جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شیخ الازهر

حوزه/ احمد الطیب گفت: الازهر نظریه نزاع تمدن ها را باور ندارد و از سوی دیگر با نظریه جهانی سازی نیز مخالف است، زیرا این نظریه فرهنگ های مختلف را نابود می کند و همه را به یک فرهنگ در می آورد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»، روز گذشته گروهی از کلیسای کانتربری با احمد الطیب شیخ الازهر دیدار کردند.

الطیب در این دیدار گفت: گفت‌وگو تنها راهی است که باید وسیله ارتباط میان ادیان مختلف باشد و دیدگاه الازهر درباره گفت‌وگو نیز بر مبنای سه محور اساسی استوار است که عبارتند از: خداوند متعال انسان ها را متفاوت آفریده است، همه حق آزادی اعتقاد دارند و سوم این که برای آشنا شدن با هم راهی جز گفت‌وگو وجود ندارد و از این رو الازهر نظریه نزاع تمدن ها را باور ندارد و از سوی دیگر با نظریه جهانی سازی نیز مخالف است، زیرا این نظریه فرهنگ های مختلف را نابود می کند و همه را به یک فرهنگ در می آورد.

شیخ الازهر گفت: گفت‌وگو میان ادیان نباید در زمینه اعتقادات باشد، زیرا اعتقادات برای همیشه محل اختلاف است و از سوی دیگر هر گفت‌وگویی باید هم سطح باشد و هیچ کدام از طرف ها نخواهد از موضع برتر سخن بگوید.

وی ادامه داد: الازهر مرکز گفت‌وگوی خود را تشکیل داد تا بیش از پیش به گفت‌وگو توجه داشته باشد و گفت‌وگوی ما منحصر به ادیان نباشد، بلکه به گفت‌وگوی فرهنگ ها و تمدن های مختلف انسانی نیز پرداخته شود، زیرا ما گفت‌وگو را یک اصل قرآنی می دانیم و به همین خاطر است که مسلمانان بر اساس این مبنا هیچ گاه برای تغییر اعتقادات دیگران به جنگ نپرداخته اند و جنگ های آنها فقط برای دفاع از خود بوده است.

کلیسای جامع کانتربری یک کلیسای جامع در شهر کنتربری، انگلستان است.

این کلیسا که از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کلیساهای تاریخی انگلستان است در سال ۵۹۷ میلادی بنا نهاده شده و در سال ۱۰۷۰ تا ۱۰۷۷ به صورت کامل تکمیل شده است، کلیسای کانتربری در سال ۱۹۸۸ در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha