جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نسخه خطی

حوزه /کتابخانه فیضیه و مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، حدود ۱۱هزار عنوان نسخه خطی و۲۰هزار نسخه سنگی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، رجبیان، در نشست هم اندیشی معاون و مدیران پژوهشی حوزه های علمیه با آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه که در ساختمان مرکز مدیریت در جمکران قم برگزار شد، با بیان اینکه کتابخانه فیضیه و مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، حدود 11هزار عنوان نسخه خطی،20هزار سنگی دارد، افزود: از جمله خصوصیات این کتابخانه به روز بودن منابع آن است.

مدیر کتابخانه آیت الله حائری افزود: از دیگر خصوصیات این دو کتابخانه، دارا بودن بیش از 4هزار پایان نامه داخلی به همراه تعدادی پایان نامه خارجی، ارائه نرم افزار نور که نقش مؤثری در تولید مسائل علوم اسلامی دارد، است.

وی افزود: این دو کتابخانه توانسته برای ارائه بهتر خدمات به دانش پژوهان و طلاب محقق، با کتابخانه ملی و مجلس، مرکز علوم و فنآوری شیراز تفاهم نامه امضاء کند.

رجبیان گفت: از دیگر خصوصیات این دو کتابخانه در روزهای عادی بین 2تا 3هزار نفر و در روزهای خاص تا  5 هزار نفر مراجع کننده و بیش از 20 هزار عضو دارد، این مسائل باعث شده کتابخانه های آیات حائری و بروجردی در درجه خاصی قرار گیرند.

مدیر کتابخانه آیت الله حائری و مرحوم آیت الله  العظمی بروجردی با بیان این که از دیگر ویژگی های این دو کتابخانه، دیجیتالی بودن منابع و  به روز بودن منابع هست، افزود: تصویب نشدن ساختار و سازمانی کتابخانه از نظر نفرات و عدم حمایت از کتابخانه از جمله مشکلات این دو کتابخانه است.

فضای عمومی حوزه نتوانسته با کرسی های نظریه پردازی رابطه خوبی برقرار کند

حجت الاسلام والمسلمین حقی نیز در سخنانی با بیان اینکه از برگزاری کرسی ها در حوزه استقبال چندانی نمی شود، گفت: فضای عمومی حوزه نتوانسته با کرسی های نظریه پردازی رابطه خوبی برقرار کند.

دبیر برگزاری کرسی های آزاد اندیشی حوزه علمیه گفت: علی رغم تلاش زیاد برای برگزاری کرسی نظریه پردازی، اما نیازمند به اطلاع رسانی، تشویق و ترغیب برای صاحب نظران و نظریه پردازان برای حضور در کرسی های نظریه پردازی برای تولید علم، ضروری به نظر می رسد.

 وی گفت: اگر به دنبال رشد علمی در حوزه هستیم، باید فضای برگزاری کرسی های آزاداندیشی به سوی همه باز باشد.

حجت الاسلام نیکبخت نیز در سخنانی با بیان اینکه  سال های زیادی از فعالیت کتاب سال حوزه می گذرد، ولی نتوانسته فعالیت جدی و قابل توجهی داشته باشد، گفت: در این مدت مشکل اصلی بودجه مالی است. چون تامین هزینه با بودجه همخوانی  ندارد، به همین دلیل نتوانست نتایج مطلوبی به نمایش بگذارد.

دبیر اجرایی کتاب سال حوزه افزود: مشکل دوم عدم استفاده از اندیشمندان حوزه در داوری کتاب سال و عدم ساختار مناسب آن  است.

حجت الاسلام  هاشمی، دبیر جشنواره علامه حلی حوزه علمیه استان قم نیز در سخنانی خواستار توجه جدی به جشنواره علامه حلی برای رشد علمی در حوزه شد.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha