جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ عبدالمهدی کربلایی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عبد المهدی کربلائی در خطبه های نماز جمعه کربلا گفت: هر فرد در هر موقعیتی که هست؛ چه در مدرسه یا اداره دولتی یا قبیله یا هر نهاد سیاسی که باشد، باید تغییر را آغاز کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین عبد المهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه کربلا که در حرم مطهر امام حسین(علیه السلام) ایراد شد، گفت: اسلام از یک نکته مهم در تغییر هر یک از وضعیت های سیاسی یا اجتماعی یا اقتصادی آگاهی می دهد و آن اینکه از دیدگاه اسلامی، فرد و جامعه نباید دست روی دست بگذارند و نظاره گر وضعیت بد و نابسامان باشند، لذا تغییر باید از فرد، نهاد ها و جامعه آغاز شود.

وی با تاکید بر اینکه تغییر نیاز به روش و اسلوب دارد و بدون آن، بررسی اشتباهات، ناکامی ها و شکست ها ممکن نیست، افزود: هر فرد در هر موقعیتی که هست؛ چه در مدرسه یا اداره دولتی یا قبیله یا هر نهاد سیاسی که باشد، باید تغییر را آغاز کند؛ چرا که این یک حرکت درست برای رسیدن به هدف است و تغییر با اعتراف به اشتباهات و شکست ها شروع می شود و از پس آن عزم و اراده می آید.

برای تغییر بیش از اسلوب و روش، به رهبری شایسته نیاز است

حجت الاسلام کربلایی تصریح کرد: تغییر گاهی با سختی ها و پیچیدگی هایی رو به رو می شود و گاهی با منافع دیگران که با اصلاح مبارزه می کنند مواجه می شود که در این صورت به امید، عزم و اراده نیاز است و گاهی این تغییر مدت زیادی طول می کشد تا به هدف برسد.

امام جمعه کربلا با اشاره به اینکه تغییر اجتماعی، سیاسی و انسانی گاهی ده ها سال به طول می انجامد و نباید ناامید شد و اراده سست شود، تاکید کرد: برای تغییر نیازمند یک رهبر شایست هستند و مردم بیش از روش و اسلوب، نیازمند رهبر هستند و این رهبر باید فرصت تغییر را برای آنان فراهم کنند که این بستگی به مجموعه صفات رهبر و عمل به مسئولیت دارد.

همگی باید به امر به معروف و نهی از منکر عمل کنند

نماینده آیت الله سیستانی بر لزوم امر به معروف و نهی از منکر تاکید و تصریح کرد: جامعه خود، خودش را بدون نیاز به دولت ها و سازمان های استبدادی و بدون عوامل نظارتی اصلاح می کند و اقدام به اجرای اقدامات اصلاح طلبانه می کند.

حجت الاسلام کربلایی اشاره کرد: اسلام ضوابط و آموزه هایی را برای عمل به واجب و جلوگیری از آشوب تعیین کرده و همگی باید در عمل به امر به معروف و نهی از منکر تلاش کنند و از خانه، بازار، دانشگاه و هر موقعیتی که در آن به سر می برند، آغاز کنند.

وی افزود: بسیاری از ما مسئولیت خود را به دوش دیگری می اندازند که نباید این کار انجام شود، بلکه با شناخت اشتباهات و شکست ها به تغییر روی بیاورد و مسئولیت را به عهده دیگران نیاندازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha