنی و هرج و مرج، تخریب اماکن عمومی، فراری دادن برخی متهمان به ایران و سفر به ایران و عراق به منظور آموزش دیدن و انجام عملیات تروریستی در عربستان محکوم کرد.مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران هیچگونه دخالتی در امور داخلی دیگر کشورها ندارد.

 

حشد الشعبی،پرچم سفید ها را هم زمین گیر کرد

الحشد الشعبی بر تونل‌ها و پایگاههای گروه تروریستی «الرایات البیضاء» (پرچم‌های سفید) در شهرستان طوزخورماتو مسلط شد و کنترل روستای «قلخانی الصغری» واقع در شرق این شهر را به دست گرفت.نیروهای الحشد الشعبی قبل از آزادسازی این روستا، روستاهای بلکاله الساده، بلکاله الکبری و بلکاله السالم، جبل شیخ میدان و اردوگاه داعش در شرق صلاح الدین را پاکسازی کردند.منابع عراقی میگویند که در این عملیات که در شرق شهر طوزخورماتو استان صلاح‌الدین صورت گرفته است، مجموعه‌ای از تونل‌های بهم پیوسته کشف شده است.منابع وابسته به الحشد الشعبی تاکید کردند که در این تونل‌ها مقادیری سلاح و مهمات گروه تروریستی تازهتاسیس الرایات البیضاء وجود داشته که علیه نیروهای عراقی مورد استفاده قرار گرفته است.عملیات پاکسازی شرق شهر طوزخورماتو با حضور نظامی الحشد الشعبی، نیروهای واکنش سریع و ارتش عراق و با پشتیبانی هوایی آغاز شده است.

 

گام اول افغان ها علیه تروریسم،جواب داد

وزارت دفاع افغانستان امروز اعلام کرد که در عملیات ارتش افغانستان بر ضد تروریست ها در مناطق مختلف این کشور، ۶۶ تررویست کشته شدند.در این عملیات 25 تروریست زخمی و 4 نفر دیگر نیز دستگیر شدند.همچنین نیروی هوایی افغانستان 51 بار مقر تروریست ها را هدف قرار داد.وزارت دفاع در مورد کشته و یا زخمی های احتمالی نیروهای این کشور توضیحاتی ارائه نکرد.

 

 

 

 

شکایات علیه نظامی ها،بیخ پیدا کرد

بر اساس اطلاعات بخش بازرسی وزارت دفاع آمریکا، شکایات علیه مقامات ارشد نظامی آمریکا در چند سال اخیر افزایش اما رسیدگی به این شکایات کاهش یافته است.در سال گذشته از 803 پرونده شکایت از مقامات نظامی آمریکا به 144 شکایت رسیدگی شد و در نهایت فقط 49 مقام نظامی مقصر شناخته شدند.سوءرفتارهای اخلاقی از جمله روابط نامناسب بیشترین شکایات از مقامات نظامی آمریکا را تشکیل می دهد.

 

پرونده کثیف،مجلس عوام را رسوا کرد

فهرست 45نفره نمایندگان متهم به فساد اخلاقی سبب شد تا نخست وزیر انگلیس خواستار رسیدگی به وضع موجود شود.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، این فهرست موسوم به پرونده کثیف سبب شد تا نخست وزیر انگلیس در نامه ای به رئیس مجلس عوام این کشور خواستار رسیدگی به وضع موجود شود.کمیته پارلمانی انگلیس گزارش داده بیش از نیمی از کارکنان پارلمان شاهد و یا مورد سوء استفاده رفتارهای غیر اخلاقی نمایندگان مجلس قرارگرفته اند.این گزارش می افزاید یک پنجم زیردستان نمایندگان مجالس اعیان و عوام قربانی آزار جنسی بوده اند و 75 درصد آن ها ازترس از دست دادن کار خود تاکنون سخنی نگفته اند.وزیر دفاع و  معاون اول پیشین نخست وزیرانگلیس ازجمله شخصیت هایی بودند که به دلیل رابطه غیراخلاقی درگذشته از سمت خود استعفا کرده اند.

 

آخرین اعضای تیم جلادان،گرفتار کردها شدند

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، شبه نظامیان کرد در سوریه دو انگلیسی عضو داعش را بازداشت کرده‌اند که آخرین اعضای حلقه معروف شکنجه‌گران و جلادان این گروه بوده‌اند.الکساندر کوتی و ال شافی الشیخ آخرین دو عضو انگلیسی داعش بودند که در کنار دو تن دیگر، هر چهار تن اهل لندن، به علت لهجه بریتانیایی خود به "بیتلزها" (بیتل‌ها) شهرت یافته بودند. مقام‌های آمریکایی می‌گویند، این چهار تن مسؤول اعدام‌های بی‌رحمانه و گردن زدن ۲۷ نفر از اسرای داعش بوده‌اند.یک مسؤول آمریکایی اظهار داشت، نیروهای دموکراتیک سوریه آنها را اوایل ژانویه در شرق سوریه بازداشت کردند.وزارت خارجه آمریکا در ژانویه سال گذشته میلادی اعلام کرده بود، کوتی محافظ گروه بیتلزها بود و احتمالا در اعدام‌های گروهی و شیوه‌های استثنایی شکنجه و وحشیانه داعش مشارکت داشت.این وزارتخانه افزود، کوتی نیز اقدام به جذب نیرو می‌کرد و مسؤول جذب تعدادی ار انگلیسی‌ها به داعش بود.الشیخ زندان‌بان داعش بوده و اقدام به شکنجه و اعدام اسیران داعش می‌کرده است.همچنین مشهورترین عضو این گروه چهارنفره، محمد اموازی که به "جان جهادی" شهرت یافته بود در سال ۲۰۱۵ و طی یک حمله هوایی در سوریه کشته شد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha