جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سعید مستغاثی

حوزه/ منتقد و کارشناس مطرح سینما تصریح کرد: مشکل سینمای غرب با ایدئولوژی جمهوری اسلامی است و نه مباحث سیاسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، سعید مستغاثی ، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در نشست تخصصی معاد و تناسخ در قرآن و سینما که در ادامه سلسله نشست های کارگاه آموزشی قرآن و سینما به همت انجمن سواد رسانه ای طلاب در نگارستان اشراق قم برگزار شد، با اشاره به این که غرب و سینمای آن ریشه در یک سیستم ایدئولوژیک دارد، ابراز داشت: درگیری و تضاد آن ها با جمهوری اسلامی ایران نیز از همین منظر است و لذا نباید فکر کرد که آن ها صرفاً با نظام سیاسی ما مشکل دارند.

وی افزود: در واقع اگر به بیانات مقام معظم رهبری در این خصوص نیز توجه کنیم به خوبی متوجه این حقیقت می شویم که مشکل اصلی غرب و به تبع آن سینمای غرب با ما یک مساله ایدئولوژیک است و نه سیاسی.

رئیس سابق انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران همچنین در ادامه با اشاره به بحث معاد و تناسخ در سینما گفت: در سینمای غرب و به خصوص هالیوود به اشکال مختلف به مساله تناسخ پرداخته شده به طوری که در ژانرهای کمدی، سیاسی، عرفانی و آخرالزمانی و حتی کارتون و انیمیشن آن ها از این مساله غافل نبوده اند.

وی اظهار داشت: در فیلم "بودای کوچک" ساخته "برناردو برتولوچی" به این مساله به طور ویژه پرداخته شده و در این اثر، آموزه های بودیسم البته به مفهوم سکولار آن مورد توجه قرار گرفته ، ضمن آن که رد پای بخشی از آموزه های مسیحیت تحریف شده نیز در آن مشهود است.

مستغاثی همچنین به فیلم "اطلس ابر" اشاره کرد و گفت: در این فیلم نیز که دارای نشانه ها و فیلمنامه خاص و پیچیده ای است به 6 ماجرا در 6 زمان مختلف پرداخته شده که تحلیل آن برای شناخت مساله تناسخ در سینمای غرب بسیار لازم است.

وی افزود: یکی از مولفه های جدی معنویت مدرن غرب که البته التقاطی از اندیشه و تفکر شرقی با نگاه و رویکرد اومانیستی و سکولار است ، باور به مساله تناسخ می باشد البته باید توجه داشت که بحث تناسخ متفاوت از اعتقاد و باور ما به مساله معاد است.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha