پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
زبان تاتاری در مساجد روسیه آموزش داده می شود

حوزه/ از این پس در مساجد قازان و تاتارستان دوره های آموزشی زبان تاتاری با دو موضوع «آموزش زبان تاتاری» و «دوره بررسی تاریخچه تاتارها و اصول اسلامی» برگزار خواهد شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»، از این پس در مساجد قازان و تاتارستان دوره های آموزشی زبان تاتاری با دو موضوع «آموزش زبان تاتاری» و «دوره بررسی تاریخچه تاتارها و اصول اسلامی» برگزار خواهد شد.

به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در روسیه، به ابتکار مفتی کامل حضرت سمیگولین، از این پس در مساجد قازان و تاتارستان دوره های آموزشی زبان تاتاری تحت عنوان «ما- تاتارها» برگزار می شود.

لازم به ذکر است که این دوره های آموزشی به صورت رایگان و در قالب دوره های سه ماهه برگزار خواهد شد.

اولین دوره این کلاس ها در پنج مسجد قازان: « کابان آرتی»، « قائله»، « تینیچلیک»، «انیلیر» و «یاردم»، همچنین پنج جمهوری حسبیه به نام های «آلمیتیوفسکی»، «زلنادولسکی»، «نابرژناچلنینسکی»، «نیژنهکامسکی» و«یلابوژسکی» برگزار می گردد.

لازم به ذکر است که این دوره های آموزشی با محوریت دو زیرشاخه آموزشی «آموزش زبان تاتاری» و «دوره بررسی تاریخچه تاتارها و اصول اسلامی» برگزار خواهد شد.

منبع آموزشی مورد استفاده در این دوره های زبانی کتابی تحت عنوان «زبان تاتاری برای مبتدیان» است. این منبع آموزشی با همکاری اداره دینی مسلمانان جمهوری تاتارستان و مرکز انتشارات «حضور»، مدرسان و کارشناسان گروه زبان تاتاری و متخصصان فرهنگ شناسی انستیتو اسلامی روسیه تبیین شده است.

شایان ذکر است که کادر تخصصی به کار گرفته شده در جهت تحقق برگزاری موفق این دوره های آموزشی به شرح زیر است: 25 کارشناس واجد شرایط، 15 متخصص زبان تاتار و 10 مدرس اصول اسلامی.

در بین مناطق و شهرهای جمهوری تاتارستان که این دوره ها را برگزار می کنند، علاقه مند ترین آنها، جمهوری حسبیه «نیژنه کامسکی» است که در آن تا به حال بالغ بر پنجاه نفر در دوره ها ثبت نام کرده اند.  در مجموع در تمامی مناطق تاتارستان و خود قازان تا به حال تعداد ششصد نفر برای شرکت در این دوره ها نام نویسی کرده اند.

کلاس ها در روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه از ساعت 19 تا 21 برگزار می شود. در بعضی از مساجد طبق نظر شرکت کنندگان ساعات برگزاری به صورت دیگری است. در پایان دوره مطابق با ساعاتی که شرکت کنندگان در کلاس ها حضور داشته اند گواهی شرکت و مدارک مربوطه ارائه خواهد شد.

اولین جلسه برگزاری این دوره ها در مسجد «انیلیر» است که رئیس آکادمی اسلامی بولغار، رئیس انستیتو اسلامی روسیه و رفیق حضرت، معاون آموزشی مفتیان جمهوری تاتارستان در آن حضور خواهند داشت. در مراسم افتتاحیه که درسالن انستیتو اسلامی روسیه برگزار می شود، از روزنامه نگاران و خبرنگاران هم دعوت به عمل آمد تا این که سوال های خود را از رفیق حضرت و همین طور مولف کتاب آموزشی این دوره ها بپرسند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha