جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
كارگاه آموزشی «ارتقای آموزش تاريخ  در دوره پيش دانشگاهی» در لبنان

مركز آموزشی پژوهش و توسعه با همكاری مركز فرهنگی انگليس در لبنان و مركز شهروندی و مديريت تنوع مؤسسه اديان و با نظارت وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی در بيروت كارگاه آموزشی «ارتقای آموزش تاريخ در دوره پيش دانشگاهی» را برگزار نمود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در لبنان، مركز آموزشی پژوهش و توسعه با همكاری مركز فرهنگی انگليس در لبنان و مركز شهروندی و مديريت تنوع مؤسسه اديان و با نظارت وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی در بيروت كارگاه آموزشی ارتقای آموزش تاريخ در دوره پيش دانشگاهی را برگزار نمود.

در افتتاح اين كارگاه كه برخی از نمايندگان پارلمان لبنان، مدير شورای فرهنگی انگليس در لبنان و برخی ديگر از نمايندگان مؤسسات آموزشی و فرهنگی داخلی و بين المللی حضور داشتند هريك از سخنرانان به بخشی از مشكلات موجود در آموزش و توسعه تاريخ در دوره پيش دانشگاهی اشاره نمودند.

خانم نايلا طباره مدير مؤسسه تنوع در لبنان بر ايجاد همگرايی و وحدت رويه در نگرش به تاريخ و مشتركات آن و آموزش و توسعه اين ماده آموزشی تأكيد كرد.

دونان گاين مدير شورای فرهنگی انگليس در لبنان به پروژه های اجرا شده توسط اين شورا در لبنان در خصوص تاريخ و توسعه آن كه با همكاری كميته مبارزه با نژاد پرستی و نيز وزارت آموزش و پرورش در سال 2014م اشاره نموده و اظهار داشت: بيش از 550 دانش آموز از 50 مدرسه پروژه هايی را در خصوص صلح و آشتی اجرا نمودند و با توجه به تجربه ای كه در لبنان بدست آورده ايم بر اين باوريم كه اين روش در تاريخ، مهارت های تفكر منتقدانه و هوش عاطفی را برای كمك به جوانان جهت درك بهتر خود و جامعه خويش كمك خواهد نمود. 

هماهنگ كننده انجمن مؤسسه های آموزشی غير دولتی در لبنان كشيش پطرس عازار به اين نكته اشاره نمود كه سياستمداران نبايد از كتاب آموزش تاريخ مدارس بهره برداری سياسی كنند.

در ادامه خانم ندی عويجان مدير مؤسسه آموزشی تحقيقات و توسعه در سخنان خود، به اين نكته اشاره كرد كه آموزش تاريخ در لبنان می بايست حقيقت را منعكس كند و به صورت نوين و امروزی و بر اساس اصول ثابت آموزش داده شود.

خانم بهيه حريری نماينده پارلمان لبنان نيز در سخنان خود اظهار اميدواری كرد كه اين كارگاه بتواند به بسياری از پرسش ها و ابهامات موجود در خصوص تاريخ لبنان پاسخ بدهد.

مروان حماده وزير آموزش و پرورش و آموزش عالی لبنان  در سخنان خود به اين نكته اشاره نمود كه تاريخ لبنان در حقيقت تصويری از جامعه لبنانی است كه محكوم سياست ها و ائتلاف های مختلف و يا اختلافات و منازعات عميق و يا سطحی با ديگران بوده، لذا می بايست به سرعت اختلافات را در مورد تدوين تاريخ لبنان كنار بگذاريم تا بتوانيم يكی از عوامل ايجاد وحدت ملی كه همان تاريخ مشترك ماست را بنويسيم.

شايان ذكر است كه چندی پيش مؤسسه اديان، با تأمين مالی سفارت انگليس، تغيير برنامه ها و كتب درسی سه ماده آموزشی تعليمات اجتماعی،فلسفه و تاريخ را در دستور كار خود قرار داد، و از جمله بعضی از تغييرات در كتاب تاريخ كه به مفهوم عادی سازی روابط با رژيم صهيونيستی تلقی شده بود كه موجب اعتراضاتی در جامعه لبنان شد. لبنان اگر چه دارای قانون مبارزه با عادی سازی روابط با رژيم صهيونيستی است، اما هراز چندگاهی اقداماتی در حوزه های مختلف، به ويژه فرهنگ و هنر، در جهت نقض اين قانون ديده می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha