جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اسلام مسحیت یهودیت

براساس تحقیقات و نظرسنجی ها مسلمانان مثبت ترین واکنش را در قبال ادیان مختلف در روسیه داشته و از سایر ادیان سازگارترند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در روسیه ، روابط مردم روسیه در ارتباط با نمایندگان و پیروان مذاهب گوناگون در ده سال اخیر تغییر چندانی نکرده است.

در این بین تا حدودی نگرش مردم روسیه نسبت به پیروان ادیان شرقی رشد مثبت داشته است. بر این اساس، %86 نسبت به پیروان دین مسیحیت (در سال 2008- %75) نظر مثبتی دارند، و حدود %2 هم نظر منفی دارند، و%19 هم تنها نظر منفی ندارند.

به گفته جامعه شناسان، «کسب نظر مثبت اکثریت نسبت به مسیحیان به طور کامل قابل فهم و واضح است، چرا که پیروان این دین، اکثریت مذهبی روسیه را تشکیل می دهند-روس ها به طور سنتی با کلیسای پراواسلاو روسیه مرتبط هستند. علاوه بر این، در حال حاضر حدود 80-75 درصد خود را پیرو «پراواسلاو» می دانند.

%49 مردم روسیه در را بطه با مسلمانان نظر مثبت دارند ( این رقم در سال  2008 میلادی 50 درصد بوده است)، نظر منفی %14، نظر نه منفی و نه مثبت هم %31 بوده است.

لازم به ذکر است که شمار مردم روسیه که نسبت به پیروان هندو و بودا نظر مثبت دارند نیز افزایش یافته است ( %46 و %47. این رقم در سال 2008، %40 و %41 بوده است). جامعه شناسان معتقد هستند که، «به احتمال قوی، این روند نتیجه افزایش وجود و ترویج آداب آنان در زندگی روزمره روسیه، از کافه های گیاه خوارها گرفته تا مراکز یوگا، است.»

علاوه بر این، میزان درک و تحمل مردم روسیه نسبت به خدا ناباوری و یهودیان نیز افزایش داشته است ( %54 و %44. این رقم در سال 2008، 46 و 39 درصد بوده است.)

به گزارش مرکز لوادا، طرفداران خدا ناباوری بیشتر از دیگران نسبت به پیروان ادیان دیگر بی تفاوت هستند: وضعیت «نظر نه منفی و نه مثبت» بین این افراد نسبت به دیگر ادیان از دیگر گزینه ها بالاتر است.

مثبت ترین واکنش که ادیان مختلف در قبال یکدیگر دارند، به مسلمانان تعلق می گیرد که در این بین با سایر ادیان سازگارترند. براساس نظرسنجی ها و تحقیقات، مسلمانان نسبت به  پراواسلاوها و اتیست ها درک و تحمل بیشتری نسبت به دیگر ادیان دارند، به استثنای نظر آنان در رابطه با طرفداران خدا ناباوری، که مسلمانان نسبت به آنان بر اساس اصول دینی خود قطعا دید منفی تری دارند. 

به گفته جامعه شناسان، بر اساس نظرسنجی های انجام شده 72 درصد از مسلمانان نظر کاملا مثبت و تا حدی مثبت، نسبت به مسیحیان دارند. این در حالی است که تنها 20 درصد از پراواسلاو ها به طور متوسط نظر مثبت تری نسبت به مسلمانان از خود نشان می دهند.

بایستی خاطر نشان کرد که نظرسنجی انجام شده در تاریخ 20-15 دسامبر با جامعه اماری 1600 نفر در محدوده سنی 18 و بالاتر از هجده سال و در 48 منطقه فدراسیون روسیه به انجام رسیده است.

 

مثبت ترین واکنش ادیان مختلف در قبال یکدیگر در روسیه به مسلمانان تعلق می گیرد بر اساس نظرسنجی‌ها 72 درصد مسلمانان نظر کاملا مثبت و تا حدی مثبت نسبت به مسیحیان دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha