جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
موسسه دارالعرفان شیعی

حوزه/ معاون پژوهشی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان گفت: رویکرد مؤسسه پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان و استاد انصاریان پرداختن به عرفان و پاسخگوئی به شبهات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی بطحایی در سلسله نشست های پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب دین در مصلی قم در نشست معرفی موسسه اهل بیت(ع) و رونمایی از کتاب سید الشهداء تجلی عبودیت و عرفان عنوان کرد: مؤسسه فرهنگی دارالعرفان متعلق به استاد انصاریان است و بیش از 20 سال مشغول به فعالیت می باشد.

معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان افزود:این موسسه ابتدا مرکزی انتشاراتی بوده و در حوزه انتشارات استاد انصاریان اختصاص داشت و بعد به موسسه فرهنگی دارالعرفان تبدیل می شود و امروز موسسه ای علمی و تحقیقاتی به شمار می رود و هم اکنون مشغول به فعالیت می باشد که به زودی به مرکز بزرگی که در جوار اتوبان امام علی(ع) و در نزدیکی موسسه دارالحدیث منتقل خواهد شد.

وی تصریح کرد: این موسسه دارای بخش آموزشی و پژوهشی در حوزه تبلیغ اهل بیت(ع) می باشد و دو رسالت مهم بر عهده دارد که رسالت اول آن پاسخگوئی به شبهات است؛ استاد انصاریان با توجه به ویژگی های شخصیتی، ارتباط تنگاتنگی با مردم دارد و از شخصیت مردم محور برخوردار می باشد از این رو در سایت erfan.ir در حدود 15 هزار سوالات از استاد انصاریان بارگذاری شده که برخی از آن ها را پاسخ داده اند در واقع 15 هزار ایمیل داریم که سرمایه ای خوب است.

حجت‌الاسلام بطحایی اظهار داشت: البته در این بخش تنها به پاسخگوئی بسنده نمی کنیم با کمی سازی اطلاعات آن را به صورت آماری در آورده ایم و تعداد آن ها را در شبهات و فقه و نبوت و شخصیت پیامبر(ص) و ... دسته بندی کرده ایم و طبق آن یک آینده پژوهی و آینده نگری را با رصد سوالات مورد ارزیابی قرار داده ایم به گونه ای که بدانیم در آینده چه خطراتی از جانب دشمنان اسلام وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مخاطب محور بودن موسسه و پژوهش های انجام شده این را به ما نشان می دهد در حوزه فقه و احکام دینی دشمنان برای آن که مردم را از اسلام جدا کنند آن را سخت جلوه می دهند و در فضای مجازی بر این تمرکز دارند وقتی جوانان فکر می کنند اسلام سخت است از آن کناره می گیرند از این رو دشمنان با فکاهی دین را به سخره می گرفتند.

معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان بیان کرد: استاد انصاریان با کتاب و منطق به سوالات و شبهات پاسخ می دهد از این رو کتاب دین آسان را منتشر کرده است که با حضور اساتید برتر و کارشناسان جلساتی پیرامون آن برگزار شد؛ این کتابی است که از نظر موضوع جامع می باشد اما هنوز جای کار دارد.

وی گفت: از طرفی کارها در حوزه پژوهشی نیز انجام می گیرد در این عرصه کارهای پژوهشی 7 حوزه را پوشش می دهد حوزه اول عرفان اهل بیت(ع) است که حوزه ای خاص به شمار می رود؛ ممکن است جوان تر ها نسبت به فقه واکنش خوبی نشان ندهند؛ اما نسبت به عرفان کرنش دارند البته در حوزه عرفان افراط های زیادی داریم؛ برای نمونه از آثار محمود عرفان در بیان برخی مطالب زیاده روی شده است از طرفی عده ای نیز عرفان را نفی می کنند؛ بی شک عرفان امری قطعی است و باید حد وسط را در نظر گرفت.

حجت‌الاسلام بطحایی اذعان کرد: در این باب سه نوع عرفان وجود دارد؛ یک عرفان در فتوحات ابن عربی وجود دارد و پیشگام در معرفی آن می باشد یک نوع عرفان شیعی است که زمین فکری ابن عربی را دارد اما با چند روایت از اهل بیت(ع) ارائه شده است؛ ما در این میان به عرفان اهل بیت(ع) اعتقاد داریم که مصداق آن اهل بیت(ع) می باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اصل عرفان در روایات وجود دارد اما عرفانی که ما به دنبال آن هستیم عرفان روایی است یعنی مطلق روایات در آن محور قرار می گیرد یعنی ابن عربی را نفی نمی کنیم بلکه سازکاری جدا در مورد ابن عربی در نظر می گیریم.

معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان اظهار کرد: از کلان پروژه ها آیت العرفان و آیات الاحکام داریم که پروژه ها در زمان خاص انجام می شود و رجال عرفانی و اخلاق عرفانی می باشد اسم موسسه نیز به واسطه درگیر بودن با مساله عرفان چنین نام گذاری شده است.

وی افزود: عرفان دوم، عرفان احیای تصوف و میراث شیعه است که تمرکز بر کتاب های فارسی دارد؛ کتاب اصول شجاعت در 11 جلد از میرزا خلیل کمره ای از کارهایی است که تحقیقات بسیار خوبی در آن انجام شده یا کتاب ملکه اسلام از ایشان از جمله کارهایی است که مبانی عرفانی و خطبه حضرت زهرا در آن آمده و یکی از کتاب هایی است که مورد استقبال بوده و چندین بار چاپ شده است.

حجت‌الاسلام بطحایی یادآور شد: از کارهای دیگر موسسه ترجمه است که طبق نظر مخاسبان دقیق ترین ترجمه در موسسه انجام می شود؛ همچنین آمار انتشارات مرکز نشر 10 میلیون نسخه از ترجمه قرآن استاد انصاریان و مفاتیح چاپ های مکرر و نهج الابلاغه و ترجمه اصول کافی با واژه هایی دقیق از دیگر آثار موسسه می باشد که در واقع در موسسه روان ترین ترجمه ها دیده می شود.

وی گفت: حوزه بعدی کار تفسیر قرآن است که شامل تفسیر ترتیبی و تفسیر موضوعی می باشد و در موسسه انجام می شود یکی از ویژگی های مورد تاکید استاد انصاریان، واژه محسنین می باشد که با صالحین و متقین متفاوت می باشد که در آثار دیده می شود .

معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از آثار نیز کتاب سیمای نیکان است که به بررسی نیکان و تفاوت آن ها با سایر انسان ها می پردازد در این بخش به دنبال مکتوب کردن سخنرانی ها نبودیم بلکه کتاب و حکمت را در نظر گرفته و تخصصی ترین آثار را خلق کرده ایم و سخنرانی ها با دقت خاص ویرایش و نگارش می شود.

وی اظهار داشت: گاهی نیز جلسات نقدی بر کتاب ها گذاشته می شود که در این راستا حجت الاسلام شمس کتاب اسلام دین آسان را مورد نقد قرار دادند و کتاب سید الشهدا تجلی عرفان نیز مورد نقد دکتر جوادی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام بطحایی عنوان کرد: کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) یکی از حوزه های مهم در موسسه است از آن جایی که استاد انصاریان تفسیر و شرح صحیفه سجادیه را داشتند اقدام به جمع آوری کلیه کتاب های امام سجاد می باشد که در موسسه در حال انجام است در این باره پایان نامه ها و کتب خطی جمع آوری شده است.

وی خاطرنشان کرد: آن چه مد نظر ما می باشد انبار کتاب نیست بلکه با نیازسنجی ها به بررسی ابعادی از شخصیتی امام سجاد (ع)و توجه به امر پژوهش می باشد تا دانشجویان تابلویی بزرگ از شخصیت امام سجاد(ع) داشته باشند.

معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان تصریح کرد:هفتمین بخش نیز انتشارات می باشد که کارهای سفارشی را هم انجام می دهد اخیرا کتابی از صالحی منش با نام جاهلیت چاپ شده و کتاب یتیم هم از این دست موضوعات می باشد ما در حوزه آموزش و پژوهش نیز فعالیت هایی داشته ایم.

وی در مورد نحوه پاسخگوئی نیز بیان کرد:پاسخگوئی به صورت مستقیم و آن لاین است و افراد با مراجعه به سایت می توانند پاسخ سوالات خود را در مدت دو روز دریافت کنند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha