جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام هادی صادقی

حوزه/ معاون فرهنگی قوه قضائیه و رئیس کمیته آزاداندیشی و نظریه پردازی حوزه علمیه گفت: اصول اخلاقی باید در انواع مختلف پژوهش‌‌ها رعایت شود، چراکه بی‌توجهی به اصول اخلاقی اثرات و تبعات منفی زیادی را به‌دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی در نشست علمی آزاد اندیشی و نهضت تولید علم در پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب دین در قم، با بیان این که جوهره اصلی آزاد‌اندیشی رهایی و آزاد بودن در تفکر است، اظهارداشت: ما در ارتباط با مسئله آزاداندیشی ضابطه‌هایی ایجاد می‌کنیم و اصولی داریم اما این ضوابط و منطق نباید به قدری زیاد باشند که اصل آزاداندیشی تضعیف شود و دیگر قدرتی برای اندیشه‌ورزی باقی نماند.

وی ادامه داد: آزاداندیشی موجب قدرت اندیشه‌ها می‌شود و همچنین جرات در اندیشه‌ورزی را بیشتر می‌کند؛ به عبارت دیگر آزاداندیشی موجب افزایش قدرت علمی شده و جرأت و اراده لازم برای حرکت اندیشه در جامعه را نیز تامین می‌کند.

حجت الاسلام و المسلیمن صادقی با اشاره به آثار موجود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین و نمایشگاه کتاب استانی تصریح کرد: تولید تمام این آثار به دلیل وجود قدرتی در خالق اثر بوده است که آزادانه اندیشیده و اندیشه خود را تبدیل به پژوهش و آثار مکتوب کرده است.

وی عنوان کرد: نکته‌ای که در امر آزاداندیشی ضروری است، نوآوری و ورود به مسائل جدید است؛ نباید تحقیقات ما تنها بازگفت نوآوری‌های گذشتگان باشد، جامعه علمی باید تحمل بالایی داشته و سخنان نو و دیدگاه‌های جدید را بدعت نداند.

حجت الاسلام و المسلیمن صادقی با بیان این که پایبندی به اصول عقلانیت، دین و اخلاق از لوازم آزاداندیشی دینی است، گفت: اگر این اصول رعایت نشوند، آزاداندیشی در حوزه دین محقق نشده است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه به بیان آفت‌های مسئله آزاداندیشی در پژوهش‌های دینی پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از آفت‌های آزاداندیشی روحیه جمود است که بر اساس آن تنها به گفتار پیشینیان اکتفا می‌شود، این دیدگاه به شدت از نوآوری جلوگیری خواهد کرد.

استاد حوزه دانشگاه در تبیین آفت‌های مسئله آزاداندیشی در پژوهش‌های دینی گفت: یکی از آفت‌های آزاداندیشی روحیه جمود است که بر اساس آن تنها به گفتار پیشینیان اکتفا می‌شود و این دیدگاه به شدت از نوآوری جلوگیری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه آزادی ضوابط مخصوص به خود را دارد‌ اظهار کرد: آزادی مطلق تنها از آن خداوند متعال است و در هیچ حوزه‌ای برای مخلوقات آزادی مطلق وجود ندارد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: کسی که می‌خواهد تفکرش را آزادانه در یک مسیر حرکت دهد، اگر به بی‌ضابطگی و بی‌اخلاقی تن دهد، نتیجه مطلوب از آزاداندیشی حاصل نمی‌شود.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha