سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
دیدار طلاب کردستانی با آیت الله نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: امام راحل با انقلاب خود سه رکن را در جهان زنده کردند، اولین رکن اسلام بود، رکن دوم بیدار سازی مردم و سومین رکنی که ایشان آن را احیا نمود ولایت فقیه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار با مدیر،مسئولان،اساتید و طلاب حوزه علمیه کردستان اظهار داشتند:شغل های فراوانی در دنیا هست، ولی هیچ شغلی بالاتر از طلبگی نیست و شغلی بالاتر از سربازی برای امام زمان (عج) در این جهان پیدا نمی شود.

ایشان با اشاره به اینکه این افتخار بزرگی برای شما بوده که به تحصیل علوم دینی بپردازید، گفتند: چند اصل وجود دارد که شما باید بدانید چون راه، راه آسانی نیست. این راه؛ ادامه راه پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام است.

این مرجع تقلید بیان داشتند: مردم وقتی شما را با این لباس روحانی می بینند به یاد پیامبر و امامان می افتند، لذا باید بسیار در منش و اخلاق خود دقت داشته باشیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه به خصوصیات یک انسان کامل از منظر اسلام، قران و ائمه اطهار اشاره کردند و گفتند: اولین اصل اخلاص است، یعنی انسان برای خدا به این کار و شغل اقدام می کند و همه امکانات و فرصتها را در طبق اخلاص بگذاریم و اگر به دنبال این هستیم که عالمی از عالمان اسلام باشیم باید اهل اخلاص باشیم.

این مرجع تقلید دومین صفت را تلاش و کوشش در تحصیل عنوان کردند و اظهار داشتند: اگر می خواهم در علوم دینی رشد کنیم، باید از ابتدا تا انتها درس بخوانیم و لحظه از این کار دست نکشیم.

استاد خارج فقه حوره علمیه قم سومین خصوصیت را برای یک انسان به ویژه روحانی و طلبه،‌ اراده و جدیت عنوان کردند و گفتند: انسان با اراده همیشه موفق و سربلند است، لذا باید تنبلی و سستی را کنار بگذارید، زیرا انسان های تنبل هرگز ترقی نمی کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه سستی در این راه، مانع کار است و باید جدی بود،افزودند: هر کسی فرزند زحمت خودش است. این کار ساده ای نیست. علمای بزرگ ما با این نام و شهرتی که در جهان اسلام کسب کرده اند بسیار زحمت کشیده اند تا به اینجا رسیده اند.

این مرجع تقلیدبیان داشتند: هرکس کوشاتر باشد و زحمت بکشد، بی شک پیشرفت می کند و درب های ترقی برای ایشان باز خواهد بود، انسان با همت بلند پرواز می کند و گام بر می دارد. هر کس هرچقدر همتش بلند باشد رشد پیدا می کند.

ایشان در ادامه سخنان خود، اراده را یکی دیگر از صفات نیکو برای یک انسان کامل عنوان کرد و افزودند: کسی که اراده دارد به سمت جلو می رود و کسی که اراده ندارد سرجای خودش می ماند و هرگز در زندگی ترقی نخواهد نمود.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه سخنان خود اظهار داشتند: تا کسی ادبیات را کامل نخواند 50 سال هم درس بخواند ترقی نخواهد کرد. ادبیات و صرف و نحو عربی بسیار مهم و کلیدی است، زیرا هم قلم و هم بیان احتیاج به ادبیات فارسی و عربی دارد و اساتید اهل فن باید در این زمینه به شما یاری برسانند.

این مرجع تقلید، نظام را یکی دیگر از صفات ارزنده برای انسان معرفی کرد و گفتند: ما باید در کارمان منظم باشیم، افراد نامنظم در کارشان هرگز موفق نمی شوند و برای هر کاری برنامه ریزی کنیم. همیشه افراد منظم توفیق بیشتر پیدا خواهند کرد.

ایشان  با اشاره به اهمیت نماز شب برای هر مسلمانی، اظهار داشتند: اگر می خواهیم در زندگیمان انسانی کامل و روحانی موفق و مخلص باشیم باید اهل تهجد و سحرخیزی باشیم و نیز در سحر بیدار بودن یکی از شیوه های علمای بزرگ ما بوده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی کتاب های صحیفه سجادیه و نهج البلاغه را از کتابهای بسیار غنی و مرجع در اسلام دانسته و عنوان کردند: در کتاب صحیفه سجادیه آمده است که اولیا خداوند در شب تاریک با خدا انس می گیرند

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه اساتید وظیفه دارند استعداد طلبه خود را شناسایی کنند، گفتند: از میان طلاب بعضی ها حافظه خوبی دارند بغضی خط خوبی و... لذا اساتید وظیفه دارند که استعداد طلبه ها را پیدا کنند، لذا کار شما اساتید آسان نیست و در تربیت طلاب باید بسیار کوشا باشید.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه تقوا یکی از صفات بارز هر انسان نیکو خصالی است، عنوان کردند: در خطبه 184 حضرت علی (ع) 70 صفت برای افراد باتقوا ذکر کرده است.

این مرجع تقلید خطاب به طلاب حاضر در جلسه گفتند: یکی دیگر از کارهایی که برای شما طلبه ها خیلی لازم می باشد، موضوع آشنا بودن با اوضاع زمان خود می باشد و وظیفه خودمان را بر اساس زمان تنظیم کنیم زیرا آدم عاقل باید زمان شناس باشد.

حضرت آیت الله نوری همدای اظهار داشتند: از اساتید  درخواست دارم که از طلبه های خود بخواهند که سه کتاب را حتما مطالعه کنند و با آنها انس بگیرند.

ایشان به این سه کتاب اشاره کرده و بیان داشتند: اولین کتاب؛ «صحیفه نور» امام (ره) می باشد که در 22 جلد می باشد. دومین کتاب «دفتر تبیان» امام راحل است که این کتاب نیز در 50 جلد نشر یافته است و کتاب سوم، «وصیت نامه » امام خمینی (ره) می باشد که در آن حرفها و رهنمودهای بسیاری وجود دارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی عنوان کردند: امام راحل با انقلاب خود سه رکن را در جهان زنده کرد. اولین رکن اسلام بود، رکن دوم بیدار سازی مردم و سومین رکنی که ایشان آن را احیا نمود ولایت فقیه بود.

این مرجع تقلید در پایان سخنان خود گفتند:  همه وظیفه داریم قدر این انقلاب را بدانیم و در قرآن آمده است که آنچه به شما داده ایم با قدرت از آن نگهداری کنید، حالا آنچه به ما قدرت می دهد این است که ما سرباز امام زمان (عج) هستیم و در صف اول مبارزه با استکبار و... قرار داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha