جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علیرضا انجم شعاع

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه استان کرمان از تشکیل کارگروه «مسجد مطلوب» با هدف تحقق مسجد در تراز انقلاب اسلامی خبر داد.

حجت الاسلام علیرضا انجم شعاع در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در کرمان در رابطه با جایگاه مسجد در تاریخ اسلام، گفت: در طول تاریخ همواره مسجد مهمترین نقش در جوامع اسلامی را ایفا کرده و پایگاه اتفاقات اجتماعی بوده است؛ امروزه نیز مسجد اصلی ترین خاستگاه فرهنگی برای حفظ، تقویت و صدور انقلاب اسلامی بشمار میرود.

معاون پژوهش حوزه علمیه کرمان افزود: هر زمانی مسائل و مشکلات خاص خود را دارد که میطلبد روحانیون و مردم بیدار بوده و با همفکری و تلاش مضاعف جایگاه این کانو ن‎های فرهنگی اجتماعی را حفظ کنند.

 وی به تشکیل کارگروه «مسجد مطلوب» اشاره کرد و گفت: در همین راستا با جمعی از روحانیون توانا و تحصیل کرده استان که عضو شورای ائمه جماعات هستند، کارگروه «مسجد مطلوب» برای آسیب شناسی و برنامهریزی مساجد شهر تشکیل شده است.

حجت الاسلام انجم شعاع به هدف از تشکیل این کارگروه اشاره و تصریح کرد: هدف این است که به شکل عینی و‌ میدانی آسیبها و مشکلات مسجد و ‌محله را از زاویه نگاه امام جماعت مورد بررسی قرار دهیم و با تدوین طرحی جامع، ساماندهی و ارتقای مساجد را تسریع بخشیم.

وی افزود: کارگروه «مسجد مطلوب» هر هفته به صورت منظم جلساتی را تشکیل میدهد که تا به حال چهار جلسه آن تشکیل شده و پیرامون شناسایی نیازمندیها، اولویتها و راه حلهای موجود بحث و گفتگو شده است.

استاد حوزه علمیه کرمان، بیانات مقام معظم رهبری در مورد مساجد را موضوع جلسه پنجم این کارگروه عنوان کرد و بیان داشت: برای رسیدن به جمع بندی در رابطه با طراحی مسجد مطلوب، بیانات مقام معظم رهبری در سال ۹۵ در دیدار با ائمه جماعات تهران، تحت عنوان مسجد در تراز انقلاب اسلامی و همچنین پیام ایشان به اجلاسیه نماز در همان سال را در دستور کار جلسه پنجم کارگروه قرار گرفته و برای این منظور بیانات ایشان در هشت محور «فلسفه تشکیلاتی مسجد»، «نقش ائمه جماعات»، «محوریت امام‌جماعت در مسجد»، «مسجد به عنوان پایگاه فعالیتهای اجتماعی»، «مسجد به عنوان هسته مقاومت»، «مسجد به عنوان پایگاه فرهنگ‌ و بصیرت»، «تقویت اقامه نماز» و«جذب جوانان» دسته بندی شده است.

حجت الاسلام انجم شعاع به برنامههای کارگروه «مسجد مطلوب» اشاره کرد و گفت: بعد از آن که در جلسات بحثهای مورد نظر به اتمام برسد و بتوانیم طرح اجمالی از یک مسجد مطلوب را ترسیم کنیم، طرح بصورت میدانی در یکی از مساجد اجرا خواهد شد تا کمبودها و مسائل طرح در میدان عمل روشن گردد.

وی در پایان افزود: پس از رسیدن به یک مدل کاربردی، هدف بعدی گفتمان سازی است که باید بر محور این طرح میان ائمه جماعات گفتمان سازی تحت عنوان «مسجد مطلوب» شکل گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha