جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رئیس فدراسیون شیعیان آلمان حجت الاسلام خلیل زاده

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین خلیل زاده گفت: حضرت علی(ع) در دستور به کمیل می فرماید که به جای اهمیت دادن به ظاهر عمل و یا به مقدار آن باید به روح عمل بپردازی.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمود خلیل زاده رئیس مجلس شیعیان آلمان در جمع شیعیان فرانکفورت در ادامه بررسی موضوع « دانش از نگاه قرآن »  به  بررسی  مفهوم جهل در مقابل  علم  پرداخت  و انواع جهل را چنین توصیف کرد: جهل  یا  نادانی  به عنوان مفهومی در برابر علم  به سه معنا به کار می رود:  نخست وقتی درون انسان از دانش و آگاهی تهی باشد و معنای دوم  اینکه انسان به چیزی بر خلاف آنچه واقعیت است اعتقاد پیدا کند و معنای سوم   اینکه انسان بر خلاف کاری که  درست است و باید انجام شود دست به کار دیگری بزند.

* بزرگ ترین مصیبت ها برای انسان، نادانی است 

وی افزود: همه این ها از مصادیق جهل می باشد لذا در بیان نورانی علی (ع)  بزرگ ترین مصیبت ها برای انسان، نادانی او است  و باز در سخن دیگری  می فرماید: چه بسیارند اشخاص عزیزی که نادانی آنها باعث خواری شان شده است.

مدیر مرکز اسلامی فرانکفورت با اشاره به داستانی از قرآن کریم که زشتی صفت نادانی را بیان می کند  و روشن می سازد که نادانی  چگونه می تواند باعث تعصب و لجاجت های بی جا شود و در نتیجه انسان را به خطای بزرگ گرفتار سازد گفت: سال ششم هجری در مدینه منوره، پیامبر اعظم (ص) آماده زیارت خانه خدا می شود و به همراه عده ای از مسلمانان به مکه سفر می کنند ولی مشرکان مکه با وجود اینکه از دیرباز قانونی قطعی در میانشان حکم می کرد که مطابق با آن  زیارت خانه خدا برای همگان آزاد بود و هر کس وارد شهر مکه می شد می باید مورد احترام  قرار می‌گرفت اما با این وجود  مانع ورود پیامبر و همراهان به مکه شدند و به خاطر تعصبات جاهلی تمام عهد ها و حتی این قانون  محکم و دیرپای خود را نیز زیر پا گذاشتند و ‌احترام خانه خدا را رعایت نکردند و حرمت حرم امن  الهی را شکستند و در نتیجه بین آنها و حقایق فاصله افتاد.

وی با اشاره به آیه ۲۶ سوره فتح  گفت: این آیه در واقع مربوط به صلح حدیبیه است و به وضوح از آن فهمیده می شود که جهل و خشم جاهلی، مهمترین عامل بازدارنده کفار از ایمان به خدا و نبی اعظم (ص)  و تسلیم نشدن در برابر خدا و بی اعتنایی به عدالت و حق بوده است. آنها با خود می اندیشیدند که مسلمانان با پدران ما درگیر شده بودند و اگر ما آنها را به مکه راه دهیم جماعت عرب  ما را ملامت خواهند کرد با همین نگاه کور  و متعصبانه جلوی پیامبر را گرفتند و بدین ترتیب  ملاحظه می شود که جهل، باعث کوتاه فکری ، انحطاط فرهنگی ، بی قانونی  و بی اخلاقی  شده و منشا بسیاری از جنگ ها و درگیری های بشر نیز  همین خشم های جاهلانه بوده است.

* با وجود پیشرفت‌های بسیار همچنان شاهد رفتار وحشیانه گروه‌های انسان‌نما هستیم

حجت الاسلام خلیل زاده  نسبت به ضرورت  توجه بیشتر مؤمنین به احوال یکدیگر  و  برطرف کردن نیاز یکدیگر(تا حد ممکن )  تأکید کرد و افزود: متاسفانه هفته گذشته در افغانستان ، شاهد بودیم که دست پلید جاهلان کوردل برای بار دیگر جنایت تازه ای آفرید و موجب کشته شدن تعداد زیادی از افراد بی گناه و زخمی شدن تعداد دیگری شد. متاسفیم که دردنیای امروز با وجود پیشرفت های  بسیار همچنان شاهد رفتارهای جاهلانه و وحشیانه چنین گروه های انسان نماها هستیم و اندوهگین است که  این بار نیز  با سکوت مجامع بین المللی مواجه شدیم . بی تردید  هر انسان آزاد و آرمان گرا و هر فرد مذهبی این گونه فجایع را محکوم می کند.

* ارزش عمل انسان مربوط به جنبه های واقعی آن است نه جنبه ظاهری

امام و مدیر مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت حدیثی از امام علی (ع) را قرائت کرد و گفت : امام فرمود که  ای کمیل این مهم نیست که نماز بخوانی و روزه بگیری و صدقه بدهی ، بلکه مهم این است که با قلبی پاک و به طور شایسته در پیشگاه خدا قرار گیری و عملت آمیخته با خشوع باشد. بنا بر این  فرمایش، ارزش عمل انسان مربوط به جنبه های واقعی آن است نه جنبه ظاهری و یا مقدار آن.  به همین دلیل است که  حضرت علی ع در دستور به کمیل ، صحابی معروف ، می فرماید که به جای اهمیت دادن  به ظاهر عمل و یا به مقدار آن ، باید به روح عمل بپردازی زیرا هدف نهایی از انجام اعمال دینی ، تربیت و تکامل انسانی است و آن در گرو پاکی عمل است نه ظاهر آن عمل.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha