شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمود عباسی معاون حقوق بشر وزیر دادگستری

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: توجه به کرامت انسان و حقوق شهروندی، گفتمان مهم انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر محمود عباسی طی سخنانی در همایش تبیین حقوق شهروندی بر پایه فقه اهل بیت(ع) که به همت سازمان بسیج حقوقدانان استان قم در ساختمان آیت الله شهید سعیدی سپاه قم برگزار شد، با تاکید بر این که اساساً حاکمیت دینی و توجه به معارف اهل بیت(ع) پایه و اساس حقوق شهروندی در ساختار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود، اظهار داشت: این که در قانون اساسی ما یک فصل به بحث حقوق شهروندی اختصاص یافته و در اسناد بالا دستی نظام و آموزه‌های دینی نیز به این مساله توجه شده، نشان دهنده توجه و اهتمام ویژه نظام اسلامی به مساله حقوق شهروندی است.

وی با تاکید بر این که بر اساس آموزه های مسلم دینی ، انسان دارای کرامت است و باید کرامتش حفظ شود، گفت: در روایات متعدد داریم که خداوند متعال چه بسا از حق خود می گذرد اما از حق الناس نمی گذرد، پس این اهمیت حقوق افراد در دین مبین اسلام را نشان می دهد.

عباسی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب، اعتقاد راسخی به مردم سالاری دینی دارند، افزود: جمهوری اسلامی ایران خود مدعی حقوق بشر در جهان است و اگر غرب می‌خواهد در رابطه با حقوق شهروندی سخن بگوید باید به پیشینه عمیق کشور ما از دوران کورش تا به امروز به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه کند.

وی همچنین یادآور شد: اساساً گفتمان مهم انقلاب اسلامی توجه به اصل رعایت کرامت انسانی و حفظ و رعایت حقوق شهروندی است که منشور حقوق شهروندی نیز در همین خصوص در 120 ماده توسط رئیس جمهور تنظیم و سال گذشته ابلاغ شد که در آن تکالیف مهمی برای دستگاه‌های مختلف ازجمله قوه مجریه برشمرده شده است.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با تاکید بر این که منشور حقوق شهروندی همچنین دارای ضمانت اجرا است، گفت: در آیین دادرسی کیفری ارزش و اعتبار حقوق شهروندی در جامعه مورد اهمیت خاصی واقع شده به طوری که نهادها و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند در موارد نقض حقوق شهروندی به عنوان شاکی خصوصی اقدام کنند.

وی افزود: متاسفانه گاهی اوقات  برخی افراد حقوق شهروندان و حقوق حاکمیت را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهند و حال آن که این افراد باید بدانند حقوق شهروندان و حقوق جامعه مکمل یکدیگر قرار دارند.

وی با تاکید بر این که متاسفانه سکوت در برابر نقض حقوق شهروندی در دستگاه‌های اجرایی بزرگ‌ترین مشکل جامعه امروز به شمار می رود، گفت: از یک سو دولت وظیفه دارد نسبت به عملکرد دستگاه‌های خود نظارت داشته باشد و از سوی دیگر نیز البته مردم وظیفه دارند مطالبه‌گری‌های خود را از دولت داشته باشند.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha