شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بورس و اوراق بهادار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                                  

اقتصادی

 

بیمه ها برای سانچی خیز گرفتند

بیمه‌گران آماده پرداخت خسارت نفتکش سانچی شده‌اند؛ نفتکشی که چند هفته قبل پس از ۸ روز آتش سوزی، در آب‌های دریای چین غرق شد.شرکت اسکالد نروژ بیمه گر بدنه کشتی تانکر نفتکش سانچی و بیمه گر P&I کشتی باربری سی اف کریستال هنگ کنگی بوده است. برآورد ارزش بدنه کشتی بیش از ۳۰ میلیون دلار است. بیمه گر نروژی در اظهار نظری اعلام کرد که ۳۰ درصد از ارزش بدنه کشتی سانچی از طریق بازار ایران انجام می پذیرد در حالی که ۷۰ درصد مابقی آن از طریق بازار بیمه بین المللی (۱۱ بیمه گر مختلف) پوشش داده می شود که از این میان، سهم شرکت اسکالد تنها ۱۵ درصد است.این حادثه نمره منفی دیگری برای امنیت دریایی در منطقه آسیا محسوب می شود. بیش از یک چهارم خسارت های کشتیرانی در سال ۲۰۱۶، در منطقه دریانوردی آسیا رخ داده که براساس ارزیابی گزارش آلیانزف پُرهزینه ترین خسارت ها را در دهه گذشته برجای گذاشته است.خسارت‌ها در آسیا اغلب نسبت به مناطق دیگر حادثه خیز یعنی شرق مدیترانه و دریای سیاه دو برابر بوده است. هنوز بزرگی خسارت سانچی کاملا مشخص نشده اما انتظار می رود که به عنوان یکی از بزرگترین خسارت های منطقه آبی آسیایی به ثبت برسد.

 

خسارات سایبری جهان،فلج کننده قلمداد شد

محققان اعلام کردند هزینه حملات سالانه جرائم سایبری به ویژه پس از افزایش حملات به بازارها و ارزهای مجازی به ۶۰۰ میلیارد دلار در سال رسیده است.گزارش مشترک موسسه امنیتی "مک آفی" و مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک نشان می‌دهد  که سرقت مالکیت معنوی حدود یک چهارم از کل جرائم انجام شده در سال ۲۰۱۷ را شامل می‌شود. بنا بر این تحقیق، مجرمان از آخرین فناوری‌ها نظیر هوش مصنوعی و  رمزگذاری، برای حملات خود در فضای سایبری استفاده می‌کنند و یکی از ابزارهای کمک به ناشناس ماندن آن‌ها، استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای مجازی است.

 

بورسی ها،میلیاردی بدهکار شدند

معاون بورس تهران با بیان اینکه شرکت ایران‌خودرو به عنوان بزرگترین بنگاه تولید خودرو در کشور از روش‌های مختلفی برای تأمین مالی استفاده کرده، گفت:‌ امروز با کمک ارکان بازار سرمایه که شامل سه شرکت تأمین سرمایه امید، ملت و لوتوس پارسیان هستند، با استفاده از مهندسی تأمین مالی از فرصت موجود برای انتشار اوراق صکوک مرابحه 700 میلیارد تومانی بهره‌برداری می‌شود.این مقام مسئول با بیان اینکه با انتشار این اوراق، ارزش بازار بدهی بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 11 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد، عنوان کرد: ارزش این بازار در دو سال پیش کمتر از یک‌هزار میلیارد تومان بود که با توجه به جهت‌گیری و شناخت بنگاه‌های اقتصادی نسبت به روش‌های مختلف تأمین مالی، به طور حتم این بازار از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار خواهد شد،‌ بر این اساس همه تصمیم‌سازان کلان اقتصادی کشور می‌توانند از بازار بدهی و بازار سهام، علامت‌های اقتصادی را دریافت کنند.

 

سکه در کارگشایی ایست کرد

مدیرعامل بانک کارگشایی از توقف حراج سکه در این بانک خبر داد.مسعود سلیمانی اظهارداشت: پیش فروش سکه از بانک کارگشایی تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌شود.وی در پاسخ به این سوال که آیا علت توقف حراج سکه طرح پیش فروش سکه بوده است، گفت: براساس اعلام بانک مرکزی حراج سکه در بانک کارگشایی انجام می‌شد و هم‌اکنون بانک مرکزی به بانک اعلام کرده است که حراج سکه را متوقف کنید و ما هم اعلام کرده‌ایم.بانک ملی هفته گذشته از حراج ۳۰۰ هزار سکه در بانک کارگشایی خبر داده بود.

 

شیب دلار آزاد کمی بیشتر شد

نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد در ادامه حرکت نزولی خود، هفته جدید را با کاهش 100 ریالی آغاز کرد و به 44 هزار و 830 ریال رسید. هر یورو نیز در بازار آزاد تهران با 70 ریال کاهش نسبت به پنجشنبه گذشته 55 هزار و 160 ریال و هر پوند انگلیس با افت 170 ریالی 66 هزار و 900 ریال به فروش می رود اما درهم امارات 80 ریال افزایش داشته و 13 هزار و 80 ریال عرضه می شود.در سامانه نظارت ارز (سنا) نرخ فروش دلار 44 هزار و 764 ریال، یورو 54 هزار و 732 ریال و درهم امارات 12 هزار و 561 ریال اعلام شده که بیانگر میانگین نرخ فروش آنها در صرافی های مجاز سراسر کشور است.

 

لیست سیاه FATF در انتظار تصمیم مجلس،نشست

بار دیگر تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تمدید شد. با این حال برخی اخبار حاکی از آن است که اگر مجلس لوایح مربوط به پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم را تصویب نکند احتمال اینکه ایران بار دیگر به لیست سیاه برگردد قوی‌تر می‌شود. ماجرا از این قرار بود که  ایران از سال ۲۰۰۷ میلادی در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار گرفته و از سال ۲۰۰۹ به طور رسمی در بیانیه‌های آن انجام اقدام‌های مقابله‌جویانه علیه ایران مطرح شد تا کشورها در مراودات مالی و بانکی با ایران احتیاط کنند.تبعات ماندن در لیست سیاه FATF برای ایران این بود که نه تنها هیچ بانکی با ایران همکاری نمی‌کرد بلکه طبق توصیه‌های FATF بانک‌های کشورهای مختلف به انجام اقدامات مقابله‌ای با بانک‌های ایران هم می‌پرداختند.

 

پوست گمنام،صادرات میلیاردی را رقم زد

در ۱۰ ماهه اول امسال یک‌میلیارد و ۸۶۸ میلیون دلار میوه‌های خوراکی، پوست مرکبات یا پوست خربزه صادر شده و کشورهایی مانند لهستان، کانادا و آلمان بزرگترین مشتریان پوست مرکبات و خربزه ایران هستند.صادرات پوست‌خربزه تاکنون حاشیه‌های متعددی در فواصل زمانی مختلف ایجاد کرده اما شاید جالب باشد بدانید در کتاب مقررات صادرات و واردات نیز فصلی به نام «میوه‌های خوراکی، پوست مرکبات یا پوست خربزه» وجود دارد و در آمارهای صادراتی نیز این محصول لحاظ شده است.

 

فاینانس،دست انرژِی ایرانیان را فشرد

تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای برای ایجاد ظرفیت نیروگاه خورشیدی معادل ۵۰ مگاوات به ارزش ۷۰ میلیون دلار به امضا رسید.براساس این قرارداد که بین دو شرکت خصوصی و یک بانک به امضا رسیده، ظرفیت ایجاد ۵۰ مگاوات به ارزش ۷۰ میلیون دلار با پشتیبانی پست بانک فراهم شده است. عضو سندیکای صنعت برق با اشاره به امضای این تفاهم‌نامه سه‌جانبه در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون تمام شرکت‌هایی که مجری احداث نیروگاه‌های خورشیدی بوده‌اند پول خود را به صورت نقد یا قسطی از مشتری دریافت می‌کردند و در ازای آن خدمات ارائه می‌دادند، اما با توجه به این‌که بحث نیروگاه‌های تجدیدپذیر باید در کل کشور توسعه پیدا کند به دنبال راهکارهایی برای گسترش این انرژی بودیم و در همین راستا اولین و بزرگ‌ترین تفاهم‌نامه با پست بانک منعقد شده است.

دولت برای پروژه ها فقیرتر از قبل شد

انصاری با بیان اینکه دولت امروز برای تکمیل پروژه‌های عمرانی و تملک دارایی‌ سرمایه‌ای، پول ندارد، عنوان کرد: برای اجرای طرح‌های نیمه‌تمام نیازمند شکسته شدن قفل لایحه مشارکت عمومی و خصوصی (PPP) هستیم.این مقام مسئول بابیان اینکه در حال حاضر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای انجام طرح‌های نیمه‌تمام اهمیت یافته است، تصریح کرد: در حال حاضر 77 هزار پروژه و معادل 500 هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام وجود دارد که دولت از عهده اجرای آنها برنمی‌آید. این موضوع باعث شده تا 3 میلیون نفر بیکار از درون این طرح‌ها بیرون بزند و تبدیل به مقوله‌ای شده که هم‌اکنون 9 قانون و 4 مصوبه در مورد آن وجود دارد.

 

سرمایه های زیرزمینی،کمی آب رفتند

تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده برای فعالیت‌های معدنی طی ۹ ماهه امسال ۲۲.۶ درصد کاهش داشته است. آمار مربوط به عملکرد صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی طی ۹ ماهه امسال نشان می دهد تعداد بیمه‌نامه‌های صادره برای فعالیت‌های معدنی در این مدت ۲۲.۶ درصد افت داشته است. بر این اساس، طی ۹ ماهه امسال ۲۴ فقره بیمه‌نامه به ارزش ۱۴۶۲۷ میلیارد ریال برای فعالیت‌های معدنی صادر شده در حالی که این تعداد در ۹ ماهه ۹۵ معادل ۳۱ فقره به ارزش ۱۹۸۴ میلیارد ریال بوده است.البته ارزش بیمه نامه‌های صادره در ۹ ماهه امسال با رشد ۶۳۷.۴ درصدی همراه بوده است.

 

پرونده فرزند وزیر،قائم مقام را پاسخ گو کرد

قائم مقام دیده بان پیگیری عدم پرداخت بدهی فرزند یکی از وزیران سابق دولت یازدهم نام برد و گفت: دختر یکی از وزیران دولت یازدهم بیش از ۸۰ میلیارد تومان به شرکت های دارویی تاپیکو بدهی داشت که از پرداخت آن امتناع می ورزید. اخیرا متوجه شدیم که این فرد علاوه بر این شرکت مبالغی دیگر نیز به شرکتهای دارویی وابسته به بانک ملی بدهکار است که میزان آن به ۴۷ میلیارد تومان می رسد.جلواتی گفت: در حال حاضر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای این موضوع حکم قضایی گرفته است و این فرد متخلف تا زمان تادیه بدهی های خود ممنوع خروج می باشد.

 

حداقل بگیرهای کشور،حداکثری شدند

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد کارگران در کشور حداقل بگیرند، افزایش پلکانی دستمزدها به دلیل نزدیک بودن فاصله‌ها چندان تاثیرگذار نیست و احتمال تمرکز بر ارتقای سایر سطوح مزدی کارگران بیشتر است.خدایی درباره رقم سبد هزینه ماهانه خانوارهای کارگری در سال ۱۳۹۷ نیز گفت: سال قبل به رقم دو میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسیدیم و امسال این رقم بیشتر از سال گذشته خواهد بود ولی قابل پیش‌بینی نیست و پس از توافق می‌توان آن را اعلام کرد.وی افزود:شاید کارفرمایان در مباحثی نظیر سازمان تامین اجتماعی با کارگران موافق و همسو باشند ولی در مورد بسیاری از موضوعات نظیر بن خواربار و رقم سبد هزینه ماهانه کارگران تضاد منافع دارند و حاضر به همراهی با کارگران نیستند.

 

بدهی دولت به بانک مرکزی،سر به فلک کشید

روند رشد بدهی‌های دولت به شبکه بانکی همچنان ادامه دارد. در کنار طلبی که بانک‌ها از دولت دارند و تا ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد، بانک مرکزی نیز رقم قابل توجهی از آن طلبکار است. بررسی صورت وضعیت شبکه بانکی نشان می‌دهد که بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان آذرماه امسال به ۶۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان  رسیده که در مقایسه با ۵۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد پایان سال قبل حدود ۶۳۰۰ میلیارد تومان افزایش دارد.در مجموع بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی از آذرماه ۱۳۹۴ تا آذرماه امسال نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان رشد داشته است. از بدهی ۶۳ هزار میلیاردی بخش دولتی حدود ۳۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به خود دولت و تا ۲۵ هزار میلیارد دیگر به شرکت‌های وابسته به آن اختصاص دارد.

 

پول یهود،هزینه انتقال را تقبل کرد

به گفته مقامات آمريکايي، ­دولت دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در حال بررسي پيشنهاد شلدون آدلسون ميلياردر يهودی آمريکايی و از حاميان مالی اصلی جمهوری خواهان برای پرداخت بخشی از هزينه هاي احداث ساختمان سفارت جديد اين کشور در شهر اشغالی قدس است.وکلاي وزارت خارجه آمريکا در حال بررسي قانوني بودن پذيرش کمک هاي مالي خصوصي براي پوشش بخشی از هزينه هاي سفارت جديد آمريکا در صورت انتقال از تل آويو به قدس هستند. مذاکرات در اين باره در آمريکا شدت گرفته است. احتمال مي رود دولت آمريکا نه تنها کمک هاي آدلسون بلکه حمايت مالي ديگر يهوديان ميلياردر آمريکايي را نيز قبول خواهد کرد. به گفته يکي از مقامات مطلع، آدلسون ميلياردر يهودي و مالک باشگاههاي شبانه متعدد و از حاميان اصلي اسرائيل قبول کرده است تفاوت هزينه هاي کلي احداث سفارت جديد با بودجه اي که دولت آمريکا مي تواند براي اين کار تصويب کند که بالغ بر صدها ميليون دلار مي شود را بپردازد.

 

اسلام بعد از فروشگاه به بانک ها رسید

دولت روسیه قصد دارد که سیستم بانکداری اسلامی را به طور آزمایشی در یکی از مناطق این کشور راه‌اندازی کند.این سیستم با همکاری‌های مشترک اسبربانک روسیه «Sberbank»، بانک مرکزی این کشور و همچنین دومای دولتی روسیه راه‌اندازی خواهد شد.برای راه اندازی این سیستم ایجاد یک کار گروه مشترک در نظر گرفته شده است.طرح راه‌اندازی بانکداری اسلامی همچنین در تاریخ ۲۷ فوریه (۸ اسفند‌ماه) در چارچوب نشست انجمن اقتصادی اسلامی با موضوع «روسیه: ضمانت همکاری»‌ مورد بررسی قرار خواهد گرفت.براساس گزارش‌های به دست آمده؛ این طرح در طول سال جاری میلادی به عنوان یک پروژه آزمایشی در یکی از مناطق روسیه اجرا خواهد شد.

 

میوه های رکورد دار اعلام شدند

افزایش بیش از ۷۶ و ۷۴ درصدی قیمت گوجه و پیاز در آذر ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، این دو کالا را در صدر بیشترین رشد قیمتی قرار داده است. همچنین، کره پاستوریزه با 51 درصد، تیر آهن 14 با 64 درصد، تیر آهن 18 و تخم مرغ هر کدام با 44.7 درصد بیشترین افزایش قیمت را در آذر ماه سال جاری در مقایسه با آذر سال 95 به خود اختصاص داده است.عدس درجه یک با منفی 3.5 و سیب زرد درجه یک با منفی 3.3 درصد کمترین درصد تغییر قیمتی را در آذر ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. همچنین سیب قرمز، قند حبه و سیمان خاکستری تیپ 2 نیز به ترتیب با منفی 3 درصد، 1.8 درصد و 1.6 درصد کمترین درصد افزایش قیمت را در این مدت در اختیار دارند.

 

بانک ها هم به یاری تولید داخلی پیوست

یک منبع آگاه از مسدودشدن حساب بانکی ۸۶ دلال و قاچاقچی ارز خبر داد.این مقام آگاه گفت: در ادامه برخوردهای قانونی با سوداگران مخرب در بازار ارز، سربازان گمنام امام زمان(عج)، با حکم مرجع قضایی، ۱۲۲۵ حساب متعلق به ۸۶ نفر از دلالان و قاچاقچیان ارزی را بلوکه و مسدود کردند و ۱۰ نفر از قاچاقچیان و دلالان ارزی نیز از جانب سربازان گمنام امام زمان(عج) بازداشت و به مرجع قضایی تحویل داده شدند.وی افزود : مجموع گردش مالی این حساب‌ها بیش از ۵۳۰ هزار میلیارد ریال بوده است و بیش از ۳۳۰ میلیارد ریال نیز بلوکه شد.وی گفت: این اقدامات در آینده نیز به‌صورت جدی ادامه خواهد یافت و مجازات‌ سنگینی گریبان سوداگران و تخریب‌گران بازار ارز را خواهد گرفت.در پی تنش‌ها و التهابات اخیر بازار ارز، پیش از این ۷۵۵ حساب دلالان ارزی با مجموع گردش مالی ۲۰ هزار میلیارد تومانی بلوکه و مسدود شده بود.

 

دولتی ها،گردشگری را احیا کردند

اکرمی، گفت: در حوزه گردشگری، ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت در استان هرمزگان در اختیار بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران اقتصادی و گردشگری قرار می‌گیرد.معاون سیاسی استاندار هرمزگان، تأکید کرد: دروازه صادرات و واردات ایران از این استان باز می‌شود و 56 درصد از واردات و صادرات کشور از هرمزگان صورت می‌گیرد. وی در پایان گفت: استان هرمزگان در بین سایر استان‌های کشور نرخ بیکاری پایینی دارد به طوری که میزان بیکاری در این استان به 8 درصد رسیده است.وی با بیان اینکه در کنار ظرفیت‌های اقتصادی هرمزگان می توانیم به حوزه گردشگری آن اشاره کنیم، افزود: این استان 71 هزار کیلومتر مساحت دارد و یک میلیون و 800 هزار نفر در این استان ساکن هستند.

 

آنفلونزای حاد،گرفتاری را به حداکثری رساند

علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی درباه آخرین وضعیت شیوع سویه جدید ویروس آنفلوانزا حاد پرندگان اظهار کرد: طی ده روز گذشته ورود سویه جدید H5N6 در کشورمنجر به تلفات بیش از هزار قطعه پرنده وحشی در پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر استان گیلان شد که پس از اطلاع رسانی سازمان محیط زیست،سازمان دامپزشکی پس از حضور در محل اقدام به نمونه برداری برای شناسایی نوع ویروس انجام دادند.به گفته وی با تایید سویه جدید بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان، تردد و بازدید عموم از این محل ممنوع اعلام شد. وی با اشاره به اینکه 17 استان کشور گرفتار آنفلوانزا فوق حاد پرندگان هستند، گفت: تا کنون 500 کانون آلوده شناسایی و بیش از 26 میلیون قطعه مرغ تخم گذار، مادر، گوشتی، پرندگان وحشی، سایر ماکیان نظیر شتر مرغ و بوقلمون معدوم سازی شد. رفیعی پور با اشاره به اینکه بیش از 85 درصد واحدهای مرغ تخم گذار و پولت ها در کشور درگیر آنفلوانزا حاد پرندگان هستند، گفت: معدوم سازی تعداد قابل توجه طیور و کاهش تولید دلیل اصلی نوسان قیمت تخم مرغ در ماه های اخیر به شمار می رود.

 

وام مرزی به مرزی ها اختصاص یافت

معاونت توسعه‌ی روستایی ریاست جمهوری، اما در راستای طرح اشتغال روستایی خبر از اجرایی شدن طرح تسهیلات ۷ میلیارد تومانی روستاییان داد و گفت:پرداخت وام ۷ میلیارد تومانی روستاییان با هدف ارتقاء و تداوم مشاغل جدید و حذف مشاغل سنتی از بهمن ماه سال جاری آغاز شد و تا تابستان ۹۷ به پایان خواهد رسید.رضوی با موضوع اعطای تسهیلات ۷ میلیاردی به روستاییان اظهار داشت:این وام تا سقف ۷ میلیارد تومان و با کارمزد ۴ درصد است و خدا را شکر می‌گوییم که بالاخره توانستیم در راستای تولید، اشتغال و افزایش درآمد روستاییان و عشایر عزیز کشور گامی بسیار مهم برداریم. وی با ابراز امیدواری بر اینکه بتوان روزی نرخ چنین تسهیلاتی را به ۲ الی ۳ درصد کارمزد تقلیل داد افزود: اعطای چنین تسهیلات سازنده‌ای حق مردم است و ما توانستیم با آسان‌ترین وثایق، سیستم بانکی را راضی به همکاری کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha