سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق-مدیر حوزه علمیه تهران

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با بیان این که منشور روحانیت باید نصب العین طلاب و فضلای حوزه علمیه قرار بگیرد، گفت: سیاست زدگی روحانیت، خطری است که حوزه را تبدیل به یک نهاد بخشی و در عرض نهادهای دیگر خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تاکید بر ضرورت بازخوانی منشور روحانیت حضرت امام خمینی(ره) در حوزه های علمیه، اظهار داشت: مبنای فکری حضرت امام(ره) در واقع همان مبانی و سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و قرآن کریم و برگرفته از یک حقیقت است. بنا براین مباحث سیاسی و حکومتی بخشی از دین، بلکه بخش اساسی و مهم دین هستند.

انقلاب اسلامی مولود فکری حوزه علمیه است

وی با بیان این که انقلاب اسلامی مولود فکری حوزه علمیه است، گفت: حوزه نمی‌تواند نسبت به مسائل سیاسی، اجتماعی فرهنگی و اقتصادی جامعه بی‌تفاوت بوده و در قبال آن سکوت کند؛ بر همین مبنا است که در زیارت جامعه کبیره، اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را سیاست‌مدارترین انسان‌های روی زمین می‌شناسیم و عبارت «و أنتم ساسة الْعِبَاد» اشاره به همین مطلب دارد.

مدیر حوزه علمیه تهران با بیان این که منشور روحانیت حضرت امام باید نصب العین طلاب و فضلای حوزه علمیه قرار بگیرد، عنوان داشت: آن سیاستی که مدنظر امام خمینی(ره) است، این بود که روحانیت در متن سیاست حضور داشته باشد و بارها آن سخن معروف مرحوم مدرس را تأیید می‌فرمودند که سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست.

حوزه انقلابی یعنی حوزه در صحنه

وی تصریح کرد: امروز یکی از هشدارهای جدی مقام معظم رهبری به حوزه‌های علمیه همین است که حوزه‌های علمیه باید انقلابی بمانند، حوزه انقلابی یعنی حوزه در صحنه؛ یعنی حوزه‌ای که هیچگاه نسبت به نظام اسلامی و سرنوشت مردم و کشور و دیگر مسلمین جهان احساس بی‌تفاوتی نمی‌کند و همواره در صحنه حضور داشته و مدافع مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و حامی همه مستضعفین و مظلومان عالم، و دشمن همه مستکبرین و زورگویان جهان است.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق ابراز داشت: البته در این مسیر هجمه‌های شدیدی از جانب مستکبرین علیه نهاد مقدس روحانیت و حوزه‌های علمیه صورت می‌گیرد ولی باید بدانیم که اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و علما و بزرگان دینی ما که در مسیر اهل‌بیت(ع) بودند همواره مورد هجمه زورگویان و ستمگران عالم بودند بنابراین هجمه دشمنان به روحانیت دلیل بر حقانیت راه آنان می‌باشد.

وی افزود: بنا براین سیاستی که مدنظر امام خمینی(ره) در منشور روحانیت می‌باشد ناظر به همین مطلب است که روحانیت باید در متن سیاست باشد ولی متأسفانه آفت‌هایی هم از حضور روحانیت در صحنه‌های سیاسی مشاهده می‌شود از جمله سیاست‌زدگی و جناح‌بازی که برخی روحانیان گرفتار آن می شوند و دشمنان با این بهانه حوزه‌های علمیه را مورد هجمه قرار می‌دهند.

حوزه علمیه سرآمد همه جناح ها و گروه‌های سیاسی است

استاد حوزه علمیه ادامه داد: سیاست زدگی و وارد بازی‌های جناحی شدن روحانیت، مورد تأیید حضرت امام و مقام معظم رهبری نیست و این آفت خطری است که حوزه را تبدیل به یک نهاد بخشی و در عرض نهادهای دیگر خواهد کرد در حالی که حوزه علمیه سرآمد همه جناح ها و گروه‌های سیاسی است.

وی با اشاره به تاکیدات امام مبنی بر توجه روحانیت به مستضعفین و دوری از اشرافی گری، گفت: یکی از دلایلی که موجب شد تا روحانیت به عنوان مؤثرترین قشر در جامعه باشد و بحدلله تا به امروز نیز همینگونه بوده است، ساده زیست بودن روحانیت و دوری از اشرافی گری و تجمل گرایی بود، چیزی که حضرت امام خمینی به آن تأکید داشتند و انقلاب اسلامی را انقلاب پابرهنگان می دانست و بارها می‌فرمودند که من یک موی کوخ نشینان را با همه زندگی کاخ نشینان عوض نخواهم کرد.

روحانیت باید ساده زیست بودن و مردمی بودن خود را حفظ کند

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق افزود: مقام معظم رهبری نیز در بیانات اخیرشان، یکی از مصادیق ارتجاح را بی تفاوتی مسئولین به مستضعفین برشمردند و آن را مصداق حرکت ضد انقلابی دانستند و اگر بعضاً روحانیت دچار روحیه اشرافی گری بشود این یک آفت بزرگ برای نهاد حوزه علمیه خواهد بود بنابراین روحانیت باید ساده زیست بودن و مردمی بودن خود را حفظ کرده و در مقابل روحیات اشرافی گری بایستد. در این صورت مرجعیت روحانیت در جامعه حفظ و ارتقاء می‌یابد.

وی با بیان این که نظام جمهوری اسلامی باید کارآمدی خود را در همه عرصه ‌ها به اثبات برساند، گفت: مقام معظم رهبری تصریح فرمودند که انقلاب اسلامی در موضوعات گوناگون خوب عمل کرده است و کارامدی خود را به اثبات رسانده است ولی در زمینه عدالت اجتماعی و اقتصادی به صورت کامل خوب عمل نکرده ایم و این یکی از خطرات جدی است که نظام اسلامی را تهدید می کند و دشمنان نیز در صددند از همین نقطه ضعف رخنه کنند و مردم را از نظام اسلامی ناامید کنند بنا بر این ضرورت دارد کارهای مهم و جدی در این راستا صورت بگیرد.

مدیر حوزه علمیه تهران به نقش مؤثر حوزه علمیه در برقراری عدالت اقتصادی در جامعه اشاره کرد، و گفت: در همین رابطه پیشنهاد می شود حوزه علمیه مبانی عدالت اقتصادی را از منابع دینی استخراج کرده و در اختیار مسئولین نظام قرار دهد البته کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است اما ضرورت دارد یک نهضت عمومی در مباحث علوم انسانی و عدالت اقتصادی در حوزه های علمیه شکل بگیرد و این حمایت مراجع عظام و علمای بزرگوار حوزوی را می طلبد که ضمن ورود جدی به این بحث، طلاب را نیز به این امر تشویق کنند.

حجت الاسلام والمسملنی رحیمی صادق در پایان افزود: همچنین باید مسئولینی که در رده‌های بالای نظام اقتصادی کشور قرار دارند، این باور در آنها به وجود بیاید که اسلام برای رونق اقتصادی و عدالت اقتصادی برنامه دارد. و تبعیت از نظام اقتصادی لیبرالیستی مبتنی بر ربا، فرو رفتن در یک باتلاق بزرگ است و بخشی از مشکل بزرگ اقتصاد کشور، تبعیتِ سیاست‌های اقتصادی کشور از نظام ربوی غربی است و باید نسبت به اصلاح آن اقدام کرد. 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha