سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام جعفر طبرسی - حوزه علمیه مازندران

حوزه/ معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران بر ضرورت گسترش فرهنگ مشاوره در سطح مدارس علمیه استان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام جعفر طبرسی، معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران، امروز در جمع روحانیان مرکز مشاوره استان، در قائمشهر بر ضرورت گسترش فرهنگ مشاوره در سطح مدارس علمیه استان تاکید کرد.

وی با این که مشاوره موضوع مهمی است که در همه سطوح حوزه باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: با توجه با آسیب ها و تهدیداتی که امروز حوزه و طلاب با آن موجه هستند، بحث مشاوره باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام طبرسی با اشاره اینکه فرهنگ مشاوره باید همانند دیگر مسائل در حوزه مورد توجه جدی قرار گیرد، بیان داشت: مشاوره همچون چراغی است که می تواند مسیر حرکت طلاب را روشن تر کند.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با بیان اینکه خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد توجه و تمرکز مسئولان حوزه در مسأله مشاوره هستیم، خاطرنشان کرد: مشاوره تنها مختص حوزه نیست، بلکه در همه مراکز علمی و آموزشی مورد توجه جدی است.

و با اشاره به اینکه هر طلبه در مسیر زندگی طلبگی خود به طور حتم با مشکلاتی مواجه خواهد شد که لاجرم نیازمند مشاوره خواهد بود، بیان داشت: امروز حوزه نیازمند افرادی است که مبحث مشاوره را به صورت تخصصی فرا گرفته باشند.

حجت الاسلام طبرسی با تاکید بر این که تقویت مباحث مشاوره ای در حوزه می تواند از بسیاری آسیب های احتمالی پیش روی طلاب بکاهد، بیان داشت: موضوع مشاوره در بخش های مختلف زندگی طلبگی اعم از تحصیلی، فردی، اجتماعی و خانوادگی مورد توجه قرار میگیرد.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با بیان این که اگر یک طلبه در مسیر زندگی طلبگی خود فردی را با عنوان مشاور همراه ببیند به طور راحت تر می تواند از موانع پیش روی عبور کند و به مقصد نهایی برسد، بیان داشت: یک مشاور بهترین همراه برای یک طلبه به منظور رشد علمی و اخلاقی خواهد بود.

وی با بیان این که بسیاری از طلاب جدید الورود به حوزه با مشکلات بسیاری مواجه می شوند که اگر یک مشاور را در مسیر کار همراه خود نبینند به طور حتم دچار دوگانگی و سردرگمی خواهند شد، خاطرنشان کرد: مشاور با شناخت شخصیتی از یک طلبه و ارائه راهنمایی های لازم می تواند مسیر صحیح را برای حرکت به طلبه نشان دهد.

حجت الاسلام طبرسی با اشاره به اینکه اگر مباحث مشاوره ای درحوزه مورد توجه جدی قرار نگیرد، به طور حتم با مشکلاتی در بخش های مختلف مواجه خواهیم شد، گفت: تجربه عملی ثابت کرده، تقویت مسأله مشاوره در حوزه ضمن جلوگیری از برخی آسیب های احتمالی موجب تقویت بنیه علمی طلاب نیز شده است.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با بیان این که طلبه ای که برای نخستین بار فضای حوزه را دیده، با سؤالات و ابهامات بسیاری مواجه خواهد شد، بیان داشت: اگر مشاور امینی برای پاسخ به ابهامات و سؤالات طلبه وجود نداشته باشد به طور حتم طلبه مسیر اصلی حرکت را گم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مشاوره از بسیاری از انحرافات در حوزه جلوگیری خواهد کرد، افزود: امروز همه تلاش دشمن تضعیف و خدشه دار کردن جایگاه حوزه و روحانیت است و برای رسیدن به این هدف شوم خود از هر طرفیتی استفاده می کند، به همین دلیل طلاب باید آگاه و هوشیار باشند تا خدای ناکرده در دام دشمن گرفتار نشوند.

حجت الاسلام طبرسی با اشاره به اینکه مشاوران مسئولیت سنگینی را در مدارس علمیه بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: مشاوران باید تعامل و ارتباط خود را لا طلاب بیشتر تقویت کنند تا طلبه یک مشاور را امین و مورد اعتماد خود بداند.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با بیان اینکه مشاوران باید به گونه ای رفتار کنند تا طلاب در بیان مشکلات و مسائلی که با آن روبرو هستند، احساس راحتی کنند، تصریح کرد: مشاور می توان بهترین پشتیبان برای رشد علمی و اخلاقی یک طلبه باشد و این در گرو شناخت صحیح و تعامل بیشتر است.

وی با بیان این که امروز یکی از مسائلی که طلاب با آن مواجه هستند موضوعات تحصیلی است، بیان داشت: در بحث روش های مطالعه، برنامه ریزی درسی و انگیزه درسی طلاب بیش از پیش نیازمند مشاوره هستند و باید جدی گرفته شود.

حجت الاسلام طبرسی با اشاره به این که یکی دیگر مسائلی که طلاب نیازمند مشاوره هستند مشکلات روانشناختی است، خاطرنشان کرد: : موضوعاتی نظیر افسردگی، اضطراب، وسواس و کاهش اعتماد به نفس باید مورد توجه مشاوران باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha