شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نزدیکی به خدا

حوزه/ شما مسلمانان به راه خود دلگرم باشید و از تحقیرها و توطئه ‏هاى آنان نترسید. چون خداوند شر آنان را از شما دفع و شما را در برابر آنان حمایت و كفایت می كند؛ زیرا كه او شنواى داناست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 137 و 138 سوره بقره پرداخته است.

آيه 137:                     

فَإِنْ ءَامَنُواْ بِمِثْلِ مَآ ءَامَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اهْتَدُواْ وَّإِنْ تَوَلَّواْ فَإِنَّمَا هُمْ فِى شِقَاقٍ فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللَّهُ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ‏

ترجمه:            

اگر آنها (نیز) به مانند آنچه شما بدان ایمان آورده ‏اید، ایمان بیاورند، همانا هدایت یافته ‏اند، و اگر سرپیچى نمایند، پس جز این نیست كه آنها (با حقّ) در ستیزند وخداوند شرّ آنان را از تو دفع مى‏ كند و او شنونده ‏ى داناست.

* نکته ها                     

اگر اهل كتاب، یهود و نصارى، به جاى سرسختى و خودمحورى و تكیه بر مسائل نژادى و قبیله ‏اى، همانند شما مسلمانان به تمام انبیا و كتب آسمانى ایمان بیاورند و تعصّبات نابجا را كنار بگذارند، حتماً هدایت مى‏ یابند، ولى اگر همچون گذشته، تنها خود را بر حقّ بدانند و دیگران را منحرف بشمارند، آنان در ستیز باحقّ و جدایى از حقّ خواهند بود. البتّه شما مسلمانان به راه خود دلگرم باشید و از تحقیرها و توطئه ‏هاى آنان نترسید. چون خداوند شر آنان را از شما دفع و شما را در برابر آنان حمایت و كفایت مى‏ كند؛ زیرا كه او شنواى داناست.

* پيام ها                      

1- مسلمانان، الگوى هدایت یافتگان واقعى هستند. «بمثل ما آمنتم» زیرا به تمام انبیاء و كتاب ‏هاى آسمانى، ایمان و اعتقاد دارند.

2- خداوند، حمایت و كفایت خود را از مسلمانان اعلام نموده است. «فسیكفیكهم اللّه»

3- ایمان نیاوردن یهود و نصارى از روى عناد، لجاجت و ستیزه‏جویى است، نه منطق و استدلال. «و ان تولّوا فانّما هم فى شقاق»

آیه 138:         

صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عَبِدُونَ‏

ترجمه:            

(این است) رنگ‏ آمیزى الهى و كیست بهتر از خدا در نگارگرى؟ و ما تنها او را عبادت مى‏ كنیم.

* نکته ها                     

انسان در زندگى خویش باید رنگى را بپذیرد، امّا در میان همه رنگ‏ ها، رنگ خدایى بهتر است. ناگفته پیداست كه تا رنگ نژاد و قبیله و هوس ها را كنار نگذاریم، رنگ وحدت و برادرى و تسلیم امر خدا بودن را نخواهیم گرفت. همه‏ى رنگ‏ها به مرور زمان كم رنگ و بى‏رنگ مى‏ شود؛ امّا رنگ خدایى همیشگى و پایدار است. «كل شى‏ء هالك الاّ وجهه»  و چه رنگى بهتر از رنگ خدا كه او را عبادت و بندگى مى‏ كنیم. بگذریم كه یهود، كودكان خود را با آبى مخصوص شستشو داده و بدینوسیله به او رنگ مذهبى مى‏ دهند.

بهترین رنگ آن است كه صفا و بقا داشته و چشم اولیاى خدا را به خود جلب كند. همرنگ با فطرت و منطق بوده، مشترى آن خدا، و بهاى آن بهشت باشد. همه ‏ى رنگ‏ها پاك مى‏ شوند، قبیله، نژاد و نسب، دیر یا زود از بین مى ‏روند، ولى آنچه ابدى و باقى است همان رنگ و صبغه ‏ى الهى یعنى اخلاص و ایمان است.

در حدیث آمده است: شخصى در دیوار خانه‏ى خود سوراخى ایجاد مى‏كرد، امام صادق علیه السلام پرسید: چرا اینكار را انجام مى‏ دهى؟! جواب داد: تا دود اجاق منزل بیرون رود. امام فرمود: مى‏توانى این منظور را داشته باشى كه روزنه ‏ى ورود روشنایى قرار دهى تا اوقات نماز را بشناسى. یعنى اگر بناست در دیوار روزنه ‏اى ایجاد شود، چرا تنها براى بیرون كردن دود باشد؟ چرا براى ورود نور نباشد؟ بله مى‏توان به هر كارى، رنگ خدایى داد.

راه خدا یكى است. اگر رنگ خدایى نباشد، رنگ‏هاى دیگر، انسان را گیج و متحیّر مى‏كند. و همرنگ شدن با جماعتى كه اكثر آنها دچار انحرافند خود مایه رسوایى و خوارى در قیامت است.

* پيام ها                      

1- ایمان به خدا، پیامبران، كتاب‏هاى آسمانى و تسلیم خدا بودن، صبغه و رنگ خدایى است. در آیات قبل فرمود: «قولوا آمنّا باللّه ‏و ...»، در این آیه مى‏فرماید: «صبغة اللّه»

2- برترین و زیباترین رنگ‏ها، صبغه و رنگ الهى است. «ومن احسن من‏اللّه صبغة»

3- باید تنها بنده خدا بود، نه بنده‏ى دیگران. «و نحن له عابدون»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha