شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 محمد ملک زاده

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر این که رعایت تقوای سیاسی از مهم ترین اصول انقلابی ماندن است، تصریح کرد: بی شک تنبلی ، محافظه کاری و دور شدن از آرمان ها و ارزش های اسلامی و انقلابی، در تضاد با روحیه انقلابی گری است.

حجت الاسلام محمد ملک‌زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» با تاکید بر این که انقلاب اسلامی ایران بر مبنای سه رکن کلیدی مذهب، رهبری و مردم شکل گرفته است، اظهار داشت: حقیقتاً باید عامل و دلیل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی را در ویژگی انقلابی بودن هر سه رکن جستجو کرد.

وی افزود: بر این اساس، انقلابی بودن ارکان یک نهضت صرفاً مخصوص دوران مبارزه نبوده بلکه به عنوان یک ویژگی مثبت باید در تمام دوران حیات آن نهضت جریان و تداوم داشته باشد، چه آن که به تعبیر مقام معظم رهبری، بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) مصداق کامل یک رهبر انقلابی بود که در الگوی یک «مؤمنِ متعبدِ انقلابی»، با ویژگی‌های «ایمان به خدا»، «ایمان به مردم»، «ایمان به هدف» و «ایمان به مسیر مبارزه» تجلی یافت.

این محقق اضافه کرد: رکن دوم یعنی مردم نیز با پایبندی به مکتب امام و شناخت درست اصول و شاخص‌های مکتب ایشان، ولایتمداری و تبعیت خردمندانه از ولی فقیه، ویژگی انقلابی بودن خود را به اثبات رساندند به این جهت که مردم انقلابی ایران از ابتدای نهضت تاکنون همواره در تمام دوران مبارزه با حضور در عرصه‌های مختلف، پشتیبانی خود از نهضت را به طور کامل نشان داده‌اند که تازه ترین آن حضور پرشور و تماشایی آنان در راهپیمایی 22 بهمن بود که با بصیرت و موقعیت شناسی زمان حساس کنونی در حمایت کامل از نهضت و رهبری بار دیگر به میدان آمدند و دشمنان کینه توز انقلاب را نومید ساختند.

حمایت جدی مردم از نظام و رسالت سنگین مسئولان

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم همچنین با تاکید بر این که حمایت گسترده و بی شائبه ملت از نظام و انقلاب، وظیفه مسئولان را در امر خدمت رسانی بیشتر به آنان دوچندان می‌سازد، گفت: در حال حاضر این وظیفه مسئولان نظام اسلامی است که با حفظ اصول انقلاب و پای‌بندی دقیق‌تر به ارزشهای آن در خدمت به مردم بکوشند و به ویژه در یاری رساندن به بهبود وضعیت معیشت اقشار ضعیف جامعه همت دو چندانی داشته باشند.

 وی بیان داشت: بی شک این راه بدون تبعیت محض از ولایت و رهبری و پیروی کامل از نظرات ایشان به سرانجام نخواهد رسید، چه آن که شخص مقام معظم رهبری نیز بارها بر لزوم انقلابی بودن مسئولان و تبیین اصول آن تاکید نموده‌اند.

مهم ترین اصول انقلابی بودن از نگاه مقام معظم رهبری

حجت الاسلام ملک زاده همچنین در ادامه صحبت های خود، با اشاره به سخنان بسیار مهم و کلیدی رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر مردم تبریز با ایشان به تبیین برخی از

مهم‌ترین اصولی که از دیدگاه معظم له به عنوان اصول انقلابی بودن مطرح است ، پرداخت و گفت: اولین مساله لزوم ناظر به لزوم پایبندی به اصول مبنایی انقلاب اسلامی است؛ از مهم‌ترین اصول انقلابی‌گری پایبندی به مبانی ارزش‌های انقلاب اسلامی است که شامل موارد متعددی است.

وی افزود: در این بین ، مهم ترین اصل از منظر مقام معظم رهبری، اعتقاد به اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام امریکایی است؛ بر اساس تقسیم‌بندی ایشان، اسلام امریکایی دو شاخه «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار» دارد که هر دو مورد تایید استکبار جهانی هستند.

وی اضافه کرد: ایشان پس از اصل اسلامی بودن، اعتقاد عمیق به محور بودن مردم را دومین اصل مبنایی انقلاب اسلامی می‌دانند به این جهت که در نظام اسلامی، اساساً رأی و خواست و اهداف و منافع مردم» اصل است و اعتقاد واقعی به این حقایق، از ضروریات انقلابی گری به شمار می رود.

انسان انقلابی، تنبل ، محافظه کار و نااُمید نیست

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین ، استقامت در مسیر مبارزه و پیگیری ارزش‌ها و آرمان‌های مهم انقلاب همچون پیشرفت جامعه اسلامی، حمایت از محرومان و مستضعفان و دفاع از مظلومان جهان را از دیگر اصول و ارزش‌های اساسی انقلاب بر اساس نگاه و دیدگاه مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب ، فرد انقلابی کسی است که با پرهیز از تنبلی، محافظه‌کاری و ناامیدی، همت بلند برای پیشرفت و رسیدن به آرمانها و نیز با اعتقاد به این ارزش هر روز در پی تحول و بهتر شدن اوضاع کشور و جامعه باشد.

وی با بیان این که تاکید بر حفظ و تقویت استقلال کشور از مهم‌ترین اصول انقلاب و نظام اسلامی است، ابراز داشت: به خصوص استقلال سیاسی از دیدگاه رهبری به معنای هوشیاری کامل در برابر دشمن و حفظ استقلال داخلی، منطقه‌ای و جهانی در برابر سیاست‌های مداخله‌جویانه دشمنان و بازی نکردن در زمین آنان است.

حجت الاسلام ملک‌زاده یادآور شد: استقلال فرهنگی مورد نظر رهبر انقلاب نیز که بارها بر آن تاکید نموده‌اند، به اختصار در اصل «انتخاب سبک زندگی ایرانی اسلامی» و «پرهیز جدی از تقلید از غرب و بیگانگان» قابل ترسیم است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر این که استقلال اقتصادی به معنای هضم نشدن در هاضمه اقتصاد جامعه جهانی از طریق اهتمام به الگوی اقتصاد مقاومتی است، گفت: طبعا تحقق این استقلال با نگاه بیرونی برای پیشرفت اقتصادی امکان پذیر نیست.

دشمن‌شناسی ؛ ضرورتی برای پاسداری از انقلاب

وی با اشاره به این که دشمن شناسی و هوشیاری در برابر دشمنان، از مهم‌ترین اصول انقلابی بودن است، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بارها و بارها با رد دیدگاه توهم توطئه تاکید می‌کنند که حساسیت در مقابل دشمن اختصاص به زمان جنگ ندارد بلکه همیشه همچون جبهه جنگ باید هر حرکت دشمن را رصد و تحلیل کرده و اهداف و برنامه هایش را شناخت

این محقق افزود: از نظر ایشان اصل دشمن‌شناسی و تبعیت نکردن از او مصداق جهاد کبیر است، چه آن که ایشان معتقدند هیچ گاه نباید در برابر دشمن ، دست از هوشیاری و بصیرت برداشت.

تقوای دینی و سیاسی؛ اصول مهم انقلابی گری

حجت الاسلام ملک زاده همچنین در خاتمه سخنان خود با بیان این که حفظ و تقویت تقوای دینی و سیاسی از مهم‌ترین اصول انقلابی‌گری در اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب است، اظهار داشت: به تعبیر معظم له تقوای دینی یعنی تلاش و مراقبت برای تحقق همه اهدافی که اسلام برای جامعه تعیین و مطالبه کرده است و چنانچه تقوای دینی حاصل شد، تقوای سیاسی نیز به دست آمده و انسان را در لغزش‌گاه های سیاسی و مسئولیتی حفظ می کند.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha