جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام اسلامی فر

حوزه/ عضو هیئت مدیره موسسه پاتوق کتاب، تضعیف فرهنگ کتاب خوانی را در تشدید معضلات فرهنگی در جامعه موثر دانست.

حجت الاسلام محمد حسین اسلامی فر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به اوضاع نه چندان مناسب بازار نشر کتاب در کشور اظهار داشت: به نظر بنده اولین بخشی که در وضعیت رکود اقتصادی ضربه می خورد، حوزه فرهنگ است چرا که وقتی خانواده ها اقتصاد و معیشت ضعیفی داشته باشند اول از همه برای صرفه جویی در مصارف بر طبق یک عادت نانوشته از هزینه های مربوط به تهیه و خرید کتاب و محصولات فرهنگی خود می زنند و به همین خاطر است که می بینیم سبد فرهنگی خانوارها معمولاً کوچک تر از قبل می شود.

وی افزود: از سویی بودجه های فرهنگی سازمان ها و نهادها نیز برای خرید کتاب و اهدای آن به کارکنان و یا افراد و مخاطبان خاص خود نیز محدود شده و حتی در برخی جاها به صفر می رسد چرا که بودجه لازم برای این امور دیگر وجود ندارد.

این فعال فرهنگی همچنین ادامه داد: طبعاً در چنین وضعیتی ، گرانی کاغذ نیز به ناشران فشار بیشتری می آورد و آن ها مجبور هستند که برای به صرفه بودن فعالیت حوزه نشر، بر روی قیمت کتاب بیفزایند که آن هم در شرایط فعلی اقتصادی باعث می شود مخاطبان کمتری به سمت خرید کتاب روی بیاورند

وی بیان داشت: در این اوضاع و احوال ، البته اجرای طرح هایی چون طرح پاییزه و بهاره و تابستانه تا حدودی می تواند به علت یارانه ای که دولت می پردازد باعث رونق کتاب فروشی شود ، ضمن آن که مخاطب نیز از این طرح ها استقبال می کند.

وی افزود: از این حیث بنده معتقدم که نباید گذاشت چنین طرح های خوبی تعطیل شود چرا که به هر حال یک تحرکی ولو موقتی به بازار نشر کتاب می بخشد و همین مساله نیز در چنین اوضاع و احوالی حقیقتاً مغتنم و قابل تقدیر است.

حجت الاسلام اسلامی فر همچنین با تاکید بر این که خانواده ها با وجود مشکلات معیشتی نباید از توجه به مسایل فرهنگی و به خصوص تهیه کتاب های خوب و مفید برای فرزندانشان غفلت کنند، گفت: تجربه ثابت کرده هزینه ای که یک خانواده بابت خواندن کتاب می دهد به مراتب از هزینه های کتاب نخواندن در آینده به طور مستقیم و یا غیرمستقیم کمتر است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع ما با ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی یک نوع افراد جامعه را واکسینه فرهنگی می کنیم و دریچه بینش و معرفت را به روی آن ها می گشاییم که در مواجهه با مشکلات و معضلات و آسیب ها ، تصمیم بهتر و خردمندانه تری بگیرند.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha