جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امیریان

حوزه/ حضرت دو روز غذا برای خوردن نداشتند، ولی هرگز حضرت علی علیه السلام را تحت فشار قرار ندادند و خودشان فرمودند: من از خدا خجالت کشیدم تکلیفی گردن تو (امیرالمومنین) بگذارم که توانش را نداری، یعنی همین که احتمال دادند شاید درخواستش شوهرش را تحت فشار قرار دهد، درخواست نکردند.

حجت الاسلام مجتبی  امیریان در  گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، با تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره (س ) اظهار کرد: حضرت زهرا(س) در همه حوزه های شخصیتی الگو بودند، به طوری که پیامبر رحمت(ص) در موردشان می فرمایند: و لو کان الحسن شخصا لکان فاطمه بل هی اعظم، یعنی اگر همه خوبی ها (مثل حیاء، احسان، نماز، و....) را بخواهی مجسم کنید، حضرت زهرا می شود.

استاد حوزه، حضرت زهرا(س) را الگوی عفت و عفاف برای جامعه امروز و آینده ما معرفی کرد و ابرازداشت: اگر عفت را در سه بخش عفت جنسی، عفت مالی و عفت گفتاری محصور کنیم سیره عملی  ایشان هر سه بخش را پوشش می دهد.

وی در توضیح عفاف جنسی حضرت تصریح کرد: در روایتی از امام جعفرصادق علیه السلام  که درجلد ۱۴ کتاب مستدرک آمده است، در مورد مادر شهیده خود فرمودند: ان فاطمه بنت رسول الله استاذن علیها اعمی فحجبته...، یعنی طبق روایت حضرت حتی حاضرنبودند در حضور نابینا بیایند و استدلالشان این بوده که اگرچه او کور است، ولی من که می بینم و او می بوید.

استاد حوزه، در مورد وضعیت فعلی جامعه ما در عفاف جنسی اذعان کرد: عموم مردم کشورمان متدین و متشرع هستند و این گونه از عفت را مراعات می کنند، ولی برخی هم غافلند و با وضعیت نامناسب و آرایش و عطرهای آنچنانی در جامعه حاضر می شوند که این نشان از فاصله گرفتن از تربیت صحیح مطابق با سیره معصومین(ع) است.

وی به نقل از روایتی از حضرت زهرا(س) عنوان کرد:  وقتی حضرت رسول(ص) وظایف علی و فاطمه (سلام الله علیهما) را مشخص کرد و وظیفه خانه داری را به زهرای مرضیه توصیه کردند، کوثر پیغمبر عرضه داشتند تاکنون کسی مرا اینقدر خوشحال نکرده بود و این یعنی اگرچه حضور موثر زن در جامعه می تواند اثر گذار باشد مثل سخنرانی و دفاع حضرت از مولای متقیان، ولی حضور دور از عفاف زن نیز می تواند به خودش و جامعه اش ضرر وارد کند.

حجت الاسلام امیریان در مورد عفاف مالی حضرت بیان کرد: عفاف مالی یعنی اینکه انسان خود را بخاطر مال دنیا به حرام نیندازد؛ که خدا در قرآن می فرماید الهاکم التکاثر. برخی خودشان را به خاطر کثرت و ثروت اندوزی از خدا دور نکنند.

وی در تشریح این بعد از ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: حضرت دو روز غذا برای خوردن نداشتند، ولی هرگز حضرت علی علیه السلام را تحت فشار قرار ندادند و خودشان فرمودند: من از خدا خجالت کشیدم تکلیفی گردن تو (امیرالمومنین) بگذارم که توانش را نداری، یعنی همین که احتمال دادند شاید درخواستش شوهرش را تحت فشار قرار دهد، درخواست نکردند.

استاد حوزه افزو.د: خانم های جامعه ی ما توجه داشته باشند برخی از آقایان به خاطر برآورده ساختن توقعات خارج از عرف همسرانشان در زندان هستند یا طلاق گرفتند و بنیان زندگی آنها از هم پاشیده شده است که این هم به معنی دور شدن از سیره آن بانوی اسلام است.

وی در مورد بعد عفاف گفتاری حضرت زهرا(س) گفت: حضرت از مولا دفاع کردند، ولی هرگز از کلمات رکیک بهره نبردند، مثلا در حدیث کساء می بینید چگونه شوهر و فرزندان خود را خطاب قرار می دهند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha