پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کارگاه «مدیریت استرس»

حوزه/ به همت مرکز خدمات حوزه علمیه استان کردستان، کارگاه «مدیریت استرس» در حوزه علمیه خواهران حضرت فاطمه زهرا (س) شهرستان کامیاران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، به همت مرکز خدمات حوزه علمیه استان کردستان، صبح امروز کارگاه «مدیریت استرس» در مدرسه علمیه خواهران فاطمه زهرا(س) شهرستان کامیاران برگزار شد.

خانم رحمانی، کارشناس شبکه بهداشت شهرستان کامیاران در این کارگاه، اظهار داشت: مدیریت استرس و سایر موضوعات با استرس مانند مقابله با استرس و روش های کاهش استرس زا و استرس شغلی، از جمله بحث های رایج در روزگار ما هستند.

وی ادامه داد: شاید نیم قرن قبل، چنین واژه هایی به ندرت شنیده می شدند، در گذشته های دور زمانی که از عاملان مرگ حرف زده می شد همه به یاد عفونت و بیماری و جنگ و مواردی از این دست می افتادند، اما به نظر می رسد که امروز استرس در زندگی شخصی از جمله عوامل مهمی هستند که حرکت انسانها به سمت مرگ را به صورت نامحسوسی شتاب می بخشند.

رحمانی افزود: بیماری های سبک زندگی، بیماری های غیرواگیرداری هستند که هر یک از ما به صورت مستقل در دام آنها گرفتار می شویم و عموما در تغییر عادت های زندگی چه در حوزه رفتار و چه در حوزه ارتباطات و چه در حوزه تغذیه و چه در حوزه تحرک فیزیکی باز می گردند.

کارشناس شبکه بهداشت کامیاران اظهار کرد: یک لغت کلیدی در مدیریت استرس وجود دارد که اگر آن را به خوبی درک نکنیم، نمی توانیم تصویری واضح و شفاف از کل ماجرای استرس به دست بیاوریم

وی تصریح کرد: عوامل استرس زا یا استرس ور در بیرون یا درون ما وجود دارد ( یا به وجود می آید) و نهایتا بدن در مواجهه با آن، دچار استرس می شود و مثلا مدیر بداخلاقی که برای هر اشتباهی فریاد می زند، استرس ور است و پاسخی که در بدن به وجود می آید (ضربان قلب و تنفس تندتر و...) استرس محسوب می شود.

رحمانی عنوان داشت: تقریبا تمام بحث ما در کارگاه مدیریت استرس به نوعی به مواحهه با عوامل استراس زای مختلف باز می گردد، چون با همه آنها به یک شکل و یک شیوه مواجه شد.

کارشناس شبکه بهداشت کامیاران یادآور شد: این کارگاه به ما می آموزد که چگونه استرس ها و عوامل استرس زا را بر اساس شدت و میزان تکرار آنها طبقه بندی کنیم.

وی ادامه داد: شاید به نظر برسد که بحث مدیریت خشم، مستقل از مدیریت استرس است و می تواند به صورت مبحثی جداگانه و یا مثلا شاید زیرمجموعه ای از مدیریت استرس مطرح کنیم.

رحمانی تصریح کرد: افرادی که زودتر از دیگران خشمگین می شوند، استرس بیشتری را نیز تجربه می کنند و افرادی که استرس زیادی را تجربه می کنند، بیشتر مستعد خشمگین شدن هستند، بنابراین شاید قرار دادن این دو موضوع در کنار یکدیگر، تصویری کامل تر و واقعی تر از مدیریت خشم و مدیریت استرس ایجاد نماید.

وی در ادامه ضمن تعریف انواع استرس راه های مقابله با استرس را نیز تشریح کرد.

در پایان این کارگاه، کارشناس برنامه به سئوالات شرکت کنندگان پاسخ گفتند.

گفتنی است که در این جلسه بیش از 62 نفر از طلاب خواهر مدرسه عملیه حضرت فاطمه زهرا (س) شهرستان کامیاران حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha