سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
سقوط هواپیما

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری «حوزه»نیوز:

داخلی

 

ناجا به آشوب پایتخت،پایان داد

سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه از دستگیری 300 نفر از آشوبگران خیابان پاسداران تهران خبر داد و گفت: رانندگان خودروهای مرگ (اتوبوس و سمند) و ضاربان و عناصر اصلی آشوب خیابان پاسداران تهران در بین دستگیرشدگان هستند.سردار «سعید منتظر المهدی» افزود: شب گذشته نیروی انتظامی در عملیاتی پس از تعیین ضرب الاجل برای آشوبگران خیابان پاسداران و پایان این ضرب الاجل در ساعت چهار بامداد، آتش برافروخته شده توسط مخلان نظم و امنیت را خاموش و عناصر اصلی را دستگیر کرد. سخنگوی ناجا با اشاره به زخمی و مجروح شدن 30 نفر از ماموران حاضر در صحنه افزود: تعدادی از آشوبگران نیز مصدوم شدند.این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: متاسفانه شاهد تخریب اموال عمومی، خودروها و شیشه منازل مردم توسط اخلالگران نظم و امنیت در محل مورد نظر بودیم.شب گذشته در یکی از خیابان منطقه پاسداران تهران ناآرامی هایی رخ داد که در نتیجه آن سه نفر از عوامل نیروی انتظامی و دو نفر از نیروهای بسیج به شهادت رسیدند و یک نیروی بسیجی نیز توسط خودرو سواری زیر گرفته شد و یک نفر دیگر با ضربات سلاح سرد مورد حمله قرار گرفت.

 

گره ی کور دنا را سپاه باز کرد

سردار شریف در مصاحبه با شبکه خبر افزود: بالگردهای نیروی هوافضایی سپاه صبح امروز لاشه هواپیمای آسمان را در ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند.محل دقیق سقوط هواپیما در پروازهای بالگردها و پهپادهای سپاه مشخص شد. محل سقوط در اطراف منطقه نُقُل در ارتفاع 4 هزار متری است. گروه های متعدد امداد راهی این نقطه شده اند. سهیلی کاپیتان بالگردی که محل دقیق سقوط هواپیما را شناسایی کرده ، گفت : هواپیما به نزدیک نوک یکی از قله های چند هزار متری منطقه دنا اصابت کرده است عملیات دسترسی به باقیمانده هواپیما و نیز انتقال اجساد مسافران در حال آغاز  است و بالگردها به منطقه سقوط هواپیما اعزام شده اند. این منطقه در جوار رشته‌کوه بلند دنا قرارگرفته است و با جغرافیای کوهستانی خود، استان‌های اصفهان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد را به هم متصل می‌کند.

 

زنگ خطر برای سلامت مردان ایرانی به صدا درآمد

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت بیان داشت: در هر دو گروه،زنان و مردان شایع ترین علت بیماری و ناتوانی، بیماری های قلبی عروقی است، اما در مردان علت دوم به بعد متفاوت است که به ترتیب حوادث و سوانح غیرعمد، سرطان ها و تومورها، بیماری های دستگاه تنفسی، حوادث عمدی، بیماری های متابولیک، بیماری های دستگاه گوارش، اختلالات تناسلی و ادراری و بیماری های اعصاب و روان را شامل می شود.برکاتی با بیان اینکه آمار مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان است، تصریح کرد: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت از سلامتی، از دو منظر می توان به مسئله سلامتی مردان پرداخت، اول عوامل خطر و دوم بیماری ها است.وی ادامه داد: از منظر بیماری ها، دو دسته بیماری واگیر و غیرواگیر در کمین مردان است، بیماری های واگیر مانند ایدز، مالاریا و سل در مردان شیوع بیشتری دارد، چرا که مردان بیشتر در فضای خارج از منزل به سر می برند و کنش های اجتماعی و رفتارهای پرخطر آنها بیشتر است و همچنین بیماری های غیرواگیر مانند های بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، بیماری های روانی، تنفسی، شغلی، بیماری عضلانی - اسکلتی و سوانح و حوادث در مردان شایع تر است.وی افزود: کنترل فشارخون، چربی خون، قند خون، چاقی و افزایش وزن می تواند از بروز برخی بیماری ها بکاهد، لذا مردان باید امر پیشگیری و غربالگری را جدی بگیرند، زیرا در مردان مصرف الکل و سیگار در هم آمار بیشتری دارد.برکاتی خاطرنشان کرد: خشونت در مردان بیشتر است و همین عامل سبب می شود که درگیری و نزاع در آنها افزایش پیدا کند، بنابراین باید این عامل نیز مدیریت و کنترل شود.وی ادامه داد: شایع ترین سرطان ها در مردان به ترتیب سرطان پوست با شیوع ١٤ درصد، سرطان معده با شیوع ١٢ درصد، سرطان مثانه با شیوع ٩ درصد، سرطان پروستات با شیوع ٨ درصد، سرطان روده بزرگ با شیوع ٨ درصد، سرطان ریه و مری با شیوع ٦ درصد است.

 

آزار جنسی به کودکان متکدی هم رسید

نتایج یک پژوهش درباره علل و پیامدهای کودک آزاری نشان می دهد که آزارهای جنسی بین کودکان کم درآمد، دستفروش و متکدی بیش از کودکان مشغول در کارهای پرخطر مانند زباله گردی است و آمار بالای آزارهای جنسی بین کودکان متکدی ، قابل توجه است. آزارها در چند سطح، آزار جسمی با 404 مورد، آزار غفلت 606 مورد و آزار جنسی 165 مورد بررسی قرار گرفت که برخی از نتایج قابل توجه در این تحقیق حاکی از آن است که بین دختران و پسران در مجموع از نظر قرار گرفتن در خطر آزار در این محلات تفاوت محسوسی وجود ندارد. با افزایش سن کودک آزار دیده و گذر وی از دور نوجوانی ، آمار آزاردیدگان کاهش یافته است که ریشه این موضوع را می توان در توانمندتر شدن کودک در دفاع از خود دانست.

 

 

ریسک اعتباری ایران،جان تازه ای گرفت

بهبود وضعیت ریسک اعتباری ایران از رتبه ششم جدول به جایگاه پنجم، حکایت از شفافیت مالی و اعتباری و اعتماد به ثبات سیاسی و سرمایه گذاری در کشور دارد که به جرات می توان آن را از دستاوردهای مهم برجام دانست. کمیته رتبه بندی ریسک کشورهای دنیا OECD، از کاهش رتبه ریسک اعتباری ایران خبر داد. بنابر این گزارش، افزایش سلامت نظام بانکی، بالا رفتن استانداردهای مالی، ثبات اقتصاد کلان و کاهش تنش در روابط سیاسی و بین المللی از شروط کاهش ریسک اعتباری است که در ایران بعد از حذف تحریم های برجامی، حاصل شده است.سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) سازمانی است بین‌المللی، دارای 35 عضو، که اعضای آن متعهد به اصول دموکراسی و اقتصاد آزاد هستند. این سازمان به تعبیری عمده‌ترین سازمان بین‌المللی تصمیم‌گیرنده اقتصادی است و مقر اصلی این سازمان در شهر پاریس قرار دارد.

 

استراتژیک های صادرات،ثبت جهانی شدند

وزیر صنعت، معدن و تجارت از ثبت جهانی 10 محصول استراتژیک صادراتی ایران بر اساس توافقنامه لیسبون در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) خبر داد.«محمد شریعتمداری» افزود: این محصولات شامل زعفران خراسان، عسل سبلان، خرمای ربی سیستان و بلوچستان، خرمای استعمران خوزستان، خرمای کبکاب دشتستان و تنگستان، خرمای پیارم حاجی‌آباد هرمزگان، خرمای زاهدی طلایی دشتستان، نارنگی سیاهو، زرشک جنوب خراسان و عناب بیرجند است که بر اساس توافقنامه «لیسبون» در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به ثبت جهانی رسید.به گفته وی، در سال‌های گذشته نیز 31 محصول و کالای ایران به ثبت جهانی رسیده بود و پرونده ثبت پنج محصول استراتژیک صادراتی دیگر شامل خاویار ایران، سنگ مرمر کردستان، گچ سمنان، پسته دامغان و پسته رفسنجان نیز به سازمان جهانی مالکیت فکری ارسال شده است.با ثبت جهانی یک محصول، فرایند گمرکی خاصی برای خروج آن محصول از کشور تعریف می شود که این مهم منجر به ارتقا کیفیت محصولات صادراتی خواهد شد.

 

پایتخت نشین ها در پزشکی قانونی هم رکورد زدند

اداراه کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه امسال 70هزار و 461نفر به دلیل آسیب های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی این استان مراجعه کردند . اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، در9ماه این شمار مراجعه کننده به دلیل آسیب های ناشی از نزاع درمقایسه با مدت مشابه سال 95 با 70هزار و 552نفر ،9 درصد کاهش یافته است.بر اساس این گزارش از کل مراجعه کنندگان به دلیل آسیب های ناشی از نزاع درسال گذشته 45هزارو101نفر مرد و23هزار و 360نفرزن بوند.

 

ایران در بیو،رتبه دو رقمی را گرفت

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: بر اساس رتبه بندی سایت سایماگو در حوزه بیوتکنولوژی، ایران در سال 2016 با یک پله صعود در جهان نسبت به سال گذشته در رده 13 جهان قرار گرفته است. در رده بندی این سایت علمی، کشور چین با هفت هزار و 61 مستند در صدر جدول قرار گرفته است و پس از آن کشورهای آمریکا با 6 هزار و 433، هند با 2 هزار و 714 و کره جنوبی با 2 هزار و 20 مستند به ترتیب در رده های بعدی جدول قرار دارند.ایران با تولید مستندات در حوزه زیست فناوری در این رده بندی مقام اول در میان کشورهای خاورمیانه را دارد.بر اساس گزارش سایماگو، ایران در منطقه خاورمیانه با 841 مستند در رده اول و کشورهای ترکیه، عربستان سعودی و مصر هر کدام به ترتیب با 606 ، 340 و 282 مستند در رده های دوم تا چهارم خاورمیانه قرار گرفته اند.

 

سرما به چک های برگشتی،ایست داد

بانک مرکزی از کاهش چک های برگشتی در دی ماه گذشته خبر داد و اعلام کرد: در این ماه 9.6 میلیون فقره چک به ارزش 665 هزار میلیارد ریال مبادله شد که 1.4 میلیون فقره به ارزش 129 هزار میلیارد ریال برگشت خورد. نتایج بررسی وضعیت مبادله چک در سامانه چکاوک بانک مرکزی نشان می دهد در دی ماه سال 1396سهم ارزشی چک‌های برگشتی نسبت به ماه قبل و نسبت به دی ‌ماه سال گذشته کاهش یافته است.همچنین سهم تعدادی چک‌های برگشتی نیز نسبت به ماه قبل کاهش و نسبت به دی ماه سال گذشته افزایش داشته است.در دی ماه گذشته 53.8 درصد از چک های مبادله شده در کل کشور مربوط به سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی بوده است که به ترتیب 36.3 درصد، 9.5 درصد و 8 درصد بیشترین سهم را در بین استان ها دارا بودند.به لحاظ مبلغ نیز 70 درصد از مبالغ چک ها در سه استان تهران (59.6 درصد)، اصفهان و خراسان رضوی هر یک 5.2 درصد مبادله شده است که بیشـترین سهم را در مقایسه با سایر استانها دارا بوده اند.

 

ایران اسلامی در سوگ «بانوی بی نشان» گریست

سوم جمادی الثانی دیگری فرا رسید و ایران اسلامی هم ناله با مدینة النبی(ص)، در سوگ شهادت غریبانه بانوی بی حرم و یاس بوستان نبوی، یکپارچه غرق در عزا و ماتم شد و گریست. شیعیان، ارادتمندان و محبان خاندان عصمت و طهارت با قلبی مالامال از غم و اندوه، در قالب هیئات و دسته جات عزاداری با حضور در بارگاه ملکوتی فرزند زهرای اطهر(س) حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع)، در سوگ مادر سادات بر سر و سینه زدند و با قرائت زیارت نامه آن حضرت،به ساحت مقدسه بانوی بی حرم، زهرای مرضیه (علیها السلام) عرض ادب و ارادت کردندآیات عظام وحید ‌خراسانی و صافی گلپایگانی نیز طبق سنوات گذشته، در سالروز شهادت مظلومانه صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا(س)، با قلبی مالامال از غم و اندوه، دو شادوش عزاداران فاطمی، برای عرض تسلیت و تعزیت به ساحت مقدسه كریمه اهل‌بیت(س)‌، از مقابل بیت خود به سمت حرم مطهر پیاده ‌روی کردند و این مصیبت عظمی و جانسوز را به بی بی دوعالم حضرت فاطمه معصومه(س) تسلیت گفتند.شاگردان مکتب امام صادق(ع) و سربازان امام عصر(عج) در مدارس علمیه سراسر ایران اسلامی نیز با سیاه پوش کردن مدارس و برپایی مجالس عزا، در سوگ شهادت فرزند رسول الله(ص)، حضرت صدیقه طاهره(س) ناله سر داده و  به عزاداری پرداختند.

 

نشست نساجی ها با دولت،نشتی پیدا کرد

احد کرمانی اظهار داشت: در جلسه فعالان نساجی با دولت،مشکلات صنعت نساجی مطرح شد و پیشنهاد کاهش 6 واحدی  مالیات بر ارزش افزوده و اعمال مالیات 3 درصدی برای صنعت نساجی مورد تأکید قرار گرفت. گفت: وضعیت بازار از سال گذشته نیز بدتر شده و هم اکنون 30 تا 35 درصد ظرفیت واحدهای نساجی فعال است در حالی که سال گذشته این موقع شاهد فعالیت 45 درصد ظرفیت صنعت بودیم. وی با بیان اینکه دلیل اصلی تشدید رکود در صنعت نساجی، اوضاع نامناسب اقتصادی مردم است و البته قاچاق نیز همچنان وجود دارد،‌ افزود: در عین حال شاهد اعمال تعرفه ترجیحی واردات محصولات نساجی از ترکیه نیز بودیم که با اجرایی شدن این قرارداد طی یکسال اخیر 2.5  میلیارد دلار واردات محصولات نساجی از ترکیه به ایران صورت گرفت، اما صادرات ایران به ترکیه تنها 37 میلیون دلار بود.

 

یک چهارم ایرانی ها از مسکن خیر ندیدند

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: «19 میلیون از جمعیت کشور در وضعیت بدی از نظر مسکن و سرپناه قرار دارند.».وی افزود: «در حال حاضر در حوزه احیای بافت‌های فرسوده اجازه داده شده که ساکنان حتی اگر سند هم ندارند، برای آنها سند صادر شود.»مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «مهم‌ترین وظیفه وزارت راه و شهرسازی، احیای بافت‌های فرسوده و اصلاح بافت‌های شهری و حاشیه‌نشینی است.»سلامی عنوان کرد: «در حال حاضر صحبت از این می‌شود که 19 میلیون جمعیت کشور در این بخش‌ها ساکن هستند و این گروه در وضعیت بدی از نظر مسکن و سرپناه قرار دارند؛ هم از نظر خطرپذیری بلایای طبیعی مانند زلزله که می‌تواند در یک شهر فاجعه بیافریند و هم از نظر محیطی اصلا جای زندگی نیست.»

 

پدیده نو ظهور در دانشگاه ها،واکاوی شد

میزان خودکشی در دانشگاهها در 4 سال گذشته افزایش یافته است.در این زمینه آمار قابل تاملی از سوی یک نهاد نظارتی در مورد خودکشی در دانشگاه‌ها ارائه شده است.گفته می شود در حال حاضر، روزی سه یا چهار اقدام به خودشکی در دانشگاه انجام می‌گیرد.کارشناسان روانشناسی نسبت به این پدیده بررسی‌هایی انجام داده‌اند که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، خودکشی در میان دانشجویان و دانشگاهیان سه علت اصلی دارد.ریشه «فقر و اقتصادی»/ریشه «عاطفی و به اصطلاح به خاطر شکست عشقی»/و ریشه «مشکلات خانوادگی مانند طلاق والدین و تنهایی» سه علت اصلی بوده است.در عین حال متاسفانه اقداماتی در زمینه امیدآفرینی در میان دانشجویان که در گذشته در قالب سمینارها و برنامه های اردویی و.. برگزار می شد تعطیل شده است.

 

باز هم آمار بد برای کودکان پایتخت رقم خورد

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه نزدیک به ۲۲ دستگاه مختلف در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران مشغول به فعالیت هستند، تاکید کرد: در حال حاضر شهرداری تهران در ۲۲ مرکز «بهاران»، ۱۶ مددسرا، دو سامان‌سرا، دو همراه‌سرا و ۱۷ مرکز پرتو به گروه‌های آسیب‌‌‌پذیر اجتماعی خدمات ارائه می‌کند.ولی‌‌الله شجاع با بیان اینکه در اصل سوم قانون اساسی دولت موظف به از بین بردن تبعیض‌های اجتماعی و فراهم کردن شرایط برابر اقتصادی شده است، گفت: با این وجود با گذشت ۴۰ سال در زمینه عدالت اجتماعی کارنامه قابل دفاعی ارائه نکرده‌ایم. بعداز انقلاب تلاش‌های زیادی برای توسعه شهری و روستایی صورت گرفته اما با این وجود مجموعه نظام‌مندی برای مقابله با بی‌‌عدالتی بخشی، منطقه‌ای و شکاف‌های اجتماعی به وجود نیامده است.وی با بیان اینکه بر اساس اعلام شهرداری در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار کودک کار در پایتخت وجود دارد، اظهار داشت: این در حالی است که سازمان بهزیستی تعداد این کودکان را هفت هزار مورد می‌داند. همچنین بر اساس آمارها نزدیک به ۱۵ هزار کارتن خواب و ۱۰ هزار متکدی در شهر تهران وجود دارد.معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه سالیانه در پایتخت نزدیک به ۴۰ هزار طلاق به ثبت می‌رسد، تصریح کرد: بر اساس یافته‌های به دست آمده بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار معتاد و بیش از ۲۱ هزار زندانی در شهر تهران وجود دارد.

 

مهمانی آسمان،انتظارها را برآورده نکرد

میزان بارش‌های ثبت‌شده از ابتدای سال آبی جاری تا روز گذشته به ۶۳.۸ میلی‌متر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی ۵۵.۶ درصدی داشته است. همچنین میزان بارشهای ایران در مدت مشابه در 49 سال گذشته (درازمدت) به‌طور متوسط 139.5 میلی‌متر بوده که در مقایسه با میزان بارشهای سال جاری، از کاهش 54.3 درصدی بارش‌ها در سال آبی 97 ــ 96 حکایت دارد.در این مدت پربارش ترین نقطه کشور "محمودآباد-هراز" با ثبت 838.7 میلیمتر بارش و کم‌بارش ترین نقطه کشور "ایستگاه باران‌سنجی امور آب سیستان" با ثبت "صفر" میلیمتر بارش بوده است.

 

شهدای فاطمی در آغوش عزاداران فاطمیه،آرام گرفتند

به‌غیر از شهدای شناسایی‌شده، امروز؛ سه‌شنبه، اول اسفند ماه ۹۶ همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) پیکر مطهر ۱۵۶ شهید گمنام در ۸۳ نقطه از ۲۰ استان کشور تشییع و خاکسپاری می‌شوند. طبق اعلام کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها پیکرهای مطهر 300 شهید دوران دفاع مقدس در 29 استان کشور تشییع و به خاک سپرده می‌شوند. بخشی از خاکسپاری‌ها در روزهای گذشته از جمله 28، 29 و 30 بهمن ماه انجام شد. از میان این شهدا پیکر مطهر 66 شهید گمنام دفاع مقدس در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در سراسر کشور به خاک سپرده می‌شوند. این 66 شهید در 9 حوزه علمیه و 29 دانشگاه واقع در 20 استان کشور تشییع و تدفین می‌شوند، ضمناً بین 300 شهید، هویت پیکر مطهر 34 تن از آنان شناسایی شده است و به خانواده‌ها تحویل داده شده و به‌عنوان شهدای تازه‌تفحص‌شده در زادگاهشان خاکسپاری می‌شوند. استان‌های کرمان، اصفهان و فارس هر کدام با خاکسپاری پیکر مطهر 16 شهید گمنام دوران دفاع مقدس، بیشترین تعداد از شهدای گمنام را میزبانی می‌کند.

 

"شهاب" جایگزین" سمپاد" شد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به شناسایی هوش‌های متنوع دانش‌آموزان با طرح شهاب گفت: مدارس سمپاد در دوره متوسطه دوم باقی و ارتقاء می‌یابند همچنین با معیارهای صحیح استعدادها را شناسایی خواهیم کرد. وزیر آموزش‌‌وپرورش نیز در نشست خبری اخیر خود اگر چه توضیحاتی راجع به این موضوع داد و تاکید کرد "طرح شهاب مهر سال آینده به پایه هفتم می‌رسد و هم اکنون با موانع و مشکلات این طرح آشنا هستیم. همچنین درباره تامین منابع مالی اجرای طرح شهاب در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش آمده این وزارتخانه مکلف است منابع اعتباری طرح شهاب را تامین و در اختیار قرار دهد. پیش نیارهای اجرای طرح شهاب برای سال آینده فراهم خواهد شد و کارگروهی در این‌باره خواهیم داشت که از هفته آینده تشکیل می‌شود و از اساتید مربوطه دعوت می‌کنیم و برنامه‌های خود را برای اجرای طرح شهاب در پایه هفتم خواهیم داشت و مواردی چون آموزش معلمان را در نظر گرفته‌ایم." اما بازهم این توضیحات نتوانست ابهامات درباره طرح شهاب را پاسخ دهد.

 

ادعای پسر آیت الله منتظری درباره مرحوم سیداحمد خمینی حاشیه ساز شد

احمد منتظری فرزند آیت‌الله منتظری در مصاحبه با رادیو فردا گفته «احمد خمینی با اطلاعاتی که به آیت‌الله خمینی می‌داد به دنبال حذف آیت‌الله منتظری بود تا بتواند در آینده رهبر شود. اما فوت نابهنگام آیت‌الله خمینی باعث شد تا برنامه‌ریزی او نیز به هم خورد.»برای رد این ادعا‌ها گزاره زیاد است و شاید مواضع مرحوم حاج احمد آقا پس از رحلت امام (ره) در مورد آیت‌الله خامنه‌ای و رهبری ایشان و لزوم تبعیت از ایشان کفایت کند؛ مردم هم با روحیات احمد خمینی بیگانه نیستند.

 

مسیر قیمت ارز،نزولی شد

نزدیک به یک ماه است که وضعیت بازار ارز با بحران مواجه شده و دلاری که در بازار با قیمتی در حدود 3800 تومان معامله می شد، به یکباره به مرز 5 هزار تومان رسید تا یکی دیگر از وعده های دولتی ها برای ثبات بازار ارز و سکه نیز محقق نشود.در بازار آزاد تهران و همزمان با طرح دولت برای پیش‌فروش سکه، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳۰ هزار تومان کاهش یافت و نرخ نیم سکه نیز با کاهش ۱۲ هزار تومانی، به ۷۶۶ هزار تومان رسید. از سوی دیگر مدتی است که دلار افسار گسیخته و میل به افزایش قیمت دارد. نرخ این ارز از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. در چند روز گذشته نیز نرخ دلار صعودی بوده و حتی به مرز ۵۰۰۰ تومان نزدیک شد اما خوشبختانه از بازار آزاد ارز خبر می‌رسد که این ارز در جاده گرانی معکوس کشیده و قصد بازگشت دارد. سکه یک میلیون و ۵۲۱ هزار تومان و دلار ۴۸۳۹ تومان شد.

 

آمار رسمی و عجیب از رشد لاک‌پشتی فناوری فضایی

براری ضمن بیان اینکه رشد سالانه در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ هر کدام یک درصد و سال ۱۳۹۴ دو درصد و سال ۱۳۹۵ یک درصد بوده است واینکه ما سال‌های قبل از ۱۳۹۲ رشد سالانه سه چهار درصدی داشتیم و اگر با این رشد یک درصدی پیش برویم بعد از ۶۰، ۷۰ سال هم به اهداف تعریف‌شده سند توسعه هوافضا نمی‌رسیم و سایر رقبا به سرعت از ما پیشی می‌گیرند،گفت:یکی از مشکلات در این مسیر را عدم زمینه‌سازی برای ورود بخش خصوصی به صنعت هوافضا دانست و توضیح داد: ما رتبه اول علمی منطقه هستیم، اما متاسفانه اکنون رتبه سوم فضا در منطقه هستیم. رقبا به جد دارند فعالیت می‌کند و باید برای حل چالش‌های قبلی تلاش مضاعف کنیم.وی در برنامه توسعه فضایی ده ساله دوم مهم‌ترین محور تثبیت و توسعه را چرخه کامل فناوری فضایی دانست و توضیح داد: حوزه دوم بحث اقتصاد فضاست. در صنعت فضایی نتوانستیم مشتری پر و پا قرص ایجاد کنیم.براری مشکل اصلی را گره خوردن کل بودجه فضایی به بودجه دولتی دانست.مقصودی تصریح کرد: پروژه پرتاب انسان و محموله‌های زیستی به فضا صراحتاً در سند نقشه جامع علمی کشور آمده است. چرا این پروژه در سه ال اخیر کاملا متوقف شده است؟ به گفته مسوولان این پروژه در سه سال اخیر باید حداقل ۹ پرتاب کاوشگر با موجودات زنده انجام میشد، اما حتی یک پرتاب هم در سه سال اخیر انجام نشده است.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha