پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله ابوالحسن مهدوی- عضو خبرگان رهبری

عضو خبرگان رهبری گفت: لذت و نشاطی که روح انسان در سیر معنوی و روحی خویش می‌برد را نمی‌توان و نباید با لذت‌های جسمانی و دنیایی، مثل طعم غذاها یا بوی گل‌ها و یا دیدن منظره‌ها یکی دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، امروز در جمع طلاب اصفهان اظهار کرد: امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» در کلامی، یکی از نشانه‌های شناخت شیعیان را تلاش برای خواندن نماز اول وقت می‌دانند.

وی بیان کرد: امام علی (ع) می فرمایند، شیعیان ما را با دو خصلت بیازمایید، پس اگر این دو خصلت در آن‌ها بود، آن‌ها از شیعیان من هستند: حفظ اوقات نماز و کمک مالی به برادران دینی، اگر این دو صفت در آن‌ها نبود، از آن‌ها دوری کنید، دوری کنید، دوری کنید.(جامع‌الأخبار، ص۳۵)

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: لذت و نشاطی که روح انسان در سیر معنوی و روحی خویش می‌برد را نمی‌توان و نباید با لذت‌های جسمانی و دنیایی، مثل طعم غذاها یا بوی گل‌ها و یا دیدن منظره‌ها یکی دانست.

وی ابراز کرد: لذت معنوی از جنس روح  با دوام است؛ ولی لذت‌های جسمانی فقط هنگام ارتباط با شیء محسوس وجود دارد و بعد از قطع ارتباط، آن لذت هم آهسته‌آهسته از بین می‌رود.

استاد حوزه اصفهان خاطرنشان کرد: همواره باید متوجه باشیم که لذت‌های دنیوی تمام می‌شود، همین توجه به گذرا بودن آن‌ها باعث انقطاع دل از آن‌ها و نزدیک‌شدن ما به لذت‌های معنوی می‌شود.

وی عنوان کرد: امیر ‌المؤمنین«علیه‌السلام» توصیه می‌ فرمایند، تمام‌شدن لذت‌ها  و باقی‌ماندن آفات و تبعات آن‌ها را، برای اینکه دعا به اجابت نزدیک شود، باید  رعایت کرد.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: برخی از عوامل در استجابت دعا عبارتند از مواردی چون خلوص در دعا، اطمینان به اجابت، خضوع و خشوع در هنگام دعا، داشتن حضور قلب، غنیمت‌دانستن مکان‌های ویژه مثل مسجد، غنیمت‌دانستن اوقات خاص مانند سحر است.

وی در پایان بیان کرد:  امام باقر«علیه‌السلام» در توصیه ای به شیعیان می فرمایند، خدای عزّوجل از میان بندگان مؤمنش آن بنده‌ایی را دوست دارد که بسیار دعا کند، پس حتما از هنگام سحر تا طلوع آفتاب دعا کنید؛ زیرا آن زمان، هنگامی است که درهای آسمان باز می‌شود و روزی‌ها تقسیم می‌شود و حاجت‌های بزرگ برآورده می‌شود.«الکافی، ج۲، ص۴۷۸»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha