جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در مسجد اعظم قم

حوزه/ مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی مرجعی بزرگ، استوانه علم و فقاهت و نمونه ای از جهاد و مبارزه بود که رهبری ایشان را مرجعی جامع الشرایط و مدیر و مدّبری عظیم الشأن خواندند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین فاضل کدکنی شامگاه سه شنبه، در مراسم بزرگداشت یازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی در مسجد اعظم قم با بیان این که دوران زندگی این مرجع عالی قدر سرمشقی برای روحانیون و طلاب است، اظهارداشت: پدر بزرگوار این عالم ربانی نیز مرجعی صاحب رساله بود که در همان سال هایی که حوزه علمیه توسط آیت الله حائری اداره می شد، به قم آمد و قدم های خود را برای  تقویت حوزه برداشت.

این استاد حوزه ادامه داد: آیت الله فاضل لنکرانی در چنین خانواده اصیلی متولد شد و در سن ۱۳ سالگی درس را آغاز، در ۱۵ سالگی تدریس را شروع کرد و در سن ۲۴ سالگی تقریر می نویسد که اکنون تقریرات ایشان بر درس آیت الله بروجردی و مرحوم امام خمینی از کتاب های درسی حوزه است.

حجت الاسلام و المسلمین فاضل کدکنی با اشاره به تدریس ۶ دوره کفایه و ۵۰ سال تدریس فقه و اصول در حوزه توسط آیت الله فاضل لنکرانی، عنوان کرد: ایشان شاگردان زیادی را که برخی از از انها خود از علمای بزرگ و مسؤلین کشور هستند را تربیت نمود و کنار تدریس در جهاد و مبارزه با طاغوت قدم در میدان گذاشت.

وی با بیان  اینکه این عالم ربانی در شورای مدیریت، جامعه مدرسین حوزه و مجامع علمی خدمات ارزنده ای را برای آینده حوزه و پیشرفت طلاب ارائه کرد، گفت: ایشان در ایجاد مراکزی فقهی در قم، مشهد، تهران، سوریه، افغانستان و بسیاری از جاهای دیگر همت گماردند که محصول آنها تربیت هزارن طلبه و مجتهد بوده است.

این خطیب حوزه علمیه با اشاره به بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب آیت الله فاضل لنکرانی افزود: با این همه آثار و تربیت شاگردان وعالمان دینی آیت الله فاضل فراموش نمی شود و زنده است.

حجت الاسلام و المسلمین فاضل کدکنی بیان داشت: در زبان قرآن مرگ و زندگی در این حیات مادی و موقت خلاصه نمی شود و چه بسیار افرادی که از این زندگی مادی بهره مند هستند، اما قرآن آنها را زنده به حساب نمی آورد و چه بسیار افرادی که زندکی موقت آنها پایان یافته، ولی قران کریم آنها را زنده می داند.

وی گفت: سه دسته از افراد هستند که مرگ به سراغ آنها نمی آید از جمله شهیدان و آنهایی که جان خود را در راه اسلام و برای بقای اسلام دادند.

استاد حوزه علمیه افزود: دسته دیگری که مرگ به سراغ آنها نمی رود، صالحین و انسان هایی هستند که از عمر خود با اعمال صالح بهره بردند و با رضایت خداوند به حیات جاوید رسیده اند.

وی،علما و دانشمندان را دسته دیگری برشمرد که مرگ به سراغ آنها نمی رود و افزود: کسانی که عمر خود را در راه و میدان علم گذاشتند، مدارج عالی را پیمودند و به مقامات عالی رسیدند هرگز نمی میرند و آیت الله فاضل لنکرانی نیز نمونه ای از این انسان ها بود.

حجت الاسلام و المسلمین فاضل کدکنی با بیان اینکه آیت الله فاضل لنکرانی برای احیای فاطمیه بسیار تلاش کردند و فاطمیه را عاشورای دوم نامیدند، گفت: اکنون تلاش ها، فریادها و اطلاعیه های این مرجع بزرگ اثر گذاشته و امروز مشاهده کردیم که تمام مملکت فریاد یا زهرا سر دادند و به عزاداری مادرشان پرداختند.

لازم به ذکر است در یازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله العظمی نوری همدانی،آیات و حجج اسلام  والمسلمین،‌علوی بروجردی، علیرضا اعرافی، محسن فقیهی، دری نجف آبادی، محمود رجبی، محمدعلی فیض گیلانی،  سید محمود مدنی، حسین ملکا، سید محمد واعظ موسوی، صالحی خوانساری، مختاری و احمد امیرآبادی و استاندار قم از حاضران در این جلسه با قرائت قرآن کریم و ذکر فاتحه یاد و خاطره مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی را گرامی داشتند و برای این مرجع فقید علو درجات و غفران الهی را از خداوند متعال خواستار شدند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha