جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
الهی دوست

استاد سطح عالی حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر ضرورت تناسب متون درسی حوزه با نیازهای روز جامعه، گفت: لازم است تا نظام آموزشی منتهی به اجتهاد با نظام آموزشی که به تربیت مبلغ متنهی می شود، جداسازی شود و متون آموزشی بر اساس نیاز هر نظام، تدوین و تدریس شود.

حجت الاسلام والمسلمین حمید الهی دوست در گفت‌وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان درباره تحول نظام آموزشی حوزه‌های علمیه و تناسب رویکرد متون درسی با نیازهای روز جامعه، اظهار داشت: کتاب‌هایی همچون شرح لمعه، مکاسب، کفایه و ... از جمله کتاب های متقنی هستند که به عنوان تراث علمی حوزه شناخته می شوند؛ برای مثال شیخ انصاری، دانش هزار ساله فقه شیعه را در کتاب های خود دسته بندی کرده است.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح تحول آموزشی نباید آثار متقن و تُراث ارزشمند حوزه علمیه آسیب ببیند، افزود: این کتاب ها، کتاب های متقن و کارآمدی هستند، اما ممکن است برخی از مطالب در آن تکرار شده باشد و نیازمند بازنگری و اصلاح باشد، از سوی دیگر بهتر است این کتاب ها به صورت متون آموزشی استاندارد تهیه شده و مطالب مهم، در متن و مطالب حاشیه ای و تکراری در پاورقی گنجانده شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: گاهی، طلاب کارایی مطالب را نمی دانند، لذا نیاز است تا روش شناسی آراء نویسندگان کتب متقن حوزه علمیه استخراج شود و کاربرد مطالب و مباحث برای طلاب و روحانیون تبیین و تشریح شود.

وی با اشاره به ضرورت تناسب متون آموزشی حوزه علمیه با نیازهای روز جامعه، گفت: طلاب برای زمان، شهر و کشور خود تربیت نمی شوند، بلکه تربیت و پرورش طلاب باید به گونه‌ای باشد که متناسب با نیازهای جهان و زمان خود آمادگی لازم را داشته باشند؛ امروز، طلاب و مبلغان به واسطه نقش انقلاب اسلامی در صحنه های بین المللی، برای تبلیغ در کشورهای مختلف اعزام می‌شوند. 

لزوم تخصصی سازی نظام‌ آموزشی حوزه

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی دوست تصریح کرد: لازم است تا نظام آموزشی منتهی به اجتهاد با نظام آموزشی که به تربیت مبلغ متنهی می شود، جداسازی شود و متون آموزشی بر اساس نیاز هر نظام، تدوین و تدریس شود، البته مراکزی تأسیس شده است که این موضوع را اجرایی کرده و رشته های تخصصی ایجاد کرده اند. 

وی گفت: برخی از کتاب ها مربوط به صد سال قبل است و بهتر است با استفاده از امکانات روز، متون غیر ضرروی به پاروقی منتقل شده، قسمت های اصلی، در متن گنجانده شود و این مطالب در قالب، درسنامه ها و یا نمودار با هدف یادگیری آسان تر و مؤثرتر ارائه شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha