جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اخبار اقتصادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                                  

اقتصادی

 

تلفیق،رای به حذف میلیونی داد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به عدم تصویب پیشنهاد افزایش منابع پرداخت یارانه‌های نقدی گفت: سال آینده ۲۳ میلیون نفر از صف دریافت یارانه حذف خواهند شد.جبار کوچکی نژاد با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در خصوص هدفمندی و پرداخت نقدی یارانه ها گفت: پیشنهاد افزایش 10 هزار میلیارد تومانی پرداخت نقدی یارانه‌ها از سوی آقای حاجی بابایی مطرح شد، اما نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.وی افزود، در مصوبه کمیسیون تلفیق پیشنهاد پرداخت نقدی 23 هزار میلیارد تومانی دولت به 30 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. با پیشنهاد دولت 33 میلیون نفر در سال آینده از  صف دریافت یارانه حذف می‌شدند اما با مصوبه جدید 23 میلیون نفر حذف می‌شوند.به گفته این عضو کمیسیون تلفیق بودجه، با عدم تصویب این پیشنهاد سال آینده 23 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف میشوند اما قیمت حاملهای انرژی افزایش نخواهد یافت.

 

اوراق سپرده، ضد اسلامی برآورد شد

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار کرد: بانک مرکزی با انتشار گواهی سپرده، از الگوی مشارکت در سود و زیان در بانکداری اسلامی عدول کرده و می‌خواهد مشکل بازار ارز را با ایجاد مشکل دیگری در بازار بانکی حل کند. محمدجواد توکلی، درباره دلایل بالا رفتن نرخ ارز در هفته‌های اخیر و همچنین راهکارهای مقابله با چنین پدیدهای اظهار کرد: در مورد افزایش نرخ ارز ابعاد مختلفی وجود دارد اما در این مورد به چند نکته اشاره می‌کنم. نکته اول اینکه قیمت ارز، رابطه‌ای با حجم پول و نقدینگی کشور دارد و متأسفانه در سال‌های اخیر، حجم نقدینگی ما بسیار بالا رفته و به حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسیده و مفهوم افزایش حجم نقدینگی هم کاهش ارزش پول ملی است و از سوی دیگر قاعدتا باید نرخ ارز افزایش پیدا کند. وی ادامه داد: نکته دیگر این است که نقدینگی کنونی، عمدتا توسط سیستم بانکی و از طریق خلق پول ایجاد شده است و این نقدینگی در سپرده‌های سرمایه‌گذاری انباشت شده و اخیرا که نرخ سود سپرده‌ها پائین آمد، بخشی از این نقدینگی آزاد شد و به سمت بازار ارز آمد. عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در پایان تأکید کرد: به خاطر این دلایل، بنده معتقدم برای حل این مشکل باید چند معادله را حل کنیم که معادله ارز، یکی از این موارد است و در کنار آن باید معادله نظام بانکی، نظام گمرکی، قاچاق و نظام صادرات و واردات را سامان دهیم.

 

دومینوی کلاهبرداری میلیاردی ارزی، به البرز رسید

سازمان خصوصی سازی یک بار دیگر سهام دولتی شرکت البرز را برای عرضه در بورس آگهی کرده و قرار است حدود 17 درصد از سهم بیمه البرز در بورس عرضه شود و اگر مشتری برای سهم این شرکت ها پیدا شد، آن ها را واگذار نماید. البته یک کلاهبرداری میلیاردی از بیمه البرز توسط یک صرافی ترک انجام شده است. در سال 1394 بخشی از منابع ارزی بیمه البرز در کشورهای ترکیه و دبی به نرخ ارز آزاد در مقاطع مذکور معادل مبلغ 18.4 میلیارد تومان به صرافی دلامیرگلد واگذار و مقرر شده این صرافی در کشور با شرکت بیمه البرز تسویه کند. وجوه ناشی از مطالبات فوق و سایر مطالبات ناشی از فروش ارز حواله داخلی جمعاً به مبلغ 22.3 میلیارد تومان تا تاریخ ترازنامه (31 شهریور 1396) وصول نشده است.

دلار با دو طرح ضرب‌الاجلی بالاخره فروکش کرد

پس از رسیدن قیمت دلار به محدوده ۵۰۰۰ تومان برخورد پلیس با اخلال‌گران بازار ارز در روز ۲۵ بهمن آغاز و با پلمب چند صرافی همراه شد، سپس بانک مرکزی بسته جدیدی را برای کنترل نرخ ارز ارایه کرد. اقدامی که پس از وعده رییس‌جمهور در روز ۱۸ بهمن‌ماه درخصوص برنامه دولت برای کنترل نوسان ارزی، صورت گرفت. هرچند بعضی افراد، این طرح ضرب‌الاجلی را به مثابه مسکنی برای کنترل بازار شب عید عنوان می‌کنند. حالا قیمت دلار مجددا کاهشی شده و امروز ۴۷۶۰ تومان خرید و فروش شد. این در حالی است که آل اسحاق رییس سابق اتاق بازرگانی تهران به مردم توصیه کرده احساسی دلار نخرند و نرخ واقعی دلار را ۴۰۰۰ تومان دانسته است.

 

استاندارد با فراورده های متخلف،برخورد کرد

کارشناسان استاندارد پروانه کاربرد علامت استاندارد 15 فرآورده از صنایع مختلف ساختمانی، شیمی، نساجی، مکانیک و الکترونیک را به دلیل عدم احراز شرایط استاندارد، ابطال کردندکه بدین شرح است:پوشرنگ روغنی براق آلکیدی حلال پایه با نام تجارتی رونق مینا، ورق مقوایی و جعبه مقوایی مواد خوراکی جعبه مقوایی دوتکه با نام تجارتی جعبه‌سازی کارانیک‌منش و کاوشی، کبریت با نام تجارتی کبریت ایران، لوله پلی‌اتیلن برای آبیاری جانبی جنس ماده pe40 و pe32/ لوله پلی‌اتیلن مورد مصرف در کاربردهای آبرسانی- فاضلاب و زهکشی تحت فشار جنس ماده pe100 و pe80 با نام تجارتی نامیرا، بلوک‌ها و صفحات ساخته‌شده از دانه‌های پلی‌استایرن منبسط‌شونده از واحد تولیدی علی نفری، بتن آماده از واحد تولیدی رضاسخا، جوسنگدانه مورد مصرف در بتن از واحد تولیدی جواد، فیلتر هوای خودروهای سبک و فیلتر روغن خودرو با نام تجارتی کنخت، وسایل پخت‌وپز گازسوز خانگی اجاق گاز رومیزی و توکار با نام تجارتی شایناژیکان/ kentaak/ franta، شیرآلات مخلوط بهداشتی اهرمی، مکانیکی ظرفشویی با نام تجارتی بهمن‌شیر/ یگانه.

 

اقتصاد جامعه از قبل ضعیفتر شد

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه درآمدهای خانوار را به دو بخش درآمدهای کاری و غیرکاری تقسیم کرد و گفت: درآمدهای غیرکاری طی چند سال گذشته با افزایش مواجه بوده، به طوری که این سهم از حدود ۴۰ درصد به ۵۳ درصد افزایش یافته و این به معنای افزایش آسیب‌پذیری جامعه است. در عین حال درآمد ناشی از کار خانوار در حال حاضر ۴۳ درصد است. وی با انتقاد از عدم تأمین اعتبارات اشتغال برای اجرای طرح‌های اشتغال‌زا گفت: در حال حاضر برای اجرای سیاست‌های فعال بازار کار که طی دو سال گذشته برای آن مانور داده‌ایم، هیچ اعتباری نداریم و تاکنون سازمان برنامه و بودجه یک ریال برای اجرای سیاست‌های اشتغالزایی تأمین نکرده است.

 

اتاق بازرگانی،تهرانی های قاتل آب را معرفی کرد

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی اعلام کرد: مشترکان تهرانی سالانه یک‌میلیارد و ١٠٠میلیون‌ متر مکعب آب آشامیدنی مصرف می‌کنند که از این میزان ۱۰درصد آن، یعنی ١١٠‌میلیون مترمکعب آب آشامیدنی، را سالانه به استخرهایشان سرازیر می‌کنند.خرج استخر، دولت برای تصفیه و توزیع و... هر مترمکعب آب آشامیدنی، با احتساب نرخ تورم، هزار و ٢٠٠تومان هزینه می‌کند؛ یعنی اقتصاد ملی سالانه ١٣٢‌میلیارد تومان بابت استخر تهرا‌نی ها هزینه اضافه می‌دهد.یارانه استخر، دولت هر مترمکعب آب آشامیدنی را تنها ٤٠٠تومان به شهروندان می‌فروشد و حدود ٨٠٠تومان یارانه برای این بخش قائل می‌شود؛ یعنی سالانه ٨٨میلیارد تومان یارانه آب صرفِ استخر تهرانی‌ها می‌شود.شمال شهری‌های تهران در شرایطی سالانه ١١٠‌میلیون مترمکعب آب آشامیدنی را به استخرهایشان سرازیر می‌کنند که، بنا به اعلام شرکت آب‌منطقه‌ای تهران، منابع آب پایتخت ایران سالانه با ١٥٠‌میلیون مترمکعب کسری آب مواجه است.

 

سرمایه های هندی،در بندر ایرانی چادر زدند

ایران و هند امروز قرارداد اجاره بندر شهید بهشتی در چابهار بین سازمان بنادر و دریانوردی ایران و شرکت پورتس گلوبال هند را به امضا رساندند.بر اساس این قرارداد، ایران بخشی از منطقه چندمنظوره و پایانه کانتینری را برای مدت 18 ماه به طرف هندی اجاره می‌دهد تا عملیات های تاسیسات بندری موجود در فاز نخست پروژه توسعه این بندر را بر عهده بگیرد.هند متعهد شده که 85 میلیون دلار برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار سرمایه گذاری کند.فاز نخست بندر چابهار در ماه دسامبر گذشته با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران افتتاح شد و حدود یک ماه بعد اولین محموله گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق این بندر به افغانستان ارسال شد.

 

بودجه 97 به سیستان رسید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اختصاص 350 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای انتقال آب کشاورزی به اراضی سیستان موافقت کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند به‌منظور تکمیل طرح انتقال آب کشاورزی با لوله به 46 هزار هکتار اراضی سیستان، مبلغ سیصد و پنجاه میلیون (350.000.000) دلار را از منابع صندوق توسعه ملی به‌صورت تسهیلات با نرخ سود متعارف نظامنامه آن صندوق برداشت کند، با اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور به صندوق توسعه ملی، معادل ریالی تسهیلات یادشده از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اختیار بانک عامل که توسط دولت تعیین می‌گردد، قرار می‌گیرد تا در چهارچوب موافقتنامه‌های ذی‌ربط مصرف شود.

 

مجلسی ها،دست بانک ها را باز گذاشتند

نمایندگان در ادامه جلسه علنی نوبت عصر شنبه مجلس بند ب تبصره 4 بخش هزینه ای بودجه سال 97 کل کشور را با 150 رای موافق، 20 رای مخالف، 10 رای ممتنع از 210 نماینده حاضر تصویب کردند.نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بانکهای عامل اجازه دادند در سال 1397 از محل منابع در اختیار از جمله منابعی که با تصویب هیأت امنا در چهارچوب اساسنامه صندوق توسعه ملی با آن بانک قرارداد عاملیت منعقد یا در آن بانک سپرده‌گذاری کرده، نسبت به اعطای تسهیلات ارزی اقدام کنند.

 

رتبه شهرهای ایران در رقابت‌پذیری اقتصادی،اعلام شد

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: شهر تهران به ‌تنهایی در طبقه کاملاً برخوردار از شاخص‌های رقابت‌پذیر اقتصادی است و شهرهای اهواز و اصفهان در رتبه دوم و سوم و در طبقه برخوردار قرار دارند.سید محسن طباطبایی مزدآبادی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات سالنامه آماری سال ۱۳۹۰ وضعیت شهرها در ۲۰ معیار تعداد شعب بانک‌های دولتی، تعداد دستگاه‌های ATM بانک‌های دولتی،تسهیلات اعطایی بانک‌های دولتی، سپرده‌های بانک‌های دولتی،سهم ارزش‌افزوده بخش خدمات، سهم ارزش‌افزوده بخش صنعت و معدن، سهم ارزش‌افزوده بخش کشاورزی، سرانه محصول ناخالص داخلی، محصول ناخالص داخلی، نرخ رشد شاخص کل قیمت‌ها، نسبت هزینه‌های خوراکی و دخانی به‌کل هزینه‌ها، اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای، اعتبارات هزینه‌ای، تعداد شرکت تعاونی به درصد، سرمایه شرکت تعاونی، شرکت‌های تعاونی تأمین‌کننده نیاز تولیدکنندگان، تعداد انواع معاملات ثبت‌ شده، تعداد کارگاه صنعتی، نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد در بین ۳۱ شهر مرکزی استان‌های کشور، تنها ۷ شهر در طبقه برخورداری مناسب قرار دارند.

 

منصوری،بودجه اشتغالی را مورد نقد قرار داد

معاون وزیر کار با بیان اینکه بین سیاست‌های وزارت کار با روند اقدامات دستگاه‌های اجرایی تعارض وجود دارد، گفت: سازمان برنامه و بودجه‌ حتی یک ریال برای اجرای سیاست‌های اشتغال زایی وزارت کار پرداخت نکرد در حالی که در دو سال گذشته سیاست هایی را برای اشتغال زایی تدوین کرده بودیم. وی تاکید کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد، هرچه سرمایه‌گذاری می‌کنیم شاخص سرمایه بهبود می‌یابد اما شاخص اشتغال بهتر نمی‌شود.وی افزود: در دوره‌ای با سرمایه‌گذاری، نرخ رشد 16 درصد را هم تجربه کردیم اما در حال حاضر باید توجه کنیم که پول پاشیدن مشکل اشتغال را حل نمی‌کند.معاون وزیر کار با بیان اینکه باید اشتغال ناقص را برسمیت بشناسیم، گفت: این چیزی که در دنیا اسمش اشتغال عمومی است.وی ادامه داد: دو دسته درآمد ناشی از کار و درآمدهای غیرکاری داریم، طی 50 سال نسبت این دو تغییر جدی کرده است.به گفته وی در اقتصاد کلان اشتغال محور باید سیاست‌های فعال بازار کار داشته باشیم.وی با بیان اینکه نیازهای بازار کار با آموزش های نظام آموزشی همخوانی ندارد، ادامه داد: الان ۱۰۰ نفر کد نویس در کشور معرفی کنید الساعه برایشان کار معرفی کنم؛ در کشور ۱۰۰ نفر کد نویس پیدا نمی کنم.

 

پیک مصرف،بهمراه صادرات بالا کشید

میزان پیک مصرف برق کشور روز گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به میزان 1761 مگاوات افزایش و میزان صادرات برق به کشورهای همسایه به ۶۸۵ مگاوات رسید.پیک مصرف برق شبانگاهی که در 27 بهمن ماه سال گذشته 30هزار و 774 مگاوات بوده است، در 27 بهمن ماه سال جاری با 1761 مگاوات افزایش به 32 هزار و 535 مگاوات رسیده است.بر پایه این گزارش، مبادلات برق با کشورهای همسایه نیز در 27 بهمن ماه جاری 1157 مگاوات گزارش شده است.میزان صادرات برق به کشورهای همسایه 685 و میزان واردات برق از همسایگان نیز 472 مگاوات بوده است.لازم به یادآوری است، میزان ذخیره برق نیروگاه‌های کشور در شامگاه 27 بهمن ماه جاری 4 هزار و 226 مگاوات و میزان مصرف برق صنایع نیز در مدت زمان ذکر شده 4 هزار و 625 مگاوات به ثبت رسیده است.

 

 

قانون،دلالان ارزی را آچمز کرد

یک مقام آگاه گفت: در برخورد‌های قانونی با سوداگری مخرب در بازار ارز ۷۵۵ حساب دلالان ارزی با گردش مالی ۲۰ هزار میلیارد تومانی بلوکه و مسدود شد.این مقام اگاه با اشاره به نوسانات بازار ارز گفت: مجموع گردش مالی این حساب‌ها نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است و این اقدامات در آینده نیز به صورت جدی ادامه خواهد یافت و مجازات‌های سنگینی گریبان سوداگران و تخریب‌گران بازار را خواهد گرفت. شفافیت جریان ارزی کشور در اولویت سیاست گذاری قرار گرفته و برنامه جامعی برای عوامل ایجاد کننده ناامنی روانی در این بازار در نظر گرفته شده است.

 

آمریکا،گزینه سرمایه گزاری را علیه تهران،روی میز گذاشت

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دومین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ ضمن اینکه خواستار اعمال فشار به تهران شد، تأکید کرد که نباید در ایران سرمایه‌گذاری کرد.«هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دومین روز از کنفرانس امنیتی «مونیخ» بار دیگر ادعاهای مقامات آمریکایی در خصوص برجام و برنامه موشکی ایران را تکرار کرد.علیرغم آنکه مقامات آمریکایی طبق برجام حق اظهارنظر درباره سرمایه‌گذاری در ایران را ندارند، این مقام آمریکایی در سخنان خود گفت: «زمانی که شما در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنید، در واقع دارید در سپاه پاسداران سرمایه‌گذاری می‌کنید. علاوه بر روسیه و چین، کشورهایی چون ژاپن، کره جنوبی و آلمان هم در صدر سرمایه‌گذاران در ایران هستند».

 

رقابت نفتی واشنگتن،علنی شد

جدیدترین چشم انداز سالانه وزارت انرژی امریکا حاکی است، تا سال ۲۰۲۰ میلادی مجموع صادرات نفت خام آمریکا از مجموع واردات نفت این کشور فراتر خواهد رفت. ایران در سال گذشته نتوانست 30 درصد از درآمدهای صادرات نفت و گاز خود را محقق کند. دولت حسن روحانی پیش بینی کرده بود که 18.36 میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد کسب کند، اما تنها 13.06 میلیارد دلار از این درآمدها محقق شده است.وزارت نفت ایران پیش بینی کرده که درامد کشور از محل فروش نفت در سال مالی 2018 به 40 میلیارد دلار برسد، اما به نظر می رسد که دوره رشد درآمد صادرات نفت ایران به سر آمده است. انتظار می رود یکی از عوامل کاهش درآمدهای نفتی ایران،افزایش صادرات نفت آمریکا باشد. جدیدترین پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که میزان تولید نفت و گاز این کشور که همچنان افزایش خواهد یافت.

 

صنعت نوین،کار را برای آب آسان کرد

تا پایان امسال، بیش از 280 هزار هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه های نوین آبیاری مجهز می شوند. قرار است در سال 97 پیش بینی شده که برای هر هکتار آبیاری بستگی به نوع آن از 10 تا 4.5 میلیون تومان اعتبار بلاعوض برای کشاورزانی که طرح های نوین آبیاری استفاده کنند، در نظر گرفته شود.

 

صادرات،گرفتاری جهانی پیدا کرد

سلطانی گفت:برای افزایش صادرات و دست یابی به بازارهای بین المللی پیوستن به سازمان تجارت جهانی امری ضروری است. پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه اقتصادی مشترک ایران و لهستان اظهار کرد: لهستان به عنوان یکی از خاستگاه های تمدن در اروپا، کشوری با فرهنگ ، تمدن شکوفا که همزمان با خیزش های چند دهه اخیر در بلوک شرق همواره در قاره اروپا از شرکای مهم و مورد اعتماد ایران بوده است. وی ادامه داد:در مسیر همکاری اقتصادی میان دوکشور نقش دولت و اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی اهمیت ویژه ای دارد که می تواند بسیاری از موانع و مشکلات مسیر را از میان بردارد.نائب رییس اتاق بازرگانی ایران اذعان کرد:ما نیازمند تسریع در صدور ویزا برای رایزن های اقتصادی دوطرف،استمرار روابط اقتصادی و تجاری میان دوکشور و استفاده از ظرفیت های اقتصادی این کشور برای حضور در اروپا هستیم.سلطانی در پایان گفت:البته برای افزایش صادرات و دست یابی به بازارهای بین المللی نیاز به پیوستن به سازمان تجارت جهانی احساس می شود.

 

رای ۶۰ درصدی به افزایش قیمت طلا،صادر شد

در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز، کارشناسان فلزات ارزشمند در وال استریت همانند سرمایه‌گذاران دیدگاه خوش بینانه‌ای نسبت به رشد قیمت طلا در هفته جاری پیدا کردند.از میان ۴۵۰ سرمایه‌گذاری که در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند ۲۸۴ نفر یا ۶۳ درصد نسبت به افزایش قیمت‌ها در هفته جاری خوش‌بین بودند، اما ۱۰۶ نفر یا ۲۴ درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کردند در حالیکه ۶۰ نفر یا ۱۳ درصد نیز نظری نداشتند.در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته گذشته، اکثر شرکت‌کنندگان شامل ۵۰ درصد از کارشناسان وال استریت و ۵۶ درصد از سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش قیمت طلا بدبین بودند.درصد درستی پیش‌بینی سرمایه‌گذاران در کل سال میلادی گذشته ۶۲ درصد و کارشناسان وال استریت ۵۹ درصد بود.

 

اسناد سکونی روستاها،میلیونی تمام شد

مدیرکل برنامه ریزی و هماهنگی طرح های بنیاد مسکن گفت: تا کنون سه میلیون و ۱۶۰ هزار جلد سند روستایی در کشور صادر شده است.غلامرضا مجیدی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از ساکنان روستایی کشور سند مالکیت رسمی دارند، افزود: تا پایان امسال ۱۲۰ هزار جلد سند روستایی و ۶۰ هزار جلد سند در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت صادر و تحویل داده شود. مجیدی افزود: اسناد مالکیت روستایی مورد نظر مانند تمامی اسناد مالکیت در کشور قانونی بوده و بانک‌ها موظف به قبول آن‌ها به عنوان وثیقه برای اعطای تسهیلات به متقاضیان هستند.وی با بیان اینکه اسناد مالکیت روستایی اعتبار روستاییان را نزد سیستم بانکی برای دریافت تسهیلات افزایش می‌دهد، اظهار داشت: این اسناد تک برگی و غیرقابل جعل است.مدیرکل برنامه‌ریزی و هماهنگی طرح‌های بنیاد مسکن با یادآوری اینکه طبق قانون ثبت اسناد و املاک کشور برای دریافت سند مالکیت باید مراحلی طی شود، ادامه داد: بنیاد مسکن به نمایندگی از روستاییان امور اداری را انجام می‌دهد و روستاییان تنها حق قانونی ثبت سند مالکیت را پرداخت می‌کنند.

 

قیر رایگان 97،تعیین تکلیف شد

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز و ادامه بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه سال آینده، موارد مصرف ۴ میلیون تن قیر رایگانی را که وزارت نفت موظف به تامین آن در سال ۹۷ شده است، تعیین کردند.بر اساس بندالحاقی ۲ تبصره یک لایحه بودجه که به تصویب مجلس رسید، «شرکت ملی نفت ایران موظف است از محل منابع در اختیار خود معادل ریالی چهارمیلیون تن مواد اولیه قیر(VB) رایگان تا سقف مبلغ سی هزار میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به نسبت سیزده‌درصد(۱۳%) در اختیار وزارت جهاد کشاورزی(سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور)، جهت خاک‌پوش(مالچ)، پنجاه و چهار درصد(۵۴%) در اختیار وزارت راه و شهرسازی جهت روکش آسفالت و آسفالت راههای روستایی و معابر محلات هدف بازآفرینی شهری، هفده درصد(۱۷%) در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت آسفالت معابر و بهسازی روستاها و انجام طرح(پروژه)‌های مشارکتی با دهیاری‌ها، سیزده درصد(۱۳%) در اختیار وزارت کشور(سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) جهت آسفالت معابر شهرهای با جمعیت زیر پنجاه هزار نفر و سه درصد(۳%) جهت نوسازی مدارس در اختیار وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) با اولویت تأدیه بدهی دستگاههای مذکور به شرکتهای تولید قیر قرار دهد و در حسابهای فی‌مابین خود و

خزانه‌داری کل کشور اعمال و با آن از محل خوراک مایع تحویلی به پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها تسویه کند».

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha