سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کرسی

حوزه/ در کرسی آزاد اندیشی با عنوان «طلبه و فضای مجازی؛ فرصت یا تهدید» حجج اسلام کراسی و خواجه کریمی، دو تن از اساتید حوزه با ارائه نظرات خود پیرامون موضوع کرسی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان،  کرسی آزاد اندیشی با عنوان «طلبه و فضای مجازی؛ فرصت یا تهدید» صبح امروز در  مدرسه علمیه خواهران کریمه اهل بیت(س) شهرستان خوانسار با حضور «حجت الاسلام محمد کرباسی» محقق ارائه دهنده، استاد حوزه و از فعالین حوزه فضای مجازی و «حجت الاسلام رسول خواجه کریمی» استاد منتقد، امام جمعه این شهرستان و استادحوزه، در مدرسه علمیه خواهران کریمه اهل بیت سلام الله علیها خوانسار برگزار شد.

    حجت الاسلام  محمد کرباسی به عنوان استاد ارائه دهنده اظهار کرد: کسی که فضای مجازی را فرصت و یا تهدید صرف می داند تصور درستی از فضای مجازی ندارد.

وی همچنین ابراز داشت: فضای مجازی خارجی دارای آسیب هایی همچون محتوای ضد اخلاقی و توهین به مقدسات اسلامی و تضعیف نظام و داده کاوی و دسترسی گسترده به اطلاعات می باشد و فضای مجازی داخلی  دارای آسیب هایی همچون آسیب های حوزه ی خانواده و تربیت فرزند و بلوغ زود رس و انزوا و پرخاشگری و افسردگی است.

حجت الاسلام رسول خواجه کریمی نیز به عنوان استاد منتقد گفت: هر چیزی که در جامعه اسلامی تولید می شود در پی ایجاد تمدن اسلامی است و هرچه در تمدن غرب تولید می شود در جهت ایجاد وگسترش تمدن غرب و صهیونیست  است  .

وی افزود: بعد از رنسانس محوریت اداره جامعه رسانه است و فضای مجازی از سمت غرب برای تسلط تمدن غرب بر جامعه است، اینترنت و فضای مجازی یک فضای مادی است، فضایی برای هدایت؛ البته هدایت در جهت چیز هایی که غرب می خواهد، هدایت های زیادی در دنیا هست و هیچ هدایتی برتر از هدایت قرآن نیست.

استاد ارائه دهنده حجت الاسلام محمد کرباسی در ادامه عنوان کرد: فضای مجازی می تواند یک فرصت باشد به شرط اینکه سلطه از آن سلب شود، برای استفاده صحیح از فضای مجازی باید از پیام رسان های داخلی استفاده شود، زیرا استفاده از آنها منوط به ورود هوشمندانه یعنی ورود با تخصص سخت افزاری و نرم افزاری است که برای هر فردی امکان ندارد.

وی افزود: بنابراین باید به وسیله ی حاکمیت پیام رسان های داخلی این مهم محقق شود، مردم باید در این زمینه از دولت مطالبه گری داشته باشند و در استفاده از پیام رسان های داخلی مدیریت داشته و  برنامه ریزی شده حرکت کرد تا آسیب ها ی فضای مجازی به حداقل برسد.

استاد منتقد این کرسی، حجت الاسلام رسول خواجه کریمی نیز خاطرنشان کرد: ما قابلیت و توانایی مدیریت فضای مجازی را داریم، تاکنون ما فقط از محصولات استفاده کرده ایم نه از علم و تکنولوژی، این یک فرصت است  بنابراین باید خود بستر آن را بسازیم  و خود تولید کننده این علم باشیم.

وی افزود: اهداف اساسی تولید کنندگان فضای مجازی تسخیر ذهن انسان و استعمار عقل عملی و نظری است و اندیشکده های آمریکا دائماَ در حال تحقیق و جستجو برای ارائه مدل به ما هستند، فضای مجازی در این بین بستر تحقق فضای واقعی است.  

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha