جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ششمین اجلاس مدیران گروه های علمی – تربیتی جامعه المصطفی

حوزه/ علیرغم تمام مشکلات، حرکت المصطفی هرگز متوقف نشده است و امیدواریم بر اساس سند ۱۴۱۴، با وجود تنگناها گام های بزرگی تری با بهره گیری از روش های نو و ابتکار و با مشارکت و همیاری همه دست اندرکاران برداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم اختتامیه ششمین اجلاس مدیران گروه های علمی – تربیتی جامعه المصطفی(ص)، با گرامی داشت سالروز صدور منشور روحانیت توسط معمار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره)، به قرائت فرازهای از این منشور پرداخت.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه با تقدیر از مدیران گروه های علمی- تربیتی که نقش مهمی در پیشبرد اهداف جامعه المصطفی ایفا می نمایند و دست اندرکاران برگزاری ششمین اجلاس گروه های علمی -تربیتی، ابراز داشت: در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده اگر خداوند اراده نماید، همه خوبی های عالم را به فردی اعطا نماید، به او زهد نسبت به دنیا و فقاهت در دین اعطا می فرماید و در حدیث دیگری آمده است اگر خداوند به خانواده ای خیری اعطا فرماید، افراد خانواده فقیه در دین می شوند و در حدیثی نیز آمده است اگر خداوند به جامعه ای خیر دهد، فقهای آن را زیاد می نماید.

وی افزود: از این احادیث شریف فهمیده می شود تمام خیر دنیا و آخرت فردی، خانوادگی و اجتماعی، به فقاهت در دین بازمی گردد و همه شما باید افتخار نمایید که پرچم فقاهت را بر دوش گرفته اید، تا دین الهی را در عالم بگسترانید و در مسیر نشر معارف الهی نقش داشته باشید.

آیت الله اعرافی با اشاره به نقش مهم مدیران گروه های علمی- تربیتی، اظهار داشت: جامعه المصطفی با افتخار به هویت دینی، حوزوی و انقلابی خود، قریب به یک دهه در قالب جدید گام های بلندی برداشته است و با وجود اینکه این مجموعه نیز می تواند مورد نقد قرار گیرد، دستاوردهای شکوهمندی داشته که به فضل الهی و با وجود همه کمبودها و نواقص، محقق شده است.

وی شرط پیشرفت در مسیر را بسنده ننمودن به داشته ها، بازنماندن از نگاه آسیب شناسانه و رفع نواقص دانست و تاکید کرد: المصطفی در سالیان اخیر با سختی های متعددی از داخل و خارج از کشور مواجه بوده است. از سویی در خارج، به دلیل وسعت فعالیت های المصطفی، رقبا یا دشمنان چالش های مختلفی را در مسیر جامعه المصطفی ایجاد نمودند و در کنار آن، ضعف ها و کمبودهایی نیز در داخل در زمینه تأمین نیازها وجود دارد؛ اما علیرغم تمام مشکلات، حرکت المصطفی هرگز متوقف نشده است و امیدواریم بر اساس سند 1414، با وجود تنگناها گام های بزرگی تری با بهره گیری از روش های نو و ابتکار و با مشارکت و همیاری همه دست اندرکاران برداریم.

رئیس المصطفی با تاکید بر این که مدیریت گروه های علمی- تربیتی باید از نگاه جامع و راهبردی برخوردار باشند، ابراز داشت: المصطفی از 200 گروه علمی- تربیتی برخوردار است که راهبران حرکت علمی المصطفی(ص) هستند و اگر مجهز به نگاه راهبردی و عزم راسخ باشند، می توانند تحولات عظیمی را در مسیر حرکت علمی- معرفتی المصطفی محقق نمایند.

وی با اذعان بر اینکه در خصوص پرورش نخبگان و استعدادهای برتر، توجه کافی صورت نگرفته است، یادآور شد: تقاضای ما از مدیران گروه های علمی- تربیتی این است که جدا از نگاه سازمانی، توجه بیشتری به نخبگان و استعدادهای برتر طلاب داشته باشند و برنامه ویژه ای برای شناساسی، تربیت و پرورش این افراد که می توانند در مناطق خود موج آفرین و تحول زا باشند، اتخاذ نمایند.

آیت الله اعرافی با اشاره به رویکرد پررنگ تر نظام حوزوی در طرح تحول نظام آموزشی المصطفی، ابراز داشت: انتظار ما این است که گروه های علمی- تربیتی در فضای حوزوی المصطفی دچار برخی از آسیب های گروه های علمی دانشگاهی نگردند.

رئیس المصطفی(ص)، در ادامه سخنان خود، توجه ویژه مدیران گروه های علمی- تربیتی به برگزاری سطح پنج، مشارکت در تدوین متون و منابع رشته های جدید، ارتقای سطح علمی تحقیقات و پایان نامه ها، ایفای نقش پررنگ تر در امتحانات، توجه به علوم پایه حوزه در کنار رشته های جدید فقهی و حوزه علوم انسانی با نگاه اسلامی، پرداختن بیشتر به فعالیت های قرآنی، هنری و تربیتی، توجه به حوزه های مختلف تحقیق و پژوهش و ... را خواستار شد.

آیت الله اعرافی در پایان با اشاره به اهمیت طرح تحول نظام آموزشی المصطفی، خواستار ارائه نظرات و پیشنهادات مدیران گروه های علمی تربیتی به منظور رفع نواقص و ایرادات این طرح شد.

شایان ذکر است: در پایان این اجلاس، از مدیران گروه های علمی – تربیتی ممتاز جامعه المصطفی(ص) تقدیر به عمل آمد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha