پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سید کاظم شمس

حوزه/ عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب دین ، نمایشگاه کتاب دین را بستر فرهنگی مناسبی برای تعامل ناشر، نویسنده و مخاطب توصیف کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم شمس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که استقبال از نمایشگاه هایی چون نمایشگاه کتاب دین، نشان دهنده وجود نیازها در این عرصه است، ابراز داشت: در پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب دین که از 26 بهمن ماه کار خود را در مصلی قدس قم آغاز کرده در مجموع بیش از یکصد هزار عنوان کتاب عرضه شده که 20 هزار عنوان آن مربوط به کتب و آثار خارجی است.

وی با اشاره به این که این نمایشگاه و دیگر نمایشگاه های کتاب را باید به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی توصیف کرد که دارای آثار و برکاتی برای جامعه است، افزود: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در هر جایی به هر حال یک فرصت ارزشمندی را برای ناشر، نویسنده و مخاطب فراهم می کند تا با یکدیگر از نزدیک تعامل داشته و از نیازها و شرایط هم در این مراوده فرهنگی بهتر و بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: البته در برخی از نمایشگاه های مطرح در سطح دنیا همچون نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت بحث فروش کتاب مطرح نیست بلکه فقط کتب در معرض دید عموم قرار می گیرد اما در کشور ما معمولاً نمایشگاه کتاب مترادف با فروشگاه هم است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: در واقع به جهت وجود مشکلات متعددی که در فروشگاه‌ها، ویترین و توزیع کتاب در کشور وجود دارد، نمایشگاه‌های کتاب در کشور ما به فروشگاه کتاب تبدیل شده‌اند، البته ناشران حرفه‌ای همواره تلاش می‌کنند تا از کارکرد‌های نمایشگاهی آن نیز منتفع شوند، اما به خاطر این که ناشران بیشتر اوقات خود در نمایشگاه را به فروش کتاب اختصاص می‌دهد، لذا گاه زمان کافی برای ارتباط و آشنایی میان نویسندگان و مخاطبان وجود ندارد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی خرد وحیانی همچنین با اشاره به این که نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین اساساً یک نمایشگاه تخصصی در موضوع دین به شمار می رود، گفت:ایجاد و راه‌اندازی دبیرخانه دائمی و تعیین اعضای شورای سیاست‌گذاری برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین از اقداماتی بسیار خوبی بوده که با حمایت‌های ارزشمند دکتر صالحی ، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است.

وی افزود: از این حیث، خوشبختانه نگاه وزارت ارشاد تاکنون نگاه حمایتی بوده به طوری که هر چند نمایشگاه در سطح استان قم برگزار می‌شود، اما در واقع کیفیت کار در سطح نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است و این مساله جای امیدواری دارد که در آینده بر کیفیت و سطح ویژه این نمایشگاه افزوده شود.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha