پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
یازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)

حوزه/ همزمان با شام شهادت بی بی دوعالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، مراسم یازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی در مسجد اعظم قم با حضور مراجع معظم تقلید، اساتید و فضلای حوزه های علمیه، مسئولین لشکری و کشور و مردم قدرشناس قم برگزار شد.

مسئول ستاد برگزاری یازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله فاضل لنکرانی در حاشیه این مراسم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، اظهارداشت:  حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در سن ۱۹ سالگی به درجه اجتهاد رسیدند و خود را برای اسلام و مسلمین وقف کرده بودند.

حجت الاسلام نور موسوی ادامه داد: ایشان از شاگردان برجسته آیت الله بروجردی بودند و در نوجوانی تدریس درس خارج را آغاز کرده و در ابعاد مختلف مانند حوزه اخلاق، علم، سیاست، اجتماع، عبادت و... زبانزد بودند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی از شاگردان برجسته امام خمینی(ره) بود، افزود: ایشان به مرجع تقلید انقلابی معروف بودند و محور اتحاد نیروهای انقلابی بودند و نظرات خود را در قالب کلمات مفید و ارزنده ارائه می‌کردند و دید بسیار روشنه، باز و عمیقی داشتند.

وی با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی اهتمام زیادی به اقشار محروم جامعه داشتند و معتقد بودند انقلاب و مسئولان باید در خدمت مردم باشند، گفت: ایشان به مرجع تقلید مدرسه‌ساز هم معروف بودند و بیش از ۲۰ مدرسه را ساختند که وجوهات ساخت این مدارس را امام خمینی(ره) در اختیار ایشان قرار داده بود.

وی با بیان اینکه همزمان در قم در دیگر استان‌ها و حتی برخی کشورها مراسم یادبودی برگزار می‌شود، ادامه داد: مراسم یادبودی در یازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله محمد فاضل لنکرانی به منظور تبیین اندیشه‌ها، جایگاه علمی و آثار و برکات ایشان در مدارس علمیه کشور برگزار می‌شود.

مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یادگار آیت الله العظمی فاضل لنکرانی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یادگار ماندگار آیت الله العظمی فاضل لنکرانی می باشد، گفت: این مرکز با بیش از 10 شعبه دیگر در سال ۱۳۷۶ در راستای توسعه و بالندگی فقه تشیع و پاسخگویی به نیازهای جهان به همت آیت الله فاضل لنکرانی تأسیس شد و در این مرکز طلبه‌های با معدل بالای حوزه‌های علمیه پذیرش می‌شوند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به این که این مرکز شاگرد محور است، اضافه کرد: در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به مسائل روز که جامعه به آن مبتلا هستند می‌پردازیم و اساتید و شاگردان این مرکز از میان نخبگان شیعیان هستند.

حجت الاسلام نورموسوی گفت: این مرکز تا کنون بیش از ۶۰ نشست علمی با حضور شخصیت‌های برجسته دنیا مانند معاون پاپ، رهبر مسیحیان مجارستان و رومانی، واتیکان، نماینده صلیب سرخ جهانی و... با موضوعاتی مانند محیط زیست، ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی، حقوق بشر و انرزی هسته‌ای برگزار کرده است.

مدیر کل روابط عمومی و اموربین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به این که بعد از رحلت آیت الله فاضل لنکرانی منشورات مرکز به ۱۹۶ عنوان رسید، عنوان کرد: در این مرکز هم اکنون هزار طلبه مشغول به تحصیل هستند و هم چنین مرکز تخصصی مذاهب اسلامی را در مشهد فعال کرده ایم که دهها نفر از طلاب نخبه مشهد در این مرکز مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه آیتالله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی در ابعاد مختلف شخصیتی و علمی کم نظیر بودند، خاطرنشان کرد: پس از امام راحل به نظر میرسد که ایشان تنها شخصیتی بودند که در سال های پس از ارتحال، برنامههای بزرگداشت ایشان به این عظمت در سراسر کشور و جهان برگزار می‏ شود.

وی گفت: علاوه بر 276 مدرسه علمیه که مراسم یادبود این مرجع فقید را برپا می کنند 3480 مسجد در سراسر کشور که 480 مسجد در استان قم واقع شده است همزمان در شام شهات حضرت زهرا مراسم یادبود را برای ایشان برگزار کرده اند.

حجت الاسلام نورموسوی اظهارداشت: در کشورهایی چون انگلستان، اندونزی، مالزی، سوئد، آذربایجان، روسیه، پاکستان، افغانستان و هندوستان نیز برنامه‏ های سالگرد ارتحال ایشان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha