جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نقش علمای همدان در شکل گیری انقلاب اسلامی

حوزه/آیت الله ملا علی معصومی معروف به آخوند همدانی در اول مرداد ۵۷ دار فانی را وداع گفت و فوت این عارف جلیل القدر همدانی حرکتی نو در اعتراضات مردمی علیه رژیم ستم شاهی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، مردم همدان در شکل انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشته و همیشه در مسجد  که سنگر اسلام و انقلاب بود حضوری پرشور داشتند.

مسجد محله کولانج که یکی از مساجد معروف همدان به شمار می آید یکی از سنگر های انقلابیون با حضور آیت الله آقا نجفی همدانی بوده که بعد از انقلاب نیز محل اعزام رزمندگان اسلام به جبهه جنگ بود.

                                                

حجت الاسلام والمسلمین محمد عندلیب زاده بیان کرد: قبل از انقلاب پدرم شیخ حسین عندلیب زاده به دعوت آیت الله آقا نجفی همدانی در مسجد محله کولانج به ایراد سخن می پرداخت، یکی از این شب ها به پدرم گفتند که دو نفر از ساواک در مجلس حضور دارند و در نظر دارند سخنرانی شما را ضبط کنند و پدرم از اول تا آخر مجلس به تفسیر آیه مربوط به مساله حیض پرداخت و در آخر مجلس روبه علمای شهر گفت با این سخنرانی خوب نوار ساواکی ها را پر کردم.

مسجد میرزا تقی از دیگر مساجدی بود که سنگر انقلابیون و مبارزان با رژیم پهلوی در این شهرستان به شمار می رفت، آیت الله حاج سید مصطفی هاشمی به همراه علما و مبلغان با تاسیس کتابخانه خرد در این مسجد فضای مسجد را به مکان علمی تبدیل کرده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین عندلیب زاده درباره شخصیت آیت الله حاج سید مصطفی هاشمی عنوان کرد: این عالم همدانی بدون این که به مراکزی مثل قم و یا نجف مهاجرت کند در شهر همدان از محضر آیت الله آخوند(ره) بهره برد و با جدیت و تلاش زیاد، خود را به مقامات علمی بلندی رساند.

تاریخ همدان و مردان بزرگ همدانی به دوران پیامبر اکرم(ص) بر می گردد

در یکی از یادداشت های آیت الله شیخ حسین عندلیب زاده همدانی به نقل از آیت الله آخوند(ره) آمده است که ملاعلی معصومی همدانی همدان را اینگونه معرفی می کند:

مردم همدان محبت اهل بیت را مدیون یار با وفای نبی مکرم اسلام(ص) و همچنین محب مولا علی(ع)،  جناب «حذیفة بن یمان» هستند، آن سردار فاتح همدان بود که بذر محبت اهل بیت را در دل های آماده پاشید.

مردم همدان اعم از بازاریان، فرهنگیان و علما از اول شکل گیری انقلاب اسلامی از سال 41 به بعد و بعد از سخنرانی کوبنده آیت الله مدنی(ره) در مسجد جامع همدان شروع به همکاری با امام امت آیت الله سید روح الله خمینی(ره) پرداختند.

محرم سال 42 زمانی بود که شهید باهنر(ره) وارد همدان شد و در مسجد جامع، مسجد میرزا تقی و دیگر مساجد شاخص این شهر به ایراد سخن علیه رژیم پهلوی پرداخت و همین مساله سبب شد تا شهربانی شهید باهنر را دستگیر کنند که البته نیروهای امنیتی با اعتراضات مردمی روبرو شدند و این مرد انقلابی آزاد شد و شبانه همدان را به مقصد تهران ترک کرد.

لازم به ذکر است که اولین شخصی که در همدان به دست نیروهای امنیتی در سال 37 دستگیر شد آیت الله هاشمی بود که با حمایت های آیت الله ملا علی معصومی همدانی و آیت الله سید نصر الله بنی صدر آزاد شد.

آیت الله ملا علی معصومی معروف به آخوند همدانی در اول مرداد 57 دار فانی را وداع گفت و فوت این عارف جلیل القدر همدانی حرکتی نو در اعتراضات مردمی علیه رژیم ستم شاهی شد.

شهید مفتح مدیریت مراسم تدفین این عالم ربانی را عهده دار شد و به همه مردم ایران به ویژه شهر های همسایه از جمله تهران، قزوین، تبریز، زنجان و قم برای شرکت در مراسم تشییع جنازه دعوت کرد و مردم از مسجد جامع شهر تا باغ بهشت همدان که مسافتی طولانی است حرکت کردند و بی شک حضور افراد ناشناس و غیر بومی جرقه بزرگی را در تظاهرات مردمی را در همدان زد.

آیت الله مدنی(ره) نیز در شکل گیری انقلاب نقش بسزایی داشت، چهره ربانی این عالم به قدر در شهر تاثیر گذار بود که حتی نظامیان شهر نیز از این عارف ربانی حرف شنوی داشتند.

از قدیمی ها شنیده ام که آیت الله مدنی(ره) هنگامی که لشکر زرهی 81 تیپ بیستون کرمانشاه برای پشتیبانی از حکومت پهلوی به تهران اعزام شده و از همدان می گذشتند این شهید والا مقام به همراه انقلابیون با جانفشانی به صورتی که جلوی تانک ها و نیروها ایستادگی کرده و اعزام آنها را منوط بر عبور از روی بدن انقلابیون دانسته و این حرکت خود عامل بزرگی در شکست نیروهای امنیتی در پایتخت شد.

نوشته: سعید حضرتی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha