پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

حوزه/ در سال‌ ۱۳۷۲ از طرف‌ مقام معظم رهبری به‌ عنوان‌ امام‌ جمعه‌‌ مشهد مقدس‌ منصوب‌ شد و به‌ عنوان‌ نماینده‌‌ منتخب مردم‌ استان‌ خراسان‌ بزرگ در سومین‌ دوره‌‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ نیز حضور داشت‌.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، در چهاردهمین سالگرد ارتحال آیت الله سید مهدی عبادی که در حسینه شهر خوسف برگزار شد، حجت الاسلام حامد شاهبیکی، امام جمعه خوسف از آیت‌الله سید مهدی عبادی، به عنوان عالمی ربانی یاد کرد و افزود: بایستی از علمای بزرگ همچون آیات سید مهدی و سید احمد عبادی درس بگیریم و در مسیر آن‌ها قدم برداریم و طی طریق کنیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های عالمان و روحانیون از دیدگاه امام خمینی(ره)، تصریح کرد: پرهیز از تجمل‌گرایی، احیای مساجد، راستی و امانتداری، شهامت و شجاعت و شهادت‌طلبی از ویژگی‌های بارزی بود که آیت الله سید مهدی عبادی به آن‌ها آراسته بود و در وجود او موج می‌زد.

در این مراسم حجت‌الاسلام علی اکبرپور معاون هماهنگ کننده نماینده ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) نیز با اشاره به حضور ۱۴ سال مرحوم ابوشهیدین آیت الله سید مهدی عبادی به نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان افزود: ایشان هیچ گاه از خاطره ها و ذهن مؤمنین نخواهد رفت، چرا که انسانی که خود را وقف اهل بیت(ع) کند از ذهن دوستداران اهل بیت(ع) پاک نخواهند شد.

معاون هماهنگ کننده دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با اشاره به پایه گذاری حوزه علمیه زاهدان افزود: این عالم بزرگ منشأ خیرات و برکات زیادی در منطقه سیستان و بلوچستان بوده است،که تاسیس حوزه علمیه و پرورش شاگردان بزرگ که در راه خدا شهید شدن و یا در کل کشور خدمت می کنند نمونه ای از منشا خیرات برای اسلام و کشور عزیزمان است .

عالم بر عابد برتری دارد

حجت الاسلام اکبرپور با تاکید بر اینکه عالم برتر از عابد است،‌ گفت: عالم شهید پرور، عابد پرور و انسان پرور است و از این رو در متون دینی اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد:‌یک عالم با ۷۰ هزار عابد برابری دارد چراکه عابد به فکر خود می باشد اما عالم به فکر نجات دیگران است و هیچ جایگاهی به علم و عالم نمی رسد.

پایبندی به ولایت باعث ماندگاریست

معاون هماهنگ کننده دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی، با بیان این که عالمانی که به ظاهرعالم بودند اما تزکیه نداشته اند به سعادت الهی نمی رسند،‌ افزود: آیت الله عبادی سرباز ولایت بود و برای ولایت سربازی کرد و نه اینکه برای ولایت مدعی باشد.

وی با تاکید بر اینکه هر کس با ولایت زاویه گرفت ضربه خورده است، گفت: هرچه خلوص در پایبندی به ولایت بیشتر باشد ماندگاری بیشتر می شود و زمانی ارزشمند هستیم که ولایت مدار باشیم نه ولایت شعار؛ و هر وقت مردم و مسئولین برای ولایت سربازی کرده اند، سردار شده اند

ارزش ها نباید فدای سلیقه ها و تفکرات شخصی شود

حجت الاسلام اکبرپور با اشاره به اینکه امروز ولایت شعاری زیاد است خاطر نشان کرد: باید بیدار باشیم چراکه تشخیص حق از باطل گاهی سخت می شود و بعضی شعار ولایت سر می دهند ولی عکس ولایت عمل می کنند.

وی ادامه داد: اگر در جامعه جای ارزش با ضد ارزش عوض شود باید احساس خطر کرد

معاون هماهنگ کننده نماینده ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) خراسن جنوبی با تاکید بر اینکه ارزش ها نباید فدای سلیقه ها و تفکرات شخصی شود، افزود: اگر می خواهیم ارزشمند بمانیم باید پاسدار ارزش ها باشیم و ما نسل سومی ها و چهارمی ها پاسدار ارزش ها هستیم و نسلی هستیم که دیگران این امانت را به دست ما سپرده اند.

معاون هماهنگ کننده دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه امروز برخی افراد میز مسئولیت خود را پل پرش می دانند، عنوان داشت: اگر امروز میز خدمتی به برکت خون شهیدان در اختیار فردی قرار داده شد باید خدمتگزار باشد.

این مراسم با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، فرماندار خوسف و جمعی از مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی، نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه و بسیج و تعدادی از شاگردان مرحوم آیت‌الله سید مهدی عبادی در زاهدان و مردم شهرستان خوسف برگزار شد.

خلاصه ای از زندگی نامه ابوشهیدین آیت الله سید مهدی عبادی

 آیت الله سید مهدی عبادی در سال‌ 1315 شمسی‌ در شهر خوسف‌ متولد شد، دوران‌ ابتدایی‌ تحصیل را در دبستان‌ ابن‌حسام‌ خوسفی‌ گذراند و سپس‌ وارد حوزه‌‌ علمیه‌‌ خوسف‌ شد. پس‌ از دو سال‌ به‌ بیرجند رفت‌ و در مدرسه‌ معصومیه‌ به‌ تحصیل‌ پرداخت‌. پس از دو سال‌ اقامت‌ در این‌ شهر به‌ مشهد مقدس‌ عزیمت‌ کرد و مدت‌ 13 سال‌ در حوزه‌‌ علمیه‌‌ این‌ شهر به‌ تحصیل‌ پرداخت‌ و از محضر ادبا و اساتید فراوانی‌ از جمله‌ آیات‌: میلانی‌، مجتبی‌ قزوینی‌، وحید خراسانی‌، میرزا جواد آقاتهرانی‌، مدرس‌ یزدی‌ و شیخ‌ هاشم‌ قزوینی‌ کسب‌ فیض‌ کرد؛ وی ضمن تحصيل به ويژه در زمان اقامت در مشهد و قم، به تبليغ در شهرهای مختلف ايران و خارج از كشور اشتغال داشت به طوری که‌ در سال‌ 1344 به‌ نجف‌اشرف‌ رفت و در مدرسه‌‌ حضرت‌ آیت‌الله ابوالقاسم‌ خوئی‌ به‌ تحصیل‌ پرداخت‌ و در آن‌ شهر از محضر آیت‌الله وحید خراسانی‌ و امام‌ خمینی‌ (ره) بهره‌ برد. همزمان‌ با تحصیل‌ در نجف‌ و پس‌ از آن‌ به‌ نمایندگی‌ از آیت‌الله وحید خراسانی‌ به‌ کشور کویت‌ رفت‌ و به‌ رتق‌ و فتق‌ امور شیعیان‌ آن‌جا پرداخت‌.

آیت‌الله عبادی‌ همزمان‌ با آغاز نهضت‌ امام‌ خمینی‌(ره) به‌ صف‌ مبارزان‌ پیوست‌ و در صحنه‌های‌ مختلف‌ انقلاب‌ اسلامی حاضر بود و در وقایع‌ نقاط‌ مختلف‌ کشور، به ویژه‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ سهم‌ مهمی‌ داشت‌. وی‌ در آن‌ هنگام‌ که‌ برخی‌ از روحانیون‌ سیاسی‌ ممنوع‌المنبر و ممنوع‌الخروج‌ بودند، به‌ دستور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای‌ به‌ ایراد سخنرانی‌ در مسجد گوهرشاد مشهد پرداخت‌ و زمینه‌ را برای‌ فعالیت‌ دیگر سخنرانان‌ در آن‌جا آماده‌ کرد.

 بعد از پیروزی انقلاب‌ اسلامی در سال‌ 1359 از طرف‌ امام‌ خمینی‌(ره) به‌ امامت‌ جمعه‌‌ زاهدان‌ و نماینده‌‌ ولی فقیه‌ در سیستان‌ و بلوچستان‌ منصوب‌ شد. در دوره‌‌ اول‌ و دوم‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ به عنوان نماینده مردم‌ استان‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ حضور داشت‌. در سال‌ 1372 از طرف‌ مقام معظم رهبری به‌ عنوان‌ امام‌ جمعه‌‌ مشهد مقدس‌ منصوب‌ شد و به‌ عنوان‌ نماینده‌‌ منتخب مردم‌ استان‌ خراسان‌ بزرگ در سومین‌ دوره‌‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ نیز حضور داشت‌.

وی‌ پس از حدود 11 سال خدمت صادقانه به مردم این خطه در اسفندماه 1383 در مسیر بیرجند ـ مشهد دچار حادثه‌‌ تصادف‌ رانندگی‌ شد و به‌ بیمارستان‌ مشهد منتقل و بستری‌ شد و سرانجام در سن‌ 69 سالگی‌ بر اثر حمله‌‌ قلبی‌ دارفانی‌ را وداع‌ گفت‌ و  بنا بر وصیت خودش، او را در بهشت رضای مشهد پس از تشیع جنازه باشکوه و بی‌سابقه در مشهد در كنار آيت‌الله ميرزا جواد آقاتهرانی دفن کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha