جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدرسه علميه خواهران الزهرا(س) بابل

حوزه/ نشست «اثبات ولایت فقیه در قرآن»، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (س) بابل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، خانم محمدی کارشناس تربیتی در این نشست، بیان کرد: برای اثبات ولایت مطلقه فقیه از قرآن باید مسائلی را مورد بررسی قرار داد که از جمله آنها اصل حکومت و ولایت در اسلام، اطلاق ولایت و شرایط حاکم که شامل اسلام و ایمان، عدالت و آگاهی به اسلام می باشد، است .

وی افزود: در رابطه با اصل حکومت و ولایت در اسلام، لزوم حکومت در هر جامعه ای از بدیهیات بوده و نیازی به دلیل ندارد، ولی باید به آیاتی بپردازیم که ولایت پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) را ثابت می کند، از جمله آنها آیه 132 سوره آل عمران «بگو از خدا و فرستاده او اطاعت کنید تا مشمول رحمت شوید» و آیه 92 سوره مائده «اطاعت از خدا و پیامبرکنید و از مخالفان فرمان او بترسید»، است.

استاد حوزه خواهران ادامه داد: در آیات قرآن، اطاعت از پیامبر و اولوالامر را مقید به مورد و موضوع خاصی نکرده و آنها را به صورت مطلق بیان کرده، همچنین در آیه اطاعت، هر حکمی که خدا و رسولش کردند، بر مردم لازم شمرده شده و در آیاتی که امر به اطاعت از پیامبر(ص) و اولوالامر گردیده نیز هیچ قیدی برای آن ذکر نشده، در نتیجه از این آیات، اطلاق در ولایت ثابت می گردد و از آنجا که حکومت در جامعه اسلامی از ضروریات است و اختصاص به زمان پیامبر(ص) ندارد، لذا از این آیات می توان اطلاق در ولایت را برای حاکم اسلامی در هر دوره ای ثابت کرد.

محمدی اظهار کرد: حاکم باید شرایطی داشته باشد که از جمله آن، اسلام، ایمان، عدالت، فقاهت و کفایت در اداره امور جامعه اسلامی است، در نتیجه از مجموع آیاتی که در این موضوعات ذکر شد، می توان تصویر کلی از سیمای حاکم از دیدگاه قرآن کریم به دست آورد.

وی اعلام کرد: در منطق قرآن حکومت و زمامداری تنها شایسته کسانی است که از صلاحیت های علمی و اخلاقی و توانمندی های لازم برخوردار باشند.

استاد حوزه خواهران در پایان خاطر نشان کرد: حکومت اسلامی، حکومت قانون خداست و حکم کردن به احکام الهی بدون حاکمیت دین شناس و متخصص مستعد در اجرای احکام الهی امکان پذیرنیست.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha