چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
همایش «نقش عرفان در صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز» در لاهور

حوزه/ همايش «نقش عرفان در صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز» با شرکت اندیشمنداني از ۶ كشور در دانشگاه بانوان لاهور برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، با همکاری وابستگي فرهنگی ایران در لاهور، دانشگاه دولتی بانوان لاهور، مؤسسه مطالعاتی مسلم انستیتو، کمیسیون تحصیلات عالی ایالت پنجاب و معاونت امور فرهنگی ـ هنری استانداری پنجاب، همایش بین‌المللی سه روزه «نقش عرفان در صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز» با شرکت اندیشمندان و سخنرانانی از کشورهای پاکستان، ایران، افغانستان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، هندوستان و کشمیر آزاد، در محل سالن اجتماعات دانشگاه بانوان لاهور برگزار شد.

آيين افتتاحيه اين همايش با سخنراني سیده فلیحه زهرا کاظمی، رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان لاهور، آغاز شد كه طي آن خلاصه‌ای از مراحل تدوین، هماهنگی و برگزاری همایش اعلام شد.

وي همچنين با يادكرد از شعر «بنی آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش ز یک  گوهرند »، گفت: در دانشگاه بانوان لاهور، براي تربیت نسل بانوان مسلمان آگاه و متحد، در راستای تقریب مذاهب اسلامی و ادیان توحیدی «کرسی امن» را راه‌اندازی کرده‌ایم تا همه معتقدان توحیدی برای ارائه و بررسی، نظراتشان را عرضه و ارايه كنند.

در ادامه عظمی قریشی، رئیس دانشگاه بانوان لاهور طی سخنراني مبسوطی، به بیان نقش نظری و عملی عرفان در اعتقادات دینی و ساختارهای اجتماعی پرداخت و در بخشي از آن گفت: اهمیت‌دهی، تعریف و تبیین، تبلیغ عرفان اسلامی، اشاعه روح عرفان اسلامی در جوامع اسلامی، از اهم روش‌های عملی بر طرف‌سازی خطر ترویج امواج گروه‌های افراطی، تکفیری و تروریستی در پاکستان، منطقه و در سطح بین‌الملل است.

سپس طاهر محمود، رئیس مرکز مطالعات مسلم انستیتو اسلام‌آباد و لندن، بيان كرد: در مطالعه تاریخ منطقه مي‌بينيم كه عرفای پنجاب، پیام‌آور انسان‌دوستی، زندگی مسالمت‌آمیز و صلح بودند و به زبان شیرین پارسی، اردو و پنجابی، گنجینه‌های با ارزشی برای ملل منطقه به جای گزارده‌اند.

وي ادامه داد: بداندیشان و بدخواهان سعی دارند با ترویج خشونت و افراط‌گرایی، اسلام را با عناوین و  عملکردهایی ارتجاعی، خشن جلوه دهند و نسل کنونی را به انحراف بکشانند؛ اما علیرغم همه کوشش‌های شیاطین و عواملشان، ژرفا و غنای دین انسان‌ساز اسلام، عرفان اسلامی، آن قدر محکم است که همچو سدی در مقابل اقدامات تخریبی بایستد، فقط کافی است نسل نو را با حقیقت اسلام و معرفت عرفان اسلامی آشنا و مجهز كنیم.

سپس حیدر قربان‌اف، انديشمند تاجيكستاني عرفان را زادگاه اعتقادی، اجتماعی و تاریخی بشری خواند و گفت: تنزل روح معنوی در جوامع بشری موجبات بروز و ارتقاي سرکشی، خشونت، افراط، انحراف در جوامع را فراهم ساخته است.

وی ادامه داد: اگر عرفان نظری و عملی، در جسم و روح انسان متجلی شود، انسان متعالی ساخته و پرداخته خواهد شد که الگویی برای بشریت خواهد بود و محلی برای عرصه خشونت، افراط‌گرایی نخواهد گذاشت. ترجمه و تبادل افکار، تبلیغ آثار عرفا و شاعران دو کشور پاکستان و تاجیکستان، می‌تواند بر غنای ذخایر اسلامی منطقه و جهان، بیفزاید.

در ادامه برنامه جهانگیر اقبال، چهره علمي كه از منطقه کشمیر آزاد در اين همايش حضور داشت هم در سخنراني خود اظهار كرد: در شهر لاهور، عارفی بی‌همتا همچو هجویری زیسته و شاعری انسان‌دوست همانند اقبال به تربیت جوانان پرداخته است. برگزاری چنین همایش‌هایی و تبلیغ داشته‌هایمان، اگر چه برای برای رفع دسایس دشمنان انسانیت و اسلام، لازم است ولی کافی نیست، باید در سطح مسئولین کشوری، در خصوص آموزش‌های عقیدتی، به ویژه نشر عرفان اسلامی، اقدامات جدی به عمل آید.

علی‌اکبر رضایی‌فرد، وابسته فرهنگی ایران در لاهور هم در سخنراني خود در اين همايش گفت: عرفان، زبانی مشترک در مشرق‌زمین است و قدمتی چندهزار ساله دارد. عرفان نظری است و عملی. بیان و عمل عارف عملگرا آن گونه است که حافظ‌ شیرازی می‌گوید: «گر مرید راه عشقی فکر بدنامی مکن / شیخ صنعان خرقه رهن خانه خمار داشت» و یا در عصر کنونی، امام خمینی(ره) عارف بزرگ و رهبر اندیشمند جمهوری اسلامی ایران، چنین سرود:

«سر خم باد سلامت که به من راه نمود

ساقی باده به کف، جان من آگاه نمود

خادم درگه میخانه عشاق شدم

عاشق مست، مرا خادم درگاه نمود

با که گویم غم آن عاشق دلباخته را

که همه راز خود اندر شکم چاه نمود

وي افزود: این سروده‌ها، دل‌گویه‌های عارف عملگراست که برای هدایت بشریت چو شمع می‌سوزد و در بین مردمان می‌زید و از محراب، منبر، درس و مدرسه، معاشی نمی‌گیرد؛ بنابراين سخنش در دل‌ها نشسته و بر جان‌ها آتش زده، و دیدن زیبایی و حفظ آرامش در زندگی و در برابر سختی‌ها و ناملایمات را به دیگران می‌آموزد.

علی‌اصغر شعردوست، دبیر اسبق شورای گسترش زبان پارسی و سفیر سابق ایران در تاجیکستان هم موضوع همایش را از اهم مسايل منطقه، جهان اسلام و دنیای معاصر دانست و ادامه داد: برداشت‌های ناهنجار از اسلام ناب محمدی(ص) توسط داعیه‌داران دروغین، موجباتی را فراهم ساخته است تا اسلام که همانا چراغ هدایت بشریت، دین صلح، امنیت و آرامش، زندگی مسالمت‌آمیز است، از سوی دشمنان اسلام، به دست گروهک‌های منحرفی نظیر القاعده، طالبان و داعش، با چهره‌ای خشونت‌بار معرفی شود و طرح اسلام‌هراسی، تبلیغ شود.

وي در ادامه گفت: در ایامی که شنیدن خبر تولد فرزند دختر باعث سیاه‌رویی پدران می‌شد و دختران را زنده به گور می‌کردند، برخورد و رفتار پیامبر(ص) با دختر و همسرانش، سیره عملی رسول‌الله(ص) بود. جمله « فاطمه پاره تن من است» را همه مورخان، عالمان و اندیشمندان مسلمان ابراز و اظهار می‌کنند. رسول‌الله(ص) در ازای سلام حضرت فاطمه(س)، دست دخترش را می‌بوسید. در خصوص رفتار متعالی ایشان با همسران، بیش از صدها کتاب منتشر شده که بنده نیز در مجله «نشر دانش» اشاراتی به آن داشته‌ام.

شعردوست در پايان تأكيد كرد: عرفان اسلامی، طریق بندگی محض خالق، راه زندگی مسالمت‌آمیز را تبیین و تبلیغ می‌کند. به همه انسان‌ها به ویژه به بانوان، به عنوان سازندگان جوامع بشری، طریق عملی پرورش روح و معنویات را می‌آموزد.

با پايان يافتن مراسم افتتاحيه، مقالات پذیرفته شده همایش طي سه روز در کمیسیون‌های اختصاصی توسط سخنرانان در دو سالن ایران‌شناسی و فردوسی‌شناسی دانشگاه بانوان لاهور ارايه شد.

گفتني است؛ محبوبه خراسانی، فائزه جنیدی، تقی صادقی، کیومرثی، علي‌اصغر شعردوست، کاووسی به دعوت دانشگاه بانوان لاهور، از جمهوری اسلامی ایران در اين همايش شركت و سخنراني كردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha