سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد صادق ابطحی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین ابطحی با تاکید بر این که ارتباط تنگاتنگ و اعتقادی با ولایت و نظام اسلامی برای حوزه علمیه تحول گرا لازم و ضروری است، گفت: حوزه انقلابی تحول گرا نباید درجا بزند، همیشه باید پویایی خود را حفظ کرده و پا به پای جامعه به پیش برود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدصادق ابطحی، در گفت‌وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، پیرامون نقش روحانیت و تبیین شاخصه های حوزه‌های انقلابی اظهار کرد: همان‌طور که پیروزی انقلاب اسلامی به عهده حوزه‌های علمیه بوده، بقای انقلاب نیز امروز بر عهده حوزه‌های علمیه است.

وی بابیان اینکه انتقال فرهنگ انقلابی برعهده حوزه انقلابی است که از طریق ارتباط عاطفی با جوان ها و شنیدن گفته های آنها می‌توانند مبلغ فرهنگ باشند، تصریح کرد: طلاب در کنار درس و بحث و مباحثه باید نسبت به رسالت بزرگ حوزه مبنی بر انتقال ارزشهای انقلاب و تبیین آرمانها انجام وظیفه کنند.

حوزه انقلابی تحول گراست

کارشناس مسائل سیاسی، پیرامون ویژگی های حوزه انقلابی تحول گرا تبیین کرد: حوزه انقلابی تحول گرا نباید درجا بزند، همیشه باید پویایی خود را حفظ کرده و پا به پای جامعه به پیش رود.

وی با اشاره به جمله امام راحل مبنی بر پویایی فقه شیعه عنوان کرد: اجتهاد در حوزه علمیه مسئله مهمی است که در همه دنیا جامعه شیعی براساس آن پاسخگوی نیازهای روز بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابطحی در رابطه با ویژگی های حوزه انقلابی تصریح کرد: شاخصه های مهم حوزه انقلابی شامل شناخت و آشنایی کامل با مبانی انقلاب و نظام اسلامی، شناخت ارکان انقلاب، به طور خاص رکن رکین ولایت‌فقیه، ایمان و تبعیت از ولایت هستند.

 هنوز ولایت‌فقیه را به خوبی برای نسل جوان تبیین نکرده‌ایم

وی ضمن گلایه از حوزه‌های علمیه مبنی بر این که پس از گذشت حدود چهار دهه از انقلاب هنوز رکن اساسی ولایت‌فقیه را به خوبی برای نسل جوان تبیین نکرده‌اند، عنوان کرد: اگر ما در این زمینه کار کنیم، قطعا جوانان به شناخت رسیده و از ولایت تبعیت می‌کنند

عضو شورای ائمه جماعات اصفهان با اشاره به اینکه تبعیت از امام(ره) موجب پیروزی ما در دوران دفاع مقدس شد، تاکید کرد: بعد از حضرت امام(ره) نیز آنچه باعث شد از طوفان حوادث به سلامت عبور کنیم، تبعیت از راهبرد های حکیمانه رهبر معظم انقلاب و تدابیر ایشان بود.

وی بابیان اینکه ارتباط تنگاتنگ و اعتقادی با ولایت و نظام اسلامی برای حوزه علمیه تحول گرا لازم و ضروری است افزود: در دوران انقلاب یک ارتباط عاطفی بین مردم و رهبری انقلاب حضرت امام(ره) بود و این مردم با همه وجود به امام(ره) عشق می‌ورزیدند و براساس این عشق از ایشان تبعیت می کردند تا پای جان، پای انقلاب ایستادند.

تلاش برای انقلاب زدایی در حوزه

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی در ادامه هشدار داد: اگر دیدید تلاش‌هایی در جهت انقلاب زدایی در حوزه صورت می گیرد باید احساس خطر کرد و به فکر علاج بود.

مسئول اسبق نمایندگی ولی‌فقیه در پدافند هوایی سپاه با اشاره به ضرورت ایمان در راستای اهداف انقلاب اسلامی به‌عنوان زمینه ساز تشکیل دولت اسلامی، عنوان کرد: ما در مسیر رسیدن به قله های اصلی انقلاب هستیم بر این اساس باید نسبت به اهداف عالی نظام شناخت و بینش داشته باشیم.

وی بابیان اینکه استکبار ستیزی، دفاع از مظلومان، مبارزه با مفاسد و ترویج اسلام و معارف اهل بیت(ع)، از اهداف بلند انقلاب اسلامی است، تاکید کرد: از همان روزهای اولیه پیروزی انقلاب سفارت اسرائیل در ایران بسته شده و به جای آن سفارت فلسطین راه اندازی گردید، که این مهم بیانگر حمایت نظام از آرمان قدس شریف و فلسطین اشغالی است و در طول این چهار دهه ای که از عمر انقلاب می گذرد یکی از رویکرد های اصلی انقلاب دفاع از مظلومین بوده است.

بصیرت شاخصه مهم حوزه انقلابی

حجت‌الاسلام والمسلمین ابطحی با تاکید بر ضرورت بصیرت حوزه انقلابی، تبیین کرد: حوزه انقلابی باید بصیرت داشته باشد چراکه اگر حوزه ای بصیرت لازم را نداشته باشد، در فتنه ها دچار مشکل می شود.

وی افزود: حوزه انقلابی باید نسبت به جریان نفاق در درون نظام آشنایی داشته باشد و مکرهای آنان را بشناسد و توطئه آنها را با بصیرت خنثی کند.

کارشناس حوزوی بابیان اینکه امروز یکی از ضروریات مهم شناخت آسیب هایی است که نظام اسلامی را تهدید می کند، تصریح کرد: دشمن در صدد است مردم را نسبت به انقلاب بدبین کند. همچنین برخی از تصمیمات همچون حقوق های نجومی و روحیه اشرافی گری که در بین مسئولین رواج پیدا کرده ضربه به آبروی نظام می زند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha