پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین کشمیری گفت: مسئله محاسبه نفس که در روایات اهل بیت(ع) بر آن تاکید شده است، مسئله ای اخلاقی و تربیتی مهم است که اگر به آن عمل کنیم، کسی مورد ظلم واقع نمی شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه این هفته در مرکز اسلامی "عابس" در شهر کلن آلمان با اشاره به حدیثی از امام موسی کاظم(ع) درباره ضرورت محاسبه نفس، گفت: مسئله محاسبه نفس که در روایات اهل بیت(ع) بر آن تاکید شده است، مسئله ای اخلاقی و تربیتی مهم است که اگر به آن عمل کنیم، می توانیم به درجات بلند معنوی برسیم و هر روز ما بهتر از دیروز ما خواهد بود و می توانیم آخرت خود را با این روش آباد سازیم.

ایشان افزود: شمار زیادی از مردم به ویژه تاجرات و صنعتگران و معامله گران اقتصادی همیشه محاسبه مالی دارند تا از این طریق بدانند شرکت آنها تا چه اندازه موفق بوده و چقدر سود و زیان داشته و حتی اگر روش محاسبه آنها اشکالاتی داشته باشد در سال های بعد روش خود را اصلاح کرده یا تغییر می دهند؛ اما اکنون این پرسش را باید مطرح کرد که چرا ما در زمینه دین خود اهل محاسبه نباشیم و حال آنکه سود ما در این راه بهشت و زیان ما جهنم است و اگر شخص زیان دیده در این راه زیان خود را با توبه و عمل صالح جبران نسازد، اهل جهنم خواهد شد؛ پس چگونه است که انسان ها از محاسبه نفس خود غافل هستند، اما اموال خود را به شدت حسابرسی می کنند؟!

نماینده حضرت آیت الله سیستانی ادامه داد: پرسش دوم این است که چگونه خود را محاسبه کنیم؟ و این پرسشی است که امام علی(ع) پاسخ آن را به ما داده و فرمود: «انسان هر صبح و شب به خویشتن مراجعه کند و بگوید: امروز گذشت و دیگر هرگز باز نخواهد گشت و خداوند از تو خواهد پرسید این روز را در چه راهی صرف کردی و چه کاری انجام دادی؟ آیا ذکر و سپاس خدا را انجام دادی؟ آیا حق برادر مؤمنت را به جا آوردی؟ آیا اندوه او را برطرف ساختی؟ آیا در غیاب او مراقب خانواده و فرزندانش بودی؟ آیا مانع غیبت برادر مؤمنت شدی؟ و بدین ترتیب اعمال خود را مرور کند و ببیند اگر کار خوبی انجام داده خدا را به خاطر آن سپاس گوید و اگر معصیتی از او سرزده به خاطر آن از خداوند آمرزش بخواهد و تصمیم بگیرد آن گناه را ترک کند».

حجت الاسلام و المسلمین کشمیری در ادامه سخنان خود به بیان فواید محاسبه پرداخت و گفت: طبق روایات اهل بیت(ع) محاسبه نفس موجب سعادت، اصلاح نفس، دوری از فریب، سودمندی دائم و رسیدن به آرزوها و اهداف می شود و اگر تمام مسلمانان به این توصیه مهم اخلاقی عمل کنند و از خود حسابرسی کنند دیگر کسی مورد ظلم واقع نمی شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha