سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
ناجی

حوزه/ استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: خدامحوری مبنای اقتصاد اسلامی است و به همین علت با مباحث اقتصاد غربی متقاوت می باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، دكتر ناجي در گردهمایی شناسایی و ظرفیت های پژوهشی و پژوهشگران اقتصاد اسلامی كه به همت معاونت پژوهش اين حوزه و توسط هیئت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علميه سليمانبه برگزارشد، با اشاره به چیستی و هستی اقتصاد اسلامی، ابراز کرد: طی نیم قرن اخیر مطالعات اقتصاد اسلامی به صورت یک زمینه فراگیر در آمده است که شامل تدوین، مقالات، کتاب ها و رساله ها، برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی و راه اندازی رشته های درسی مستقل دانشگاهی با گرایش های آموزشی و پژوهشی می باشد.
وی با بیان اینکه در یک پژوهش نباید به طور جانب دارانه وارد شد، اظهار کرد: البته طلاب برای ورود به عرصه های علمی و رشته های دانشگاهی می بایست از آموزه های دینی بهره ببرند تا به طور مطلوب تری علم آموزی کنند.
استاد دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه خدامحوری مبنای اقتصاد اسلامی است و به همین علت با مباحث اقتصاد غربی متقاوت می باشد، گفت: حقوق اقتصادی، مکتب، نظام و علم اقتصاد اسلامی چهار امری است که نسبت به آن بحث می شود.
وی با بیان اینکه اگر یک طلبه به خوبی و به طور اجتهادی درس بخواند در بحث اقتصاد به خوبی می تواند وارد شود که البته مورد نیاز جامعه امروز است، اضافه کرد: مکتب اسلام، طرح کلی هماهنگی که خطوط اصلی ارزش های مورد نظر خود را در زمینه تولید، توزیع و مصرف نشان می دهد، ارائه می کند.
ناجی درباره نظام اقتصادی اسلام به عنوان یک حوزه پژوهش اشاره و خاطرنشان کرد: منظور از این نظام مجموعه ای از ترکیب نهادی هر مکتب است که به طور عمده در مورد مالکیت و تخصیص منابع وجود دارد.
وی افزود: این امر که بانکداری، اسلامی شود در عرصه نظام اقتصادی اسلام قرار می گیرد و البته اشکالات آن نیز از روی مطالب اقتصاد غیر اسلامی است و با وجود حل بسیاری از مشکلات آن از طریق فقها، هنوز هم مسائلی نسبت به این امر وجود دارد.
این استاد دانشگاه فردوسی مشهد، مطالعه رفتارهای اقتصادی افراد جامعه با باورها و رفتارهای اسلامی با هدف کشف قانونمندی های حاکم به روش تجربی را از کارهایی دانست که در علم اقتصاد اسلامی مورد بحث قرار می گیرد که حوزه علمیه نیز در این امر نقشی پررنگ دارد و می تواند بر اساس مبانی دینی به تربیت اجتماع بپردازد.
وی افزود: اگر مردم یک جامعه رفتار اقتصادی غیر اسلامی داشته باشند، در واقع ارائه مبانی و مطالبی در حیطه اقتصاد اسلامی نیز عملیاتی نخواهد شد که به همین علت رفتار مردم در این عرصه مهم می باشد.
ناجی خاطر نشان کرد: اگر در حوزه علمیه مباحثی پیرامون اقتصاد اسلامی مطرح شود، کار مفیدی است زیرا در غیر این صورت امکان دور شدن طلاب از مباحث اصلی خود در فضای دانشگاهی وجود دارد.
انتهای پیام/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha